אושר בוועדת השרים: חוק ליצמן להענקת סמכויות ביצוע לסגן שר

(עדכון) - לפי התיקון יתאפשר מינוי של סגן שר במשרד ממשלתי, ויוענקו לו סמכויות סטטוטוריות, אך הוא עדיין לא יהיה חלק מן הממשלה ולא יישא באחריות הקולקטיבית של השרים לפעולות הממשלה

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדת השרים לחקיקה הביאה (א') לאישור את תיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שיתאפשר מינוי של סגן שר במשרד ממשלתי, ויוענקו לו סמכויות סטטוטוריות, אך הוא עדיין לא יהיה חלק מן הממשלה ולא יישא באחריות הקולקטיבית של השרים לפעולות הממשלה.

החקיקה המוזרה הזו נתפרה במיוחד למענו של ח"כ יעקב ליצמן, אשר התפטר מתפקיד שר הבריאות כאשר הבין שהממשלה מאשרת עבודות תחזוק חיוניות במהלך שבתות, ושבהן נוטלים חלק גם עובדים יהודיים.

תזכיר התיקון לחוק היסוד הונח על שולחן הממשלה לפני כמה שבועות. לפי התיקון, חוק יסוד: הממשלה יאפשר להאציל סמכויות סטטוטריות גם לסגן שר, אשר מונה כסגן שר בתוך משרד ראש הממשלה.

דהיינו, במקום למנות שר במשרה מלאה למשרד הבריאות, ליצמן ימונה כסגן שר במשרד ראש הממשלה ולפי סעיף 33 לחוק היסוד הממשלה, במסגרת הליך האצלת הסמכויות שיכול לנקוט כל שר, יאצול ראש הממשלה את הסמכויות המלאות בתחום הבריאות לסגן השר במשרדו.

לפי דברי ההסבר לחוק, במצב החוקי כיום, סגן שר אינו נחשב "עובד ציבור, במובן הרגיל של הדברים, ולכן השר במשרד אינו יכול לאצול את הסמכויות הסטטוטוריות לסגן השר. לפיכך, חוק יסוד: הממשלה יתוקן, וייקבע כי כאשר מדובר בסגן שר במשרד ראש הממשלה, ניתן יהיה לאצול סמכויות סטטוטריות גם לסגן שר, ולא רק לעובדי ציבור.

הצעת החוק מבקשת לעקוף את קביעת בג"ץ בנושא ליצמן במסגרת עתירה שהוגשה על-ידי מפלגת יש עתיד לפני כשנתיים, ולפיה הסידור של סגן שר במשרד הבריאות המחזיק בכל הסמכויות היא בניגוד למבנה החוקתי של ישראל. בג"ץ קיבל את עתירת יש עתיד וחייב את ליצמן להישבע אמונים לממשלה ולקבל על עצמו גם את עיקרון האחריות הקולקטיבית.

לפני כחודשיים הודיע ליצמן כי אינו מוכן להיות אחראי לחילולי שבת בעבודות תיקון נרכבת, ולכן התפטר מן הממשלה. כדי למנוע משבר קואליציוני, נתניהו סיכם עמו אז שהממשלה תעביר את חוק המרכולים ותיקון חוק שעות עבודה ומנוחה (התחשבות במורשת ישראל בעת מתן היתרים לעבודה בשבת), וכי תסלול את דרכו של ליצמן חזרה לתוך משרד הבריאות באמצעות תיקון חוק יסוד: הממשלה.

בדברי ההסבר, שהוכנו על-ידי משרד המשפטים, נכתב כי "אין בתיקון המוצע כדי לשנות את המבנה המשטרי היסודי אשר מבחין בין תפקידו של שר - כחבר הממשלה וכממונה על משרד, לבין תפקידו של סגן שר - כמסייע בידי השר... התיקון המוצע אינו גורע ממעמדו ומאחריותו של השר כממונה על משרד ועל ביצועם של חוקים כפי שהטילה עליו הכנסת. יתרה מכך. ברי כי אצילת סמכות לידי סגן שר אינה הופכת אותו לשר או לחבר הממשלה". 

משמעות הדברים היא כי נתניהו, בשבתו כראש הממשלה, יהיה גם שר הבריאות ויישא באחריות לכל הנעשה בתחום משרד הבריאות, וזאת למרות שסמכויות קבלת ההחלטות והביצוע יהיו בידי סגן השר לענייני בריאות, יעקב ליצמן, אם וכאשר החוק יעבור 3 קריאות (וברוב של 61 בכל אחת מהן, שכן מדובר בתיקון לחוק יסוד).