XIO מחפשת רוכש: מוכרת את לומניס במיליארד דולר

רכשה אותה בחצי מסכום זה לפני כשנתיים - 510 מיליון דולר

חברת לומניס / צילום: יונתן בלום
חברת לומניס / צילום: יונתן בלום

קרן XIO האירופאית מחפשת רוכש לחברת המכשור הרפואי הישראלית לומניס, אותה רכשה ב-2015. כך על פי האתר הכלכלי בלומברג. הסכום שהציבה לעצמה הקרן כיעד הוא כמיליארד דולר, כמעט פי 2 ממחיר הרכישה (שעמד על 510 מיליון דולר). בנקי ההשקעות המנהלים את העסקה הם קרדיט סוויס ובנק ההשקעות הסיני CICC.

לומניס פועלת מיוקנעם ומעסיקה מאות עובדים, בפיתוח וייצור מכשירים לטיפול אסתטי ולניתוחים באמצעות לייזר ואנרגיות אור אחרות. בשנים האחרונות נמכרו מספר חברות בתחום המכשור הרפואי בסכומים גבוהים, בעיקר לגורמים מסין, והעסקאות הללו הובילו את הקרן להעריך כי הסכום שהיא מבקשת אפשרי.

על פי הדו"ח השנתי האחרון שפרסמה לומניס, עבור שנת 2014, עמדו אז הכנסותיה על 289 מיליון דולר והרווח לפני הפחתות (EBITDA) עמד על 32.4 מיליון דולר. על פי התחזיות ל-2015, צפתה אז החברה כי ההכנסות יעלו ל-305-310 מיליון דולר. כעת נחשף כי לומניס צפויה לרשום ב-2017 הכנסות של 380 מיליון דולר, וכי הרווח EBITDA השתפר משמעותית, ויעמוד על 57 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ל-70 מיליון דולר ב-2018.

לומניס הייתה חלוצת התחום האסתטיקה הרפואית כשעוד נקראה ESC, בשנות ה-90. היא הונפקה בנאסד"ק בשנות ה-90 המאוחרות וכבר הגיעה אז לשווי של מיליארד דולר, אולם לאחר סכסוכים בהנהלה והשתלטות עויינת, וכן בשל שינויים בדינמיקה של השוק, כשלה לומניס כחברה ציבורית, נרכשה מן הבורסה על ידי ויולה והאחים עופר לפי שווי של 120 מיליון דולר. היא הונפקה מחדש ב-2014 לפי 470 ונרכשה על ידי Xio , כאמור, ב-2015 לפי שווי של 510 מיליון דולר.

מייסד לומניס הקים גם את חברת סינרון ו"בוגרי" לומניס הקימו את חברת אלמה לייזרס, וכך הפכו חברות ישראליות לדומיננטיות בשוק האסתטיקה הרפואית העולמי. בשנים האחרונות כל הפעילות הזו נמכרה לגורמים לא ישראלים: אלמה לייזרס נמכרה לפוסון פארמה הסינית ב-2013 לפי שווי של 240 מיליון דולר. היא הונפקה מחדש בבורסה של הונג-קונג בשם Sisram ונסחרת לפי שווי של 390 מיליון דולר. סינרון נמכרה לקרן הפרטית אייפקס לפי 400 מיליון דולר. נראה סביר כי גם בסינרון, תבקש הקרן הפרטית לממש את אחזקתה, בשל תנאי השוק החיוביים לחברות בתחום. בינתיים, שלוש החברות (לומניס, סינרון ואלמה-סיסרם) ממשיכות להתנהל מישראל. כמו כן, הוקמו בישראל חברות אסתטיקה רפואית נוספות, וביניהן וינוס קונספט ולומינרה, והן ממשיכות את המסורת של תמיחה מהירה והכנסות של עשרות עד מאות מיליוני דולרים.

קרן XIO מנוהלת מלונדון, יש לה משרדים בהונג-קונג ובסין. החברה הוקמה ב 2014 על ידי ארבעה שותפים: המנכ"ל ג'וזף פצ'יני (לשעבר מנהל אסטרטגיית ההשקעות האלטרנטיביות באזור אסיה-פסיפיק בבלקרוק ומנהל ההשקעות האלטרנטיביות ב-JP Morgan באסיה), את'ן לי, יו"ר (לשעבר מנהלת אזור סין באולימפוס קפיטל ובנקאית השקעות במריל לינץ' ובבר סטרנס), קרסטן גייר, שותף ומנהל אזור אירופה (לשעבר בפרמירה ובמק'קינזי) ומרפי קיאו, שותף ומנהל אזור אסיה (לשעבר ב-CICC כמומחה למיזוגים ורכישות חוצי גבולות). לומניס הייתה אחת ההשקעות הראשונות שלה. לפני כמה חודשים, היא ביקשה לרכוש בישראל גם פעילות בתחום הפיננסי, את בית ההשקעות מיטב ד" A , אולם העסקה לא יצאה לפועל, בשל חשש כי היא לא תקבל אישור רגולטורי בישראל, הן משום שהקרן זרה והן משום שהייתה מעורבת באותו הזמן בתביעה מול גורם סיני.