שוק האג"ח: התשואות בממשלתי האמריקאי עולות ל-2.48%

בחודש האחרון עלו התשואות על הממשלתי ל-10 שנים ב-11 נקודות והן נסחרות בתשואה של 2.48%

ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס
ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס

המסחר בשוק האג"ח ביומיים האחרונים סוער. התשואות של האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים עלו בשיעור חד של 11 נקודות בחודש והן נסחרות ברמה של 2.48%, בהחלט תשואות שמאיימות להעלות את הוצאות המימון של הפירמות. יש לציין כי בתוואי של ריבית עולה ותשואות אג"ח ממשלתי עולות נוצר מצב בו הריביות בהנפקות חדשות או במחזורי חוב עולות וגורמות לעלייה בהוצאות המימון של הפירמות.

שאלה מעניינת שעולה משיחות עם גורמים בכירים בשוק ההון, היא מה הנקודה בה התשואות יעלו לרמות כאלה שיטלטלו את שוק המניות. הסברה היא שבתשואות סביב ה-3% נתחיל לראות מימושים בשוק המניות והטיית כספים בחזרה לשוק האג"ח, מצב כזה עלול לטלטל את שוק המניות.

יש לציין כי תשואות של אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים משקפות תשואות של 4%-5% באג"ח הקונצרני וככל שהדירוג נמוך יותר, התשואות עולות בהתאם ולכן הנקודה הזו מסומנת בקרב המשקיעים הגדולים כנקודה אליה יש לשים לב.

שמוליק קצביאן, האסטרטג הראשי בחדר העסקאות של בנק דיסקונט מעריך כי הגורמים לעליית התשואות הם: עלייה בהנפקות לטווח ארוך מאוד בגרמניה. הממשלה הגרמנית הכריזה כי תגדיל את השיעור היחסי של הנפקות ל-30 שנים ב-2018 (מסך ההנפקות), ותהיה ירידה בשיעור היחסי של הנפקות לעשר שנים.

"סך ההנפקות של אג"ח ו-Bills יעלו מ-169 מיליארד אירו ב-2017 לרמה של 183 מיליארד אירו ב-2018. נראה כי גורם זה היה מהותי בהשפעתו על עליית התשואות. נציין כי גידול בהנפקות לטווח ארוך מאוד (30 שנים) גורם למשקיעי אג"ח רבים למכור אג"ח קצרים יותר (כמו עשר שנים) בכמות גדולה יותר בכדי לשמור על מח"מ קבוע בתיק האג"ח. עניין זה תורם לכשעצמו לעליית תשואות". מסביר קצביאן.

קצביאן מציין גם שני נאומים שמשפיעים על התשואות בשוק האג"ח. הצהרה של Jozef Makuchsaid מה-ECB שציין כי הכלי המרכזי בו יש להתמקד בכדי לנהל את הכלכלה הוא שימוש בכלי הריבית (לעומת רכישות האג"ח). Jens Weidmann חזר על האמירה שלו בעבר להגדיר תקופת סיום לתוכנית רכישות האג"ח. הצהרות אלו תרמו לעלייה בתשואות הארוכות שהושפעו מאוד מרכישות האג"ח של ה- ECB.

גם ראיון שנתן חבר הפדרל ריזרב Kaplan עשה את שלו. Kaplan ציין בראיון לבלומברג כי עקום תשואות שטוח עשוי להוות סימן אזהרה לכלכלת ארה"ב ויכול לעכב את יכולות התמרון של הבנק המרכזי. "יש היגיון רב בטענה זו מאחר ובמצב בו עקום התשואות מאוד שטוח ברמת תשואות נמוכה היכולת של הפד להוריד את התשואות ועלויות המימון לטווח הבינוני-ארוך מוגבלת במילא. אומר קצביאן.

וברקע, מוסיף קצביאן, אישור תוכנית הפחתות המיסים של טראמפ (שתהיה גירעונית) והעובדה כי אנו מתקרבים לסוף שנה תמכו בעליית התשואות. "נציין כי במקרים רבים סוף השנה מאופיינת בנזילות לא סדירה ורצון של משקיעים רבים "לסגור פוזיציות" ולקחת רווחים הביתה".