"אנחנו מעבירים מידע באמצעות גלי קול, קצת כמו שזאם"

הסטארט-אפ גלוקומי של דב מורן ויפתח בן אהרון חתם היום על הסכם במסגרתו יספק מדי סוכר לרשת של 64 בתי חולים בהודו

דב מורן / צילום: איל יצהר
דב מורן / צילום: איל יצהר

חברת גלוקומי, שנמצאת בבעלות דב מורן ויפתח בן אהרון, חתמה על הסכם עם רשת מרפאות אפולו, רשת ענק של 64 בתי חולים בהודו. גלוקומי תספק ללקוחות הרשת מדי סוכר מקוונים, המעבירים מידע על מצב הסוכר. לקליניקות של הרשת היא תספק תוכנה לניהול מרכזי פיקוח על תוצאות מדידות הסוכר של כלל לקוחותיהם, כולל מערכת התראות במקרה של מצב מצוקה אצל החולים.

גלוקומי, העוסקת בתחום ניהול מחלת הסוכרת, הוקמה לפני כחמש שנים והושקעו בה עד היום מספר מיליוני דולרים מכספו האישי של מורן. הן מורן והן בן אהרון קשורים אישית לתחום הסוכרת - מורן אינו מסתיר כי אובחן בסוכרת שלב 2, ואילו בן אהרון מכיר את המחלה ממשפחתו. השניים הכירו כאשר בן-אהרון, בוגר 8200, עבד בחברת מודו שהקים מורן, במגוון תפקידי ניהול ופיתוח. בן אהרון מספר כי השניים התכוונו תחילה לפתח מכשיר לשימוש האישי של מורן, ורק אחר כך החליטו להפוך אותו למסחרי.

החברה פיתחה מד סוכר, אשר מתקשר עם הטלפון הסלולרי של המטופל ומעביר את הפרטים של מדידת הסוכר למרכז בקרה, שבו מוטמעת תוכנה של גלוקומי. התוכנה מתריעה במקרה של חריגות וגם תופרת הצעות לטיפול על בסיס ניתוח של כלל המדידות לאורך זמן.

שוק מדי הסוכר נחלק לשלושה. מדי סוכר רציפים, שהם הטכנולוגיה החדשה והיקרה ביותר, מדי סוכר בדקירה, שמציגים את התוצאה על הצג ואינם שולחים את הנתונים לשום מקום, אלא אם מחברים אותם פיזית לרשת והקטגוריה השלישית - מדי סוכר לא רציפים אבל כן מקוונים, כמו זה של גלוקומי. אולם, רוב מדי הסוכר הלא רציפים אך מקוונים, נכשלו מסחרית.

בן אהרון: "כאשר התחלנו להציע מד סוכר מקוון לתעשיית מדי הסוכר הלא-רציפים, הבנו שיש לנו בעיה: זה שוק של מחיר, והפתרון שהצענו, כמו רוב מתחרינו, היה של מוצר יקר משל מד סוכר רגיל ולא הייתה שום אפשרות שחברות הביטוח ישלמו עליו". החברה החליטה לא לשכנע את המבטחים לשלם יותר עבור מד הסוכר מקוון. במקום זאת חזרו בן אהרון ומורן לשלב הפיתוח, והצליחו להוזיל את עלויות הייצור של המוצר כך שהם יכולים למכור אותו במחיר תחרותי מול מד סוכר לא רציף ולא מקוון, המוצר הפשוט ביותר בשוק. "עלויות הייצור כה נמוכות, שאפילו בשוק ההודי שרגיש לכל רופי, אנחנו יכולים להיות תחרותיים מול המוצר שאין לו קישוריות תמידית", אומר בן אהרון.

הפטנט הוא בשיטת העברת המידע מן המכשיר לטלפון הסלולרי של המטופל. "אנחנו מעבירים את המידע באמצעות גלי קול, קצת כמו הטכנולוגיה של 'שזאם', ולא באמצעות Wi-Fi או בלוטות'. כך הצלחנו להוריד מהמוצר רכיבים רבים שהיו עלולים לייקר אותו", אומר בן אהרון. על הטכנולוגיה הזו יש לחברה פטנט.

עם זאת מדגיש בן אהרון: "אנחנו לא חברת מדי סוכר. הכוח של החברה הוא במרכז הפיקוח שלה שיודע לתת התראות על אירועים בעיתיים וכן להתאים טיפול לחולי סוכרת על בסיס מידע ממד הסוכר. אנחנו יודעים לנתח גם מידע שמגיע ממדי סוכר מתחרים, ובין היתר ממדי סוכר רציפים".

הלקוחות של החברה הם חברות ביטוח בריאות או ארגונים המספקים שירותי בריאות, כמו רשת בתי החולים אפולו איתה נחתם ההסכם הנוכחי. בן אהרון: "בכל המדינות מספר חולי הסוכרת עולה ואילו מספר הרופאים נשאר קבוע. הטכנולוגיה מאפשרת להוריד את העומס מרופא הסוכרת המומחה, כאשר חלק מהבעיות נענות מראש באופן דיגיטלי. המערכת יכולה לתת תזכורת למי שלא מדד סוכר או למי שנראה לפי הפרופיל שלו שלא התמיד בנטילת התרופה, וחלק מן הבעיות יכולות להיענות על ידי מוקדן שקיבל הכשרה לכך, אם כי אנחנו לא מספקים את המוקד, אלא מוכרים שירות לניהול המוקד, שהוא מותאם ספציפית לסוכרת".

חברות רבות רוצות להציע פתרון ענן של ניהול ביג דאטה בתחום הרפואי. אם תבוא חברה כזו שנותנת שירות מלא, כולל סוכרת, זו תחרות שאתם יכולים לעמוד בה?

"זו בוודאי תחרות. אנחנו ממוקדים בסוכרת ויש לכך יתרון. אנחנו עורכים עכשיו מחקרים להראות לחברות הביטוח כמה המוצר שלנו יעיל ברפואה מונעת והתאמת טיפול, וכמה כסף הוא יכול לחסוך".

החברה החלה למכור למספר לקוחות בשנת 2017 והיא רושמת הכנסות ראשונות.

גלוקומי

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: מד סוכר מקוון

מייסדים: דב מורן ויפתח בן אהרון

מנכ"ל: יפתח בן אהרון

עובדים: 15, במושב ירקונה