הסכם-גג בנתיבות: 13.1 אלף יח"ד בהשקעה של 4.7 מיליארד ש'

לאחר שנדחה בעקבות הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא ירושלים, נחתם הבוקר הסכם-הגג בלשכת שר האוצר

יחיאל זוהר / צילום: איל יצהר
יחיאל זוהר / צילום: איל יצהר

לאחר דחיית טקס חתימת הסכם-הגג בעיר נתיבות שהיה אמור להתקיים בתחילת החודש, נחתם היום (ב') ההסכם בין ראש העיר לבין המדינה בלשכת שר האוצר משה כחלון בירושלים. מדובר בהסכם-גג משמעותי הכולל התחייבות לבניית 13,031 יחידות דיור חדשות בעיר בשנים הבאות בהיקף כספי של 4.7 מיליארד שקל. החתימה נעשתה בהשתתפות ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון וראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר.

נזכיר כי הטקס המקורי היה אמור להתקיים בעיר, בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם האירוע נדחה בעקבות הצהרת נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, בנושא ירושלים.

על פי הסכם-הגג שנחתם, תוספת יחידות הדיור צפויה להוביל להגדלת אוכלוסיית העיר בכ-50 אלף תושבים בעשור הקרוב, היקף משמעותי לעיר שנכון להיום מונה קצת יותר מכ-30 אלף איש בלבד.

ממשרד האוצר נמסר היום כי "הסכם-הגג שנחתם משרטט את מגמות האכלוס וכיווני התפתחות של העיר בעשור הקרוב עם 13,103 דירות שייבנו בשכונותיה המערביות, בהשקעה ממשלתית, בתשתיות צמודות, תשתיות על, מוסדות ציבור ושדרוג שכונות ותיקות". עוד ציינו באוצר כי החתימה על ההסכם תאפשר גם שיווק מכרז מחיר למשתכן בעיר בהיקף 2,045 יחידות דיור (כמחציתן דירות מוזלות והשאר דירות למכירה בשוק החופשי).

על פי הסכם-הגג, הבנייה החדשה צפויה להתבצע בחמש שכונות חדשות: רמות יורם (5,166 יחידות דיור), מעלות הנחל (3,288 יחידות דיור), נווה שרון א' וב' (2,696 יחידות דיור), נתיבות מערב ב' (734 יחידות דיור), רמות מאיר (1,244 יחידות דיור) וגם במתחם "נתיב המעלה" בו ייבנו 177 יחידות דיור. הסכם-הגג גם מתייחס לפיתוח מתחמי תעשייה ותעסוקה חדשים בהיקף של 2,700 דונם, הקמת מוסדות ציבור וחינוך, שיקום והתחדשות של תשתיות בשכונות ותיקות, ויישום תכנית אב מקיפה בתחום התחבורה לרבות הקמת גשרים והסדרת הכניסות לעיר.

עוד במסגרת ההסכם, המימון ישמש גם בין היתר לקידום הקמת אגם נתיבות, חידוש השוק העירוני, הקמת אמפי-תיאטרון, שדרוג ופיתוח הגינון הציבורי, הקמת מתקני ספורט ומשחקים, הקמת פארק ארכיאולוגי, שדרוג מערכות ניקוז ואנרגיה נקייה, הקמת מערכת שימוש במי קולחין, הטמנת קווי חשמל, פיתוח תשתיות עיר חכמה ושדרוג אזור התעשייה הקיים. בכל הקשור למבני ציבור, הסכם-הגג כולל הקמת 549 כיתות לימוד, 126 גנים, 100 מעונות יום, קריית חינוך, מתנ"סים ועוד.

כ-336 אלף יחידות דיור בהסכמי-הגג עד כה

נזכיר כי יחד עם הסכם-הגג שנחתם כעת בנתיבות, עד היום נחתמו הסכמי-גג ב-26 רשויות עם היצע יחידות דיור פוטנציאלי של כ-336 אלף יחידות דיור. עוד נזכיר כי לאחרונה אושרה הצעת החלטה בקבינט הדיור על הקמת צוות שיגבש מגבלות על הסכמי-הגג הנחתמים. במסגרת החלטה זו שנחשפה ב"גלובס", בכוונת המדינה להתנות מעבר חלק מהתקציבים במסגרת הסכם-הגג בהוצאת היתרי בנייה מצד הרשות המקומית לצד בדיקת היתכנות של המדינה לגבי היקף יחידות הדיור בהסכם והסיכוי לשיווקן המוצלח.

עוד ראוי להזכיר כי בעוד הסכמי-הגג ממשיכים להיחתם, ההתנגדות להסכמים ממשיכה להכות גלים. רק בשבוע שעבר הצהיר ראש עיריית נהריה כי הוא דוחה את טקס החתימה בעיר בעקבות אי הסכמה על סוגיית הטבות המס לעיר שצפויות להתבטל עם הגידול באוכלוסייה שהסכם-הגג עתיד להביא לעיר. במקביל, יש גם מי שטוען שהרשויות המקומיות לא יצליחו לממן את הגידול המשמעותי באוכלוסייה וייכנסו לגירעונות כספיים. הבולט מבין המתנגדים הוא מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, שאמר במספר הזדמנויות שונות כי הסכמי-הגג במתווה הנוכחי עשויים להתגלות במקרים מסויימים כ"בכייה לדורות" וכי על המדינה לבחון את מצבה הכלכלי של כל רשות עוד טרם החתימה על הסכם-הגג.

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום לאחר החתימה כי: "ההסכם הזה הוא פרי עבודה קשה שנמשכה חודשים ארוכים. אנחנו מכבדים אנשים שרוצים שתהיה להם עיר חזקה, יציבה ומודרנית. חשוב לנו שהעיר תתחזק, תמשיך להוביל ותהווה דוגמא לישובים אחרים בדרום. המדיניות שלנו היא לחזק את הפריפריה".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, אמר לאחר החתימה על ההסכם כי: "תנופת הסכמי-הגג בשילוב מחיר למשתכן מייצרים היצע קרקעות לדיור אפקטיבי ומשמעותי. ללא הסכמי-הגג, היה קשה מאוד לגייס את שיתוף הפעולה של ראשי הרשויות וכמויות הקרקע לדיור היו נמוכות יותר. הסכמי-הגג גם מביאים השקעות ממשלתיות בהיקפים גדולים לרשויות המקומיות, שלולא הסכמי-הגג, לא היו מגיעים".

ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, אמר: "ניהלנו משא ומתן עיקש שנשא פרי ושניתן לראות במספרים ובהיקף המשאבים חסר התקדים שגייסנו לעיר. האתגרים שניצבים בפתחנו הם לא פשוטים אבל אנחנו נחושים להמשיך לצעוד בנתיב הזה של בניין והתחדשות אל מול הכורח לשמור על הקיים ולחדש את הישן, כך שבמסגרת ההסכם הבטחנו השקעות של מאות מיליונים בפיתוח והתחדשות השכונות הוותיקות כמו גם בהשקעות מאסיביות בתחום התעסוקה, איכות הסביבה והחינוך שמהוות מפתח למשיכת אוכלוסייה חדשה לעיר".