"פאינה ואני חיפשנו לשמטוב עבודה בסוכנות, ואז בנצרת עילית"

עוזרת קירשנבאום העידה על מאמצי חיפוש העבודה לליה שמטוב, ח"כית לשעבר מישראל ביתנו, שאולי חיפו על השוחד שניתן לקירשנבאום ■ "היה ברור שחלק מהכספים שמועברים לפרויקט אמורים להיות חלק מהמשכורת"

פאינה קירשנבאום /צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום /צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב המשיך היום (ד') בשלב ההוכחות במשפט של הנאשמים במתן שוחד בפרשת ישראל ביתנו, שהחל בתחילת השבוע. מדובר בראשי עמותות וגופים ציבוריים, ביניהם דניאל אלינסון, ראש תנועת עזרא העולמית שפעילותה בקרב דוברי רוסית; ומתן דהן, ראש עמותת איילים; שנהנו שניהם, לכאורה שלא כדין, מ"כספים קואליציוניים" של המדינה שנועדו לשמור על קשר עם בוחרים - מוסד חוקי ושנוי במחלוקת.

על-פי החשד, הנאשמים נתנו את השוחד - נתח מהתקציבים שקיבלו מהמדינה - לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, ממפלגת ישראל ביתנו; ולדאוד גודובסקי ראש מטה המפלגה; בין היתר באמצעות רכישת שהוצגו על-ידי העמותות כרכישות לצורכי מטרותיהן: כרטיסי טיסה, מוצרי מחשב ואלקטרוניקה. למעשה, הרכישות היו מיועדות לקירשנבאום ובני משפחתה ולמטרות פרטיות של קירשנבאום או של מפלגת ישראל ביתנו.

היום העידו במשפטם של הנאשמים, נותני השוחד, שני עדים המשמשים עדים גם במשפט המקביל - זה של קירשנבאום ושאר מקבלי השוחד: ויקטוריה (ויקה) רבין, עוזרתה של קירשנבאום; ועובד יחזקאל, ששימש כיועץ אסטרטגי, שבתחילה נחשד בתיווך לשוחד, אך התיק נגדו נסגר.

רבין העידה היום כי קירשנבאום היא זו שקבעה לאן ילכו כספי העמותות. בין השאר, רבין ענתה לשאלת נציג פרקליטות מיסוי וכלכלה "מה ידוע לך על ניסיון לסדר לליה שמטוב עבודה", כי "ניסינו אני ופאינה למצוא לליה עבודה ולהרים לה פרויקט לעולים חדשים בסוכנות", וכי משזה לא צלח, "המשכנו לחפש לליה שם טוב עבודה בנצרת עילית".

"דרך מי הכספים עברו?" המשיך נציג הפרקליטות.

"עמותת איילים".

"מה הכוונה בשאלת דאוד גודובסקי בתמליל השיחה בינו לבינך 'האם כל הכספים הולכים למשכורת'?"

"הוא שואל מה מהכסף הולך לפעילות הפרויקט שליה אמורה להרים ומה הולך למשכורת לליה".

"כלומר לפי כוונתכם מיליון וחצי אמורים לעבור לאיילים, משם לפרוייקט, וחלק ממנו למשכורת?"

"על המשכורת לא דיברנו אבל צריך היה לקבל כסף, אף אחד לא עובד בחינם".

למעשה, פרקליטות מיסוי וכלכלה זימנה את ויקה להעיד על אף שהורשעה בשיבוש הליכי משפט כשהשמידה מסמכים, כיון שרצתה להראות את השליטה המלאה של קירשבנאום בעמותות - שהכסף עבר ממנה לפי הוראה. "על הדרך" תיארה ויקה גם מקרה בו, לעמדת המדינה, ניסו לסדר עבודה לליה שמטוב והעבירו לעמותה מיליון וחצי שקל, לכאורה בשביל פרוייקט "לא אמיתי". לעמדת ההגנה, ויקה בעדותה אישרה שקירשבנאום רצתה להעביר מיליון וחצי "אמיתיים" לנצרת עילית לצורך פעילות "אמיתית" וביקשה לבדוק אפשרות האם ליה שמטוב תרכז את הפרויקט בשל ניסיונה המקצועי.

ולמה התרגיל לא נחשף? לעמדת הפרקליטות - כיון שהחקירה התפוצצה; לעמדת ההגנה - ההעסקה לא הבשילה מכיון שעמותת איילים לא הסכימו לכך. אי-ההסכמה אמורה לבסס את טענתה כי לא היתה תלות שנובעת משוחד. אי-התלות לטענת ההגנה נבע גם מהיחס של מתן לדאוד גודובסקי ראש מטה המפלגה: "דאוד מספר שנאלץ לחרוק שיניים כי מתן דהן לא מסכים לכל מה שדאוד מבקש ממנו, מסכימה?" שאל בא כוח ראשי העמותות, עו"ד ירון קוסטליץ.

