טייקון נולד: מוטי בן משה מספח גם את אפריקה ישראל

נאמני האג"ח של החברה אישרו אתמול את ההסדר עם בן משה, שבמסגרתו תועבר הבעלות המלאה על אפריקה ישראל לידיו ■ לאחר השלמת העסקה יהפוך בן משה לאחד הגורמים הבולטים בישראל בתחומי הנדל"ן ■ בן משה: "הסתיים מאבק מורכב. העבודה הקשה רק מתחילה"

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

בזמן ששאול אלוביץ' מצטרף לשורה הארוכה של טייקונים שאיבדו את חברות ההחזקה הממונפות שלהם בשנים האחרונות, עשה אתמול איש העסקים מוטי בן משה צעד גדול נוסף לקראת הכתרתו כאחד הטייקונים החדשים של כלכלת ישראל.

בתום ספירת הקולות בהצבעת מחזיקי איגרות החוב של חברת ההשקעות אפריקה ישראל , הודיעו אמש נאמני האג"ח כי הוחלט לאשר את ההסדר עם בן משה, שבמסגרתו תועבר הבעלות המלאה על אפריקה ישראל לידיו. לאחר השלמת העסקה יהפוך בן משה לאחד הגורמים הבולטים בישראל בתחומי הנדל"ן.

בהחלטת המחזיקים נקבע עוד כי נאמני האג"ח, בשיתוף חברת אפריקה ישראל ובן משה עצמו, יגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לכינוס אסיפות נושים לצורך אישור הסדר החוב על פי סעיף 350 לחוק החברות. במסגרת אסיפות הנושים יצביעו כנראה בנפרד הנושים המובטחים והנושים הרגילים, על הצעת ההסדר של בן משה, שתועלה להצבעה כהצעה יחידה.

לאחר אישור הנושים יוחזר התיק לבית המשפט, שיידרש להעניק תוקף של פסק דין להסדר החוב. מרגע שכך יהיה, יוכלו בן משה ונושי אפריקה ישראל להשלים את העסקה, בכפוף לאישורים רגולטוריים כאלה ואחרים שיידרש אולי בן משה להשיג, כדוגמת אישור הממונה על הגבלים עסקיים.

עם זאת, החלטת מחזיקי האג"ח מאתמול קובעת עוד כי אם תתקבל אצל הנאמנים הצעה מתחרה, המשקפת תוספת של לפחות 100 מיליון שקל בערכים כלכליים ביחס לערכה של הצעת בן משה, יביאו הנאמנים את ההצעה המתחרה לדיון מחודש בפני המחזיקים.

בתום מאבק ארוך מול נתי סיידוף, הועדפה החבילה שהציע בן משה. חבילה זו כוללת שלוש חלופות שונות, ומשקפת ערך נומינלי של 2.374-2.416 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח וערך כלכלי של 2.362-2.385 מיליארד שקל (לפי היועץ הכלכלי של הנציגות, רו"ח איציק עידן מפירמת בייקר טילי). כך שמדובר ב"תספורת" של לא יותר מ-21% ביחס להיקף החוב למחזיקי האג"ח, שעומד על 3 מיליארד שקל.

בן משה פועל בישראל באמצעות קבוצת אקסטרה שבבעלותו. הצעתו למחזיקי האג"ח מורכבת במקצת, אבל הועדפה על ידם, מאחר שגילמה אפשרות לקבל לידיהם סכום של כ-2 מיליארד שקל במזומן בתוך זמן קצר יחסית לאחר השלמת ההסדר.

על פי הצעה זו, במסגרת ההסדר תרכוש אקסטרה את הבעלות המלאה על קבוצת אפריקה ישראל, אבל מיד תמכור שניים מנכסיה המרכזיים - ההחזקות בחברת הנדל"ן המניב אפריקה נכסים ובמפעילת כביש 6 - לידי אלון רבוע כחול (חברה בת של אקסטרה) ולידי דור אלון (חברה נכדה), בהתאמה. כך, תישאר אפריקה ישראל עם שני נכסים מרכזיים בלבד - חברת התשתיות דניה סיבוס וחברת הייזום אפריקה מגורים - ותהפוך לגוף שבן משה כינה באחרונה בשם "אפריקה הקטנה".

בן משה עצמו יזרים באמצעות אקסטרה סכום של 170 מיליון שקל לאפריקה ישראל (או 450 מיליון שקל, אם יבחר לממש את חלופת המזומן), וכן יפעל לחיזוק הונה העצמי של אלון רבוע כחול באמצעות הזרמת הון והעברת נכסים בשווי של 150-220 מיליון שקל.

אלון רבוע כחול עצמה תהפוך לחברת האחזקות העיקרית של בן משה, עם שליטה בחברות הנדל"ן אפריקה נכסים ורבוע כחול נדל"ן, ובחברת האנרגיה דור אלון. היא גם תישא על גבה חוב של 1.5-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

הטייקון החדש
 הטייקון החדש

"התמודדנו מול יריב ראוי ורציני"

בתגובה להודעה על זכייתו באמון המחזיקים באג"ח אפריקה ישראל, מסר בן משה: *קבוצת אפריקה ישראל מורכבת מחברות מצוינות עם עובדים מסורים ומנהלים מוכשרים, ועל כך מעיד מחירה הסופי של העסקה. חשוב לי לשוב ולהביע את הערכתי ללב לבייב, שתרם רבות למדינה, ואני מאחל לו הצלחה בכל אשר יעשה.

