נסגר מכרז להקמת חווה סולארית שתספק 105 מגה-וואט

התעריף שנסגר לקוט"ש הוא הנמוך ביותר אי-פעם - 19.78 אגורות ■ המכרז הוא שני מבין 6 מכרזים שעתידים לצאת עד סוף שנת 2018

חווה סולארית / צילום: רויטרס
חווה סולארית / צילום: רויטרס

המכרז להקמת 105 מגה-וואט של חוות סולאריות נסגר היום (ב') בתעריף נמוך ביותר אי-פעם - 19.78 אגורות לקוט"ש, נמוך ביותר מפי 2 מהמחיר אותו משלמים צרכנים ביתיים לחברת החשמל. חוות סולאריות קרקעיות יוקמו בתוך כשנתיים - כך הודיעה רשות החשמל.

ברשות החשמל אומרים כי "המירוץ להשגת יעדי הממשלה לייצור של 10% מהחשמל באנרגיות מתחדשות עד שנת 2020 נמשך - עם השלמתו של מכרז שני מוצלח". נזכיר כי התעריף שנסגר במכרז הסולארי הראשון אותו קיימה הרשות במרץ השנה היה 19.9 אג' לקוט"ש.

על פי הודעת הרשות, הזוכים במכרז יעמידו לרשות החשמל ערבויות בהיקף שיא של למעלה מ-30 מיליון שקל להבטחת העמידה בהתחייבויותיהם להשלים את הקמתן של תחנות הכוח הסולאריות בתוך שנה ותשעה חודשים מהיום.

ההשתתפות במכרז היתה גבוהה, כאשר התקבלו הצעות לייצור של 149 MW בסה"כ, והתפלגות הזוכים במכרז היתה מגוונת וכללה שורה של חברות מובילות במשק: אנרג'יקס, שיכון ובינוי, אנלייט, אי-די-אף, ערבה פאוור, ונובה סולאר.

המכרז שהושלם הוא שני בסדרה של שישה מכרזים שתפרסם הרשות עד סוף שנת 2018. בהתאם למסמך עקרונות המדיניות שאושר לאחרונה על ידי שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, נדרשת כמות נדרשת כוללת של 3,600 MW של מתקני ייצור חשמל סולאריים להשגת יעדי הממשלה עד סוף שנת 2020 - מתוך מכסה זאת כ-2000 MW נמצאים בתהליכי הקמה. על פי רשות החשמל, יתר ההספק יושג באמצעות פרסום מכרזים נוספים, ובאמצעות הסדרה מתמרצת להקמתם של גגות סולאריים ביתיים ועסקיים.

בכך יעמוד כושר ייצור החשמל הסולארי לקראת סוף 2018 על כ-2,000 מגה-וואט המהווים כ-6% מכלל החשמל המיוצר, עם כניסתה של תחנת אשלים לפעילות בסך של 240 מגה-וואט.

יו"ר רשות החשמל ד"ר אסף אילת מסר: "מדיניות רשות החשמל הינה לאפשר הקמה קלה של מתקנים סולאריים באמצעות הליכים תחרותיים, במינימום מחיר ובמקסימום הפחתת נטל על היזמים".