מהלילה: כל בעלי הדלקנים יוכלו לתדלק בכל תחנות התדלוק

התחנות יצטרכו להציע לפחות 3 פיות תדלוק למערכת האוניברסלית, כלומר מערכות שיקראו דלקנים שאינם בלעדיים לחברה אחת

תחנת דלק/ צילום: דפי הירשפלד שלם
תחנת דלק/ צילום: דפי הירשפלד שלם

מהלילה בחצות (1.1.18) תיכנס לתוקפה רפורמה מעניינת בתחום התדלוק: תחנות הדלק הציבוריות בהן קיימת מערכת תדלוק אוטומטית (כלומר כזו שקוראת דלקנים) יצטרכו להציע לפחות 3 פיות של מערכת התדלוק האוניברסלית, כלומר מערכות שיקראו דלקנים שאינם בלעדיים לחברה אחת.

הרעיון הוא שלא להגביל את הנהגים המחזיקים במכוניתם בדלקן לתדלוק רק ברשת אחת - כפי שקיים כיום. מערכת התדלוק האוניברסלי, עליה מדברים בשנים האחרונות במשרד האנרגיה, תאפשר לצרכנים, שרובם הם קהל עסקי, אשר ברכבם יותקן התקן אוניברסלי, לתדלק בתחנות הדלק הציבוריות השונות ברחבי הארץ ולהחליף ספק שירותי תדלוק, בכפוף לחתימה על הסכם תדלוק עם כל חברה בה יחפצו.

הכוונה היא שכדי לתדלק בתחנה נוספת, יידרש הסכם פרטני עם אותה הרשת - כך שמי שמחזיק היום בדלקן של דלק לצורך הדוגמה וירצה לתדלק גם ב"טן", הוא יידרש לכרות הסכם עם "טן" בנפרד - והסליקה בכל אחת מהחברות תיעשה בנפרד (כלומר חשבוניות נפרדות). 

האם לפיכך ישנו חברות הדלק עם תנאי ההסכמים הקיימים ללקוחות שירצו לתדלק בכמה רשתות? קשה לדעת, אולם כאן יעמדו כוח המקח והתחרות שלשמה נולד המהלך הזה. מה שיידרש בעיקר הוא חינוך שוק לנהגים להבנה שממערכת סגורה עובר עולם הדלקנים למערכת פתוחה (תחת סייגים).

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בירך על המהלך החדש, הצפוי לשנות את שיטת התדלוק. "לאחר שנים בהם עוכב הדלקן האוניברסלי, כעת תקודם טכנולוגיה זו, שתגביר את התחרות במשק הדלק הישראלי ותאפשר לצרכנים למלא דלק היכן שנוח להם והיכן שזול יותר, ללא מחויבות לחברה אחת, בהתאם להסכם שנחתם".