אנחנו בסיומו של מאבק מורכב, שנובע מהעובדה שהתמודדנו מול יריב ראוי ורציני, נתי סיידוף, אחיו ויועציהם. כטבעם של מהלכים עסקיים תחרותיים ידענו, בשני הצדדים, גם עידנא דריתחא, אבל לרגע לא נעלמו מעיני יכולותיה של משפחת סיידוף והרצון העז להטביע חותם ולהשקיע במדינה.

באשר לתוכניות לעתיד, הבהיר בן משה: "תם המאבק, אבל העבודה הקשה שלנו בכל החברות רק מתחילה. אפריקה ישראל תמשיך להיות קבוצה מובילה ואמינה במשק הישראלי, תמשיך ותתרום לבניין הארץ".

עלילות בן משה בעיר הגדולה: מאי.די.בי ועד אפריקה ישראל

בתוך ארבע שנים הפך מוטי בן משה מאיש עסקים אלמוני לאחד המשקיעים הבולטים בכלכלה הישראלית, עם החזקות משמעותיות בתחומי הנדל"ן, האנרגיה, הקמעונות והתשתיות. לאורך השנים הללו הציג בן משה נזילות יוצאת דופן, שאיפשרה לו להעמיד פעם אחר פעם סכומי עתק של מאות מיליוני שקלים במזומן לביצוע השקעותיו, ובראשן רכישת חברות ההחזקה אי.די.בי, אלון רבוע כחול וכעת אפריקה ישראל - כולן אימפריות עסקיות בעבר שנקלעו לקשיים. הוא גם הוכיח את עצמו כאיש עסקים חד ונחוש, שאינו נרתע מעימותים.

בן משה, 42, צץ לראשונה בכותרות הכלכליות בשלהי שנת 2013. איש העסקים הצעיר והאניגמטי הדהים את שוק ההון המקומי כשהגיש הצעה לרכישת אי.די.בי, אז הקונצרן הגדול במשק, שנקלע לקשיים תחת הנהגתו של נוחי דנקנר. בן משה ושותפו להשקעה, אדוארדו אלשטיין, הצליחו בסופו של דבר לרכוש את השליטה באי.די.בי, לאחר מאבק סוער ויצרי שניהלו מול דנקנר (שניסה לערער על הלגיטימיות ועל מקורות הונו של בן משה, שהוצג כבעל עסקים מגוונים בעיקר בתחום האנרגיה בגרמניה).

אלא שהשותפות בין בן משה ואלשטיין הסתיימה לאחר שנה וחצי בלבד, בשל מחלוקות קשות ביניהם על דרך הובלת הקונצרן שגרמו לשיתוק ניהולי באי.די.בי. בסופו של דבר נאלץ בן משה לצאת מההשקעה בקונצרן בעקבות פסיקה של השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, אשר שימש בורר בסכסוך שפרץ בין השניים. הוא מכר בספטמבר 2015 את מניותיו באי.די.בי לאלשטיין, ויצא מההשקעה בשן ועין עם הפסד של יותר מחצי מיליארד שקל.

הכישלון החרוץ לא הרתיע את בן משה מלהמשיך ולנסות לרכוש חברה מקומית מובילה, ואשתקד (שנה בלבד לאחר הפיאסקו באי.די.בי) הוא הצליח לבצע קאמבק מרשים ולרכוש את חברת ההחזקות אלון רבוע כחול, שנקלעה למשבר בעקבות קריסתה של רשת מגה. גם כאן גבר בן משה על מספר הצעות מתחרות, ובסופו של דבר הצביעו מחזיקי האג"ח של רבוע כחול ברוב מוחץ בעד הצעתו לרכוש את מניות השליטה מידי קבוצת אלון תמורת 115 מיליון שקל, ולהזרים לחברה עד 900 מיליון שקל נוספים לצורך פירעון מיידי של מלוא החוב הפיננסי לנושים (בסך הכול השקיע בן משה עד היום 430 מיליון שקל בעסקה זו).

עם רכישת אלון רבוע כחול הניח בן משה את ידו על פעילות נדל"ן עניפה המתבצעת באמצעות החברה הבת רבוע כחול נדל"ן, המחזיקה בין היתר במחצית מפרויקט השוק הסיטונאי בת"א ובנכסים בהם פועלת רשת הסופרמרקטים מגה; וכן בחברת דור אלון בעלת רשת תחנות דלק, חנויות הנוחות אלונית ורשת חנויות AM:PM.

בד בבד עם השקעותיו הגדולות באי.די.בי ואלון רבוע כחול, ביצע בן משה בשנים האחרונות השקעות נוספות, קטנות יותר, בקרן הפרייבט אקוויטי אייפקס ישראל, ברשת מכוני הכושר הולמס פלייס ובתחנת הכוח IPM שאמורה לקום בבאר טוביה.