סקירת UBS: טבע העלתה מחיריהן של 20 תרופות

שיעור העלאת המחירים יהיה בין 2.3% ל-9.4% ■ אלה לא כוללות את הקופקסון - לנוכח התחלת התחרות הגנרית מצד מיילן

שנה חדשה התחילה, והביאה איתה גל של העלאות מחירי תרופות בארה"ב, וגם חברת התרופות טבע היא חלק מהמגמה - והעלתה מחירים של לא מעט תרופות שלה. כך עולה מסקירה שערך אנליסט הפארמה בבנק ההשקעות UBS, מארק גודמן.

בעוד שבפוליטיקה האמריקאית עמדו מחירי התרופות במוקד הדיון מאז הבחירות לנשיאות בשנת 2016, נתוני UBS מצביעים על כך שהחברות הגדולות עדיין מצליחות להעלות מחירים. בבנק ההשקעות מציינים כי בתחילת 2018 הועלו מחירים של למעלה מ-500 תרופות מקוריות וגנריות, כאשר החברות פייזר ואלרגן בולטות עם העלאות מחיר בתרופות רבות שלהן.

התנודות במחיר האזילקט תרופה מקורית  לטיפול בפרקינסון
 התנודות במחיר האזילקט תרופה מקורית לטיפול בפרקינסון

על פי UBS, טבע העלתה