האם האיש הרביעי בעושרו בסין יחלץ את עידן עופר מקורוס?

חברת ההחזקות באוננג צפויה להזרים לקורוס כמיליארד דולר, לאחר שלא נמצאו מתעניינים נוספים ■ מניית קנון של עופר זינקה 70% בשנה האחרונה

חברת ההחזקות קנון של עידן עופר מתקדמת בתהליך למימוש כלל החזקותיה. קנון עדכנה היום (ה') כי המכרז הציבורי בסין למכירת השליטה במיזם הרכב הסיני המקרטע שלה קורוס, הסתיים ללא הצעות נוספות. לפיכך, Baoneng Group - הקבוצה הסינית איתה סוכם כי תרכוש שליטה בקורוס לפני כחצי שנה, צפויה ככל הנראה להשלים את העסקה.

בקורוס מחזיקה קנון 50% מהמניות לצד החברה הסינית צ'רי. צ'רי היא חברה ממשלתית סינית ולכן המכירה של חלקה בקורוס (50%) הייתה צריכה לעבור הליך של מכרז ציבורי, לפי הנוהל המקובל בסין. כאמור, לאחר שלא התקבלו הצעות נוספות לרכישת חלקן של צ'רי וקנון בקורוס, נותרה Baoneng Group (באוננג) כמציעה יחידה.

מדובר בחברת החזקות הנמצאת בבעלות המיליארדר יאו זנאוהה (Yao Zhenhua), שדורג לאחרונה במקום הרביעי ברשימת עשירי סין. באוננג, שמרכזה בעיר שנזן, נוסדה ב-1992 וכיום בבעלותה כ-40 חברות בתחומי הנדל"ן והמסחר, לוגיסטיקה, מימון, חינוך והשכלה, ביטוח ובריאות.

קנון לא תקבל כסף מהעסקה

באוננג צפויה להזרים לקורוס, תחת תנאים מסוימים, כ-6.5 מיליארד יואן (977 מיליון דולר) תמורת קבלת השליטה בחברה, כשכל הכסף יוזרם לתוך קורוס. קנון וצ'רי לא יקבלו כסף מהעסקה אבל גם לא ייאלצו כנראה להזרים כספים נוספים לתוך קורוס.

ההסכם למכירת השליטה בקורוס לקבוצת באוננג מהווה גלגל הצלה עבור קורוס, שלא הצליחה להתרומם למרות השקעות הענק שבוצעה בה והסבה הפסדים כבדים לבעלי המניות שלה. חברת הרכב הסינית שהקימו קנון וצ'רי, העוסקת בפיתוח ובשיווק מכוניות בעלי מנועים רגילים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני ובעולם, צברה עד היום הפסדים בהיקף קרוב ל-1.6 מיליארד דולר. זאת, למרות מספר ניסיונות של "שינוי כיוון" עסקי בשנים האחרונות, הצגת דגמים חדשים וכניסה לתחומי פעילות נוספים, כמו פיתוח, ייצור ושיווק רכב חשמלי.

מדובר במיזם הרכב ההפסדי השני שבו מעורב עידן עופר, לאחר שלפני כמה שנים קרס מיזם המכונית החשמלית בטר פלייס, שהוביל עופר באמצעות החברה לישראל, לצד היזם שי אגסי, והוריד לטמיון יותר מ-3 מיליארד שקל שהושקעו בו.

מניית קנון הגיבה לדיווח היום בעלייה של כ-3% והשלימה התקדמות של יותר מ-70% בשנה האחרונה. שוויה של החברה כבר מגיע לכ-4 מיליארד שקל. מתחילת 2015, עת החלה קנון להיסחר בבורסה לאחר שפוצלה מהחברה לישראל, רשמה המניה עלייה של 16%, כשבדרך נפלה ביותר מ-50% (עד אפריל 2016) ולאחר מכן רשמה התאוששות מרשימה.

בדרך לחלוקת דיבידנדים גדולה

חלק ניכר מהתאוששות זו מיוחס להשקעתה המוצלחת של קנון בחברת תחנות הכוח שלה ICP. לאחרונה נחתם הסכם למכירת תחנות הכוח של ICP באמריקה הלטינית לידי קרן Squared Capital I, תמורת כ-1.2 מיליארד דולר. מדובר בהשקעתה המוצלחת ביותר של החברה ובקנון מתכוונים לחלק את המזומנים שיתקבלו מהעסקה כדיבידנד לבעלי המניות, ולא להשקיע את הכסף בנכסים אחרים - וזאת כאמור כחלק ממהלך כולל למימוש כלל פעילויות החברה.

לאחר השלמת עסקאות המכירה של ICP וקורוס תישאר קנון עם החזקה של 32% ממניות חברת הספנות צים, שרשמה לאחרונה שיפור ניכר בתוצאותיה העסקיות, וכ-76% ממניות חברת תחנות הכוח או.פי.סי אנרגיה, ששוויין בבורסה בת"א עומד כיום על כ-1.7 מיליארד שקל.