"תחנת הכח החדשה של בזן תייצר תרומה של 24 מ' ד' לרווח"

תחנת הכח מיועדת להחליף את התחנה הלא יעילה, הפועלת מאז 1984 במתחם בז"ן ומספקת כ-40 מגהוואט מתוך סך צריכה של 120 מגהוואט

ישר בן מרדכי  / צילום: איל יצהר
ישר בן מרדכי / צילום: איל יצהר

חברת בתי הזיקוק (בזן), הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר ומנוהלת על ידי ישר בן מרדכי, קיבלה את אישור שר האנרגיה יובל שטייניץ להקמת תחנת כוח בהיקף של 135 מגוואט חשמל, המיועדת לצריכה עצמית של החברה וחברות הבנות שלה. על כך דיווחה הבוקר (ד') החברה לבורסה.

תחנת הכח מיועדת להחליף את התחנה הלא יעילה, הפועלת מאז 1984 במתחם בזן ומספקת כ-40 מגוואט מתוך סך צריכה של 120 מגוואט (היתרה מסופקת ע"י החברה האחות של בזן OPC).

מדובר ברישיון מותנה להקמת תחנת קוגנרציה (טכנולוגיה המשלבת בין שני תהליכים, ייצור חשמל והפקת חום, במטרה להשיג ניצול יעיל יותר של הדלק או הגז( לייצור קיטור וחשמל, המונעת בגז טבעי, אשר צפויה להפחית את רמת הפליטות לסביבה ולהעלות משמעותית את היעילות האנרגטית.

הרשיון המותנה קובע אבני דרך להקמת הפרויקט, ובין השאר על בזן להשלים הקמת התחנה בתוך 5 וחצי שנים.

בכוונת בזן להשלים בעתיד את התחנה שאושרה כעת להיקף ייצור חשמל של 340 מגוואט, ביעילות גבוהה יחסית של כ-75% (ניצול של החום המופק) תוך חסכון משמעותי באנרגיה. בשלב זה הוגבל היקף ייצור החשמל ל-135 מגוואט בשל מגבלות של רשת ההולכה.

התחנה, לאחר שתופעל, אמורה לחסוך למשק שימוש של כ-500 אלף טון פחם מידי שנה, ולהפחית את זיהום האוויר באזור במפרץ חיפה בפרט ובישראל בכלל.

מניית בזן  הגיבה להודעה בעלייה של כ-1%. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של יותר מ-30% ושוויה של החברה בבורסה הגיע ל-5.4 מיליארד שקל.

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בזן, ציין היום כי "מדובר בצעד משמעותי בקידום תוכניותיה של קבוצת בזן וגם בבשורה למשק האנרגיה ולסביבה בישראל. תחנת כח במתחם בזן, בשיטת הקוגנרציה שהמדינה מעודדת אותה, הינה השיטה היעילה והנקייה ביותר לייצור חשמל בישראל והיא תחליף ייצור חשמל בתחנות כח פחות יעילות ופחות ידידותיות לסביבה".

בן מרדכי, נזכיר, חזר לתפקיד מנכ"ל בזן בסוף נובמבר 2017 (החליף את אבנר מימון) , לאחר ששימש מנכ"ל החברה במשך 11 שנים (עד שנת 2011).

בזן נהנתה בשנה האחרונה משיפור ניכר בעסקיה, בעיקר על רקע עלייה חדה במרווח הזיקוק. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2017 רשמה בזן עלייה של 31% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לרמה של כ-4 מיליארד דולר, צמיחה של 40% ברווח התפעולי לרמה של 337 מיליון דולר וזינוק של 58% ברווח הנקי לרמה של כ-183 מיליון דולר.

"התחנה תייצר תרומה של 24 מיליון דולר ל-EBITDA של החברה"

אנליסט האנרגיה של אי.בי.אי, לירן לובלין, מתייחס להודעת בזן ואומר כי "החברה לא פרסמה עלויות או השפעה על התוצאות של החברה, אבל ניתן להשוות את התחנה לזו של פז שהקימה תחנה בגודל 60 מגוואט בעלות 66 מיליון דולר והתרומה שלה ל-EBITDA הייתה 12 מיליון דולר. כלומר, אם נעשה את ההקבלה הקמת התחנה אמורה לעלות לבזן כ- 200 מיליון דולר (לפי מפתח של 1.5 מיליון למגה וואט) ולייצר תרומה של כ- 24 מיליון דולר ל-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של החברה".

לגבי לוחות זמנים, חשוב להבין שמדובר ברישיון מותנה והדרך להקמת התחנה ארוכה. "להערכתנו נדרשות כשלוש שנים מסגירה פיננסית לצורך ההקמה כך שמדובר בתהליך שייקח לכל הפחות 4 שנים מהיום".

בשורה התחתונה, אומר לובלין, מדובר במהלך נוסף בשרשרת תהליכי ההתייעלות של בזן. "תרומת התחנה לרווח של החברה צפויה לסייע לה בתקופות בהן מרווחי הזיקוק יהיו פחות אטרקטיביים, אך חשוב לזכור כי מדובר בהשקעה לא מבוטלת שככל הנראה תגרור בהמשך גם נטילה של חוב נוסף (נושא מימון הפרויקט טרם נסגר). אנו סבורים כי בטווח הקצר הידיעה לא צפויה להשפיע על תמחור המניה, וככל שהחברה תתכנס לקראת סגירה פיננסית נקבל יותר וודאות לגבי המספרים שאותם נכון יהיה להביא בחשבון במודל".