פשרה במרצ: פריימריז לחברי מפלגה, תקופת אכשרה של חודש

השינוי החוקתי יובא לאישור ועידת המפלגה ביום א' הקרוב, והיא תצטרך להצביע ברוב של 60% - אך ככל הנראה לא תהיה בעיה להשיג את הרוב הדרוש

זהבה גלאון / צילום: אלון רון
זהבה גלאון / צילום: אלון רון

בכירי מרצ, יו״ר המפלגה זהבה גלאון וח״כ אילן גילאון הגיעו להסכמה ביניהם על השינוי החוקתי במרצ, אותו יביאו לאישור ועידת המפלגה ביום א׳ הקרוב. לפי ההצעה הכוח לקבוע את רשימת מרצ לכנסת הבאה תוצא מידי ועידת מרצ (גוף המונה כ 1000 איש) ויועבר לידיהם של מתפקדי המפלגה כ 18 אלף איש. בנוסף, המפלגה תשנה את תקופה האכשרה לפני שחבר יוכל להצביע בפריימריז ולראשות המפלגה באופן הדומה למה שנעשה בעבר במפלגת הבית היהודי. כל מי שיתפקד למפלגה עד חודש לפני ההצבעה, יוכל להשתתף בה. הסעיף הזה נותן ביטוי מסוים ליזמת הפריימריז הפתוחים שדרשה זהבה גלאון.

על מנת לשנות את חוקת מרצ, ועידת המפלגה צריכה להצביע ברוב של 60%, ועם השגת ההסכמה בין גלאון לגילאון אחרי שבועות של ויכוחים, נראה שהאישור בועידה יהיה ללא קושי.

הבחירות לראשות מרצ יתקיימו ב-22 במארס. המועמדים כרגע הם: זהבה גלאון, אילן גילאון ואבי דבוש. המועד האחרון להתפקדות למפלגת מרצ כדי להצביע בבחירות הוא 17 בפברואר 2018. ברשימת מרצ לכנסת ה-21 יובטח ייצוג למועמד חדש שלא כיהן כח״כ - אחד בכל חמישיה של מועמדים (כלומר עד למקום 10, שני מועמדים חדשים). גם הבחירות לרשימה יערכו בהצבעה של כל חברי המפלגה. עוד סוכם כי תקבע תקרת הוצאות כספים, שתהיה נמוכה מן ההגבלות בחוק ויתווספו קלפיות ברחבי הארץ בכל ישוב בו מתגוררים 35 מתפקדים ומעלה וזאת כדי להבטיח נגישות מוגברת בפריפריה.

יצויין שלאור השינוי שעבר השבוע בכנסת בנושא מימון פריימריז (חקיקה שמרצ התנגדה לה) חוק המימון החדש יחול גם על מרצ, וח״כים מכהנים מקרב המפלגה יוכלו לזכות במימון משלמי המסים להוצאות הפריימריז, כאשר מועמדים מן החוץ יזכו לתנאי הלוואה, גם הם מכספי משלמי המסים.