רק בישראל: מוכרים שטחים בשדה תעופה שלא מוצא בית

בשנים האחרונות העיר התקרבה לשדה התעופה בהרצליה, והוא נחשב לאחת מעתודות הקרקע המשמעותיות הפנויות לפיתוח באזור ■ יש כבר חברת השקעות שמוכרת בשטח תחת הסיסמה: "הלהיט הנדל"ני הבא", אבל בינתיים אף אחד לא יודע לאן שדה התעופה יעבור

שדה התעופה של הרצליה, הממוקם בין השכונות גן רש"ל, נחלת עדה וכפר שמריהו, הוקם ב-1948 על מנת לספק צורך דחוף של טייסת הקרב הראשונה של חיל האוויר. פעם זה היה אזור חקלאי מרוחק מיישוב ואולם בשנים האחרונות העיר התקרבה אליו והוא נחשב לאחת מעתודות הקרקע המשמעותיות הפנויות לפיתוח באזור. מדובר בשדה תעופה קטן יחסית, שמשמש לבתי ספר לטיסה ולמטוסים קלים ומסוקים, מציאת מקום חלופי לפעילותו הועברה ע"י רשות שדות התעופה לוועדה לתשתיות לאומיות ומעוררת מהומה: מסתבר שאף אחד לא רוצה שדה תעופה ליד הבית.

באזור נחל אלכסנדר השדות מוריקים בימים אלה, הנרקיסים פורחים ועופות המים מעופפים, ולצדם שלטי ענק שמוחים כנגד הרעיון להקים את שדה התעופה מזרחית למושב בית הלוי, כמה מאות מטרים מהפרויקט הנופי החדש של בריכות הדגים ששוקמו ונקראות עתה "פארק הציפורים - עין החורש". הקריאה שעולה מהשטח ומתוך שלטי המחאה נחרצת וברורה "בעמק חפר רק ציפורים ממריאות", "אסון טבע שיתרסק על כולנו", "קן לציפור, לא למטוס" ועוד.
בחזית המאבק עומדת המועצה האזורית עמק חפר, המעבירה בדף הפייסבוק "לא לשדה תעופה בעמק חפר" מגוון מסרים: "מדובר בשדה תעופה מאסיבי שיוקם, על פי התוכנית, בקרבת בתי ספר יסודיים, תיכון ומכללה. משפך ההמראה יעבור מעל בית הספר קדם, דבר שיגרום למטרדי רעש קשים ביותר, יפגע בלימודים ועלול להסתיים באסון כבד".

אתר פוטנציאלי נוסף לשדה התעופה נמצא בשטח שממערב לבני ציון וחרוצים וממזרח למסילת הרכבת, בקצה המערבי של אזור הנופש המטרופוליני השרון. ראש המועצה האזורית חוף השרון, אלי ברכה, שהשטח נמצא בתחום שיפוטו, נחרץ בהתנגדותו לשדה התעופה. וכך הוא אומר: "חוף השרון נשמרת כריאה ירוקה לא בגלל שבני ציון, שפיים ובית יהושע כיף להם, אלא בשביל להיות מוקד טיילות עבור המרחב העירוני שמסביב.

דניאלה פוסק, מי שהייתה מתכננת מחוז מרכז והיום יו"ר ועדה מחוזית תל-אביב, שללה בזמנו באופן נחרץ את ההיגיון של הקמת עוד שדה תעופה והמליצה על חיבור פעילויות התעופה הקלה לשדות התעופה הקיימים; החברה להגנת הטבע טענה כי כל האתרים שהוצעו הם בעלי רגישויות סביבתיות ונופיות גבוהות; המועצות האזוריות מתנגדות וכך גם לא מעט תושבים ובכל זאת, אף אחד לא יודע עדיין מה יקרה.

כך או כך, מי שירצה יוכל לרכוש כבר עכשיו נתח קרקע בשטח שדה התעופה של הרצליה. חברת השקעות "פרופרטי", שמשווקת את האדמה באינטרנט, מבהירה אמנם ש"הקרקע אינה זמינה לבנייה", אך מתארת את המקום כ"לוקיישן יוצא דופן" וה"להיט הנדל"ני הבא".

מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) נמסר: "במסגרת התכנית להקמת שדה תעופה עבור התעופה הכללית, נערך הליך מקיף לבחינת חלופות, שבמהלכו נבחנו לעומק מספר רב של היבטים, בהם היבטים סביבתיים, תעופתיים ואחרים. ההליך, שנעשה בשיתוף התושבים וגורמים נוספים לרבות רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, כלל בחינה של למעלה מ-20 חלופות בפריסה ארצית. הליך זה טרם הסתיים, ואנו ממתינים שצוות התכנון של רשות שדות התעופה, יוזמת התכנית, יגיש את המלצתו בדבר החלופה הנבחרת".