200 עובדי ECI הפגינו מול משרדי החברה בפתח-תקווה

ועד העובדים של החברה הכריז על סכסוך עבודה, בעקבות כוונות ההנהלה לפטר 100 עובדים ■ "אין סיבה לפטר, במיוחד לא בארץ"

הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת
הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת

כ-200 עובדי ECI קיימו הבוקר צעדת מחאה נגד הנהלת החברה, שהודיעה על פיטורי 100 עובדים, רובם מקרב 900 עובדי החברה בישראל. המחאה התקיימה ליד משרדי החברה בפתח-תקווה, וכללה התייחסויות רבות למו"מ שניהל ועד העובדים החדש בשנה וחצי האחרונות עם הנהלת החברה, במטרה להגיע להסכם קיבוצי. בעקבות ההודעה על הפיטורים הוכרז בשבוע שעבר סכסוך עבודה בחברה.

יו"ר הוועד אופיר לוי אמר למפגינים: "מה שקרה לי בשנה וחצי האחרונות הוא התפכחות, נפקחו לי העיניים לראות ששמנו במשך שנים את מבטחנו בהנהלה שלא סופרת את העובדים. תבינו כמה ציניות, עדי בילדנר (סמנכ"ל כ"א בחברה) פתח את השיחה האחרונה עם העובדים במילים 'יש לנו חברה נהדרת'. אני מסכים איתו. יש לנו חברה נעדרת בע', נעדרת רחמים, נעדרת חמלה, נעדרת הנהלה".

אחד המפגינים, המועסק בחברה כמהנדס תוכנה, טוען שאין צורך בפיטורים: "באסיפה שהיתה לנו עם המנכ"ל לפני חודש הוא ציין שקיבלנו הרבה מכרזים, שאנחנו בעלייה ובצמיחה. אין סיבה לפטר, במיוחד לא בארץ. לדעתנו, המטרה היא לצמצם את כוח העבודה בארץ כדי להעביר הרבה עבודה לחו"ל".

אתמול ניהלו נציגים מההנהלה שיחות עם עובדים, בעיקר בתחום המכירות, בהן התחייבו שעובדים אלה מוגנים מפיטורים ולכן עדיף שלא ישתתפו במחאה. חלק מהעובדים שאיתם התקיימו השיחות הודיעו לוועד מראש שאינם יכולים להשתתף במחאה הבוקר.

לוי, שלא התאפיין באיפוק רטורי, התייחס אליהם: "לכל אדם מגיע היום שבו הלב שלו פועם בפעם האחרונה. שבו הריאות שלו מכניסות אוויר בפעם האחרונה. דקה אחרי הרגע הזה לא משנה כמה כסף ונכסים היו לו, הכל נעלם. מה שמשאיר חותם זה מה שהוא השאיר בלבבות של אחרים, הזיכרונות. בסוף מה שמשנה זה מה העקרונות והערכים".

עוד אמר לוי: "מי שמשקר לעובדים שלו משקר גם ללקוחות שלו. ברמה האישית, אני מודה לבורא עולם שנתן לי להיות במצב שבו אני נמצא כרגע, מצב שבו קיבלתי את הברכה להגן על משפחות בארץ. המלחמה היא לא על מאה איש או 40 איש, היא על עתיד החברה כולה.

אמש הועברה בין העובדים ההודעה הבאה: "אנחנו עדים ברגעים אלו לשפל אליו ירדה הנהלתנו. בכך שהיא מפיצה שמועות על מי מוגן או לא מוגן מפני הפיטורים. לא נתפתה לספין מגוחך זה, שברור שכל מטרתו היא ליצור הפרד ומשול בינינו העובדים ולהחליש את כוחנו. ספין שבא מאותו מקום שלפני שבועיים טען שההנהלה שלנו הוגנת בנושאי פיטורים. ההנהלה התחייבה לנהל איתנו מו"מ בנושא, שעדיין לא התחיל. *אין רשימות ואין כלום*, מלבד הרצון שלהם לשבור אותנו. אבל זו כבר לא החברה של לפני כמה שנים, שהעובדים הולכים בשקט ומקווים שתעבור הסערה. אנחנו אומרים להם בצורה ברורה: לא תשברו אותנו! אנחנו מאוחדים ונילחם פה על כל עובד! מחר בבוקר מראים להם באיזה צד מי שעובד קשה נמצא: בצד של העובדים ולא של ההנהלה".

הקמת הוועד ב-ECI היא חלק ממגמת ההתאגדות בחברות ההייטק הגדולות בשנים האחרונות. בין השאר הוקמו ועדים ב-SAP, נס טכנולוגיות, Xura (לשעבר קומברס) ו-NCR. יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, שנכח בהפגנה, אמר ל"גלובס": "מבחינתנו מדובר בפיטורי נוחות, ויותר מזה, אנחנו חושדים שמדובר בפיטורים שהמטרה שלהם היא לחבל במשא ומתן הקיבוצי ולפגוע בהתארגנות העובדים. אנחנו חושבים שיש חלופות לפיטורים האלה ומתכוונים להיאבק על זה".

אמיר בראון, מאיגוד עובדי ההייטק בהסתדרות: "אנחנו משוכנעים שהפיטורים מיותרים ושהם ניסיון של ההנהלה לשבור את ההתאגדות ולפגוע ביכולת של העובדים לרסן אותם. זה היה משנה את המצב שהם היו רגילים אליו, שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם. לא סתם במהלך שנה וחצי של מו"מ על הסכם קיבוצי ההנהלה לא העלתה את זה. זה עלה עכשיו בניסיון ליצור הלם ופאניקה בקרב העובדים. הטענה שינהלו מו"מ עם העובדים על הליך הפיטורים היא מהפה ולחוץ".

בנוסף לעובדים בישראל, מעסיקה החברה כ-800 עובדים נוספים בחו"ל, בהם כ-150 במרכז פיתוח בבנגלור הודו, ו-150 במרכז פיתוח בסין. עם ההכרזה על סכסוך עבודה מסרה הנהלת החברה: "ECI רשמה הישגים רבים בשנה החולפת וצמחה משמעותית במכירות. עם זאת, שוק הטלקום העולמי, המתאפיין בתחרות גבוהה ובשינויים רבים, מאלץ חברות רבות בעולם להודיע בחודשים האחרונים על צעדי התייעלות וצמצום משמעותי בכח אדם. נוסף לכך, ECI מתמודדת עם התפתחויות חיצוניות בישראל הפוגעות פגיעה קשה ברווחיותה: צמצום גדול מאוד בתמיכה שמקבלת החברה מהרשות לחדשנות והתחזקות משמעותית בשער השקל לעומת הדולר.

"לאור זאת, נאלצת החברה להודיע היום על צמצום של כ-6% ממצבת כח האדם שלה, על מנת להבטיח מבנה עלויות תחרותי ולחזק את יכולותיה להמשך הדרך. מנכ"ל ECI, דאריל אדוורדס, אמר היום לעובדים: 'מדובר בכורח הנובע מצרכים כלכליים ומיועד לחזק את החברה ולהבטיח את מקום העבודה של כולנו בעתיד. לצערנו הרב, ניאלץ להיפרד מעובדים טובים שתרמו רבות לחברה. ההנהלה תעשה ככל יכולתה כדי לסייע לעוזבים ובכלל זאת סיוע בפעולות השמה והכשרה אם יידרשו. בסופו של התהליך הנוכחי, החלק הארי של עובדי החברה יישאר לעבוד בחברה תחרותית, טובה ויציבה יותר - זו המטרה העליונה'".

על פי הערכה אנשי מקצוע, אחת הסיבות להידוק החגורה של חברות טלקום היא ירידה במכירות לנוכח ההמתנה בשוק הסלולר לטכנולוגיה הבאה בתחום, G5 (דור 5 של רשתות מובייל), שעדיין אינה בשלה טכנולוגית.