"זו פרשנות, רק רואים שהוא מביא את אמא שלו".

"אבל תאשרי לי שהוא השאיר למתן 25 הודעות שלא נענו".

"מאשרת".

עוד אישרה ויקה בעדותה שמימון הטיסות מצד תנועת עזרא העולמית עבר אישור של יועמ"ש משרד הפנים ושל ועדת האתיקה של הכנסת: לשאלת עו"ד קוסטליץ, ענתה כי "אם פאינה טסה כנראה שזה עבר אישור הכנסת" וזכתה לקריאת ביניים מצד התביעה: "הכנסת ידעה מה הסיכום בין פאינה לעמותות?".

נושא אישור הנסיעות משמש אף הוא את הצדדים בפרשנויות שונות, מטבע הדברים: בעוד שלעמדת ההגנה, הדבר מוכיח מעל לכל ספק כי אין מדובר בעבירות פליליות - לעמדת המדינה אין ללמוד דבר כזה מהעדות כיון שאישור היועמ"ש או ועדת הכנסת אינו ניתן על בסיס המידע הרלבנטי: מה מאחורי הקלעים מרוויחה העמותה, מהו ההסדר בין הצדדים ומה קיבלה קירשנבאום.

סוגיית אישור הנסיעות בידי היועץ המשפטי הובילה את עו"ד יונתן קרמר, אחד מנציגי התביעה - המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה - לתאר בפני השופט צבי גורפינקל, לשאלתו, כי עבירת השוחד מתגבשת לאחר יצירת אבחנה בין נסיעות שונות: "פאינה רצתה לנסוע לחו"ל, לא מתעניינים אם מי נפגשה ומה עשתה שם, וזה נכנס לעבירת השוחד. אין קשר בין פעילות למען עמותת עזרא לבין רכישות מוצרים". השופט לא התרצה: "לא אמרתי לארוז הכל וללכת אבל תשאירו (בתיק) רק דברים כמו רכישות ונסיעות לבני דודים, לא כל מה שקשור לסיוע לעמותה ויש עליו אישור מראש של ועדת האתיקה או יועץ משפטי של המשרד, ומודגש שם שזה במימון העמותה".

עוד עלה מעדות ויקה כי עמותת איילים סירבה להעסיק את ויקה עצמה - ולעמדת ההגנה הדבר מוכיח את אי-התלות בפאינה וחוסר ההיענות לדרישותיה להעסקות שונות למקורביה. ויקה עצמה התעקשה בעדותה כי אין לה מושג מה היתה הסיבה של איילים אולם היא עצמה סירבה להצעת העבודה בגלל המשכורת הנמוכה, יחסית, לה היתה זוכה שם: "שאיילים יפרשו למה הם לא הסכימו. אני לא רציתי כי הציעו 9,000 שקל ואצל פאינה הרווחתי 14,000", ענתה כעדה.

למעשה הוצפה היום, בין השאר, השאלה האם יש משהו פלילי - או שמא רק לא אתי - בעצם העובדה (אם תוכח) שסופקה משרה למי שמקורבת מאד לראש המפלגה. מהנחיית יועמ"ש שפורסמה לאחר האירועים שבפרשה עולה כי נושא הכספים הקואליציוניים היו "בחסר נורמטיבי" וכעת המפלגות לא אמורות לראות בכספים הללו קניין פרטי בו עושה כבשלה - אלא השימוש בהם יעבור מבחנים שונים ויהיה נתון לשקיפות.

בהמשך הדיון היום העיד מזכיר הממשלה לשעבר, עובד יחזקאל, שסיפק בתקופה הרלוונטית שירותי ייעוץ אסטרטגי שנועד "למצב את קירשנבאום בציבוריות הישראלית כדי לשפר סיכוייה להתקדם בסולם הפוליטי בתוך מפלגת ישראל ביתנו על-מנת להתמנות לשרה בממשלה הבאה". הוא תיאר את היום בו נחקר באזהרה בחשד לשוחד כ"יום מר ונמהר", ואישר כי ציין בחקירה ש"סמרו שערותיו" מרוב הפתעה משנוכח לדעת שעמותת איילים היא זו שלמעשה משלמת לו על היח"צ לקירשנבאום. "לא הייתי צריך יותר משניה כדי להפסיק את ההתקשרות, חשבתי שזה לא תקין", אמר היום בביתה משפט. "לא יכול להיות שמי שמממן עבודה של גורם כלשהו הוא גורם אחר שלא מקבל עבודה על מה שהוא משלם". ומה באשר למקורו של התשלום? "חשבתי שמדובר במקורות מפלגתיים תקינים שעמדו לרשותה של פאינה על-פי החוק".