החוק למיסוי קק"ל עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) וחוקי מס אחרים יחולו על הקרן ■ קק"ל תוכל לקבל פטור ממס בשנים 2018-2020 אם תעביר 65% מהכנסות הקרן בשנה האחרונה לתקציב המדינה ■ תגובת הקרן: "ההתנהלות שערורייתית ואנטי-ציונית של ממשלת ישראל"

הכנסת הצביעה הערב על חוק למיסוי קק"ל והחילה על הקרן, שהוקמה לפני קום המדינה, את חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) וחוקי מס אחרים. בחוק שולב סעיף שיאפשר לקק"ל לבחור בהסדר פטור ממס בשנים 2018 עד 2020 אם תודיע למנהל רשות המסים ולמנהל רשות מקרקעי ישראל עד ל-10 בינואר 2018, כי תעביר 65% מהכנסות הקרן לתקציב המדינה.

מיד אחרי החקיקה, הודעה של הקרן טענה כי התנהלות ממשלת ישראל היא שערורייתית: "מצער מאוד ואפילו קשה להאמין שממשלה המכנה עצמה ממשלה לאומית, היא זו שאחראית לחקיקת חוק שפוגע במעמדה המיוחד של קק"ל. רה"מ נתניהו יודע שכל פגיעה בקק"ל היא פגיעה קשה במפעל הציוני. מפתיעה האחדות שנוצרה בין הממשלה הלאומית לזחאלקה ברצונם להביא לפגיעה בגוף הציוני המשמעותי הגדול ביותר. קק"ל תמשיך לפעול למען עם ישראל ולחיזוקה של מדינת ישראל על-אף ההתנהלות השערורייתית והאנטי-ציונית של ממשלת ישראל.

"במקביל קק"ל תבחן את כל הדרכים המשפטיות העומדות בפניה לאור ההפרה הבוטה של הסכם 2015 עליו חתומה אותה ממשלה ממש. האבסורד הוא שהממשלה מונעת ביצוע של פרויקטים ב400 מיליון שקך שהקרן הקימת לישראל הקצתה לטובת חיזוק הצפון ובמקביל בוחרת לקחת עוד כספים מקק"ל שהם כספי העם היהודי ולא של ממשלת ישראל."

העברת החוק היא ניצחון עבור מנכ"ל משרד האוצר שי באבד ושר האוצר משה כחלון, אשר פועלים זמן רב להכנסת קק"ל תחת חוק המיסוי והעברת הכנסות הקרן לתוך אוצר המדינה.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר לפני ההצבעה שהוא חושש שבכל השעות שהנושא עומד לדיון במליאה, הוא עוד ימשיך לקבל טלפונים המורים לו להוריד את זה מסדר היום, כי אולי הגיעו להסכמה חדשה עם קק"ל. אך הדבר לא התרחש, והצעת החוק זכתה לרוב משמעותי.

גפני אמר שקק"ל צריכה לשלם מסים כמו גופים אחרים במדינה: "העמדה של חברי ועדת הכספים הייתה שבכל מקרה צריך חוק שלא יפלה את קק"ל לרעה אבל שגם לא יפלה אותה לטובה. אנחנו לא מדינה בהקמה. לפני שבעים שנה אני מבין, לפני שישים שנה אני גם מבין, אבל היום? אם זה בגלל התרומה שלהם למדינה, אני סבור שמי שגר בערבה, בגבול הצפון או ביישובי הגדר תורם למדינה לא פחות".