האוזר מרחיק הביטקוין מהמסחר: הצעה לתיקון תקנון הבורסה

רשות ני"ע פרסמה היום הצעה לתיקון זמני, לפיה מניות של חברות שעיקר פעילותן בתחום המטבעות הדיגיטליים - לא יוכלו להיסחר בבורסה בת"א

היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר
היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר

רשות ניירות ערך פרסמה היום טיוטת הוראה לציבור, הכוללת צעדים דרמטיים בנוגע לחברות בורסאיות הפועלות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. על-פי ההצעה של הרשות לתיקון זמני לתקופה של שנתיים בתקנון הבורסה, מניות של חברות שעיקר פעילותן הוא השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, כמו ביטקוין, את'ר ומטבעות אחרים, שההון העצמי שלהן נמוך מ-100 מיליון שקל ושאינן מחזיקות בדוחות כספיים לתקופה של לפחות שלוש שנים אחורה - לא תוכלנה בכלל להיסחר בבורסה, ומניות של חברות כאלה אף יימחקו מהמסחר. למעשה, הרשות לא מאפשרת לחברות ללא פעילות עסקית "אמיתית" מעבר לכרייה כאמור להיכנס לבורסה, ואף תפעל להוצאתן ממנה.

מדובר בצעד זמני, שאינו מהווה אסדרה מלאה של התחום, והוא חלק מהמענה של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שיצא לאחרונה מספר פעמים נגד הסכנות במסחר במטבעות אלה.

תהליך האסדרה עצמו צפוי לקחת חודשים, ויושלם על-ידי מחליפתו המיועדת של האוזר, ענת גואטה. הצעות הציבור ביחס להוראת הביניים מהיום יתקבלו עד 25 בינואר - כך שהתקנון לא הבורסה לא יתוקן קודם לכן, ויעברו עוד מספר שבועות עד שזה יקרה בפועל.

ברשות מסבירים את הצעד בכך ש"ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך של חברות בבורסה בתל-אביב שהודיעו כי בכוונתן להכניס פעילות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים (ביטקוין, את'ר, לייטקוין, ועוד). במקרה אחד מהעת האחרונה, דיווח של חברה על כניסה לפעילות בתחום כריית המטבעות הביא למסחר חריג בנייר הערך של החברה, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה. מקרים אלו מעלים חשש כי מחירי המניות של חברות המתכוונות לפעול בתחום מנותקים מערכן הריאלי, וכי השוק מתייחס למניותיהן באופן בלתי רציונלי ובלתי צפוי. לתופעה זו, אם תימשך, עלולות להיות בעתיד השלכות חמורות על תקינות והוגנות המסחר בבורסה בכלל ועל אמון ציבור המשקיעים בבורסה". 

בכמה עלו החברות מאז הדיווח על פעילות בלוקצ'יין
 בכמה עלו החברות מאז הדיווח על פעילות בלוקצ'יין

חגיגת הבלוקצ'יין

ארבע חברות הנסחרות בתל-אביב דיווחו באחרונה על אפשרות לכניסתן לפעילות בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים. הראשונה מביניהן הייתה בלוקצ'יין כריה (לשעבר "משאבי טבע"), שמלבד שינוי שמה גם דיווחה כי הגיעה להסכם מיזוג עם חברת באקבון הקנדית, המפעילה בקנדה חוות שרתים לכריית מטבעות דיגיטליים. מאז הדיווח הראשוני של החברה על השינוי באסטרטגיה העסקית שלה, ב-18 באוקטובר 2017, טיפסה מניית בלוקצ'יין כריה בכ-4,000%.

ב-10 בדצמבר דיווחה חברת פנטזי נטוורק כי בהנהלתה "הוחלט לבחון אפשרות לפעול בתחום הבלוקציין, ולשם כך מונה יועץ לחברה". מאז הדיווח הראשוני ועד היום עלתה מניית פנטזי נטוורק בכ-28%.

ב-17 בדצמבר דיווחה חברת אפליי טכנולוגיות מובייל לבורסה כי "החברה חתמה על הסכם עקרונות להקמת פלטפורמת הפצה בתחום הבלוקצ'יין". בשבועיים שחלפו מאז הדיווח הראשוני, זינקה מניית אפליי ב-100%.

החברה האחרונה שדיווחה לבורסה בתל-אביב על פעילות בתחום זה, הייתה אפולו פאוור. ב-18 בדצמבר דיווחה אפולו על "הצלחה בניסוי לכריית מטבעות וירטואליים מבוססי בלוקצ'יין", ובשעות שלאחר הדיווח המניה זינקה ביותר מ-100%. ואולם, כעבור 6 שעות מסרה אפולו דיווח מתקן, שלפיו הניסוי יכול לייצר ביום עבודה מטבעות את'ריום בשווי של 0.35 דולר בלבד. כפי שדווח השבוע ב"גלובס". באחרונה הוגשה לבית המשפט בקשה לתביעה ייצוגית נגד אפולו פאוור ומנהליה, בטענה כי החברה העבירה לבורסה "דיווח מטעה וכוזב". מאז הדיווח הראשוני ירדה מניית החברה בכ-25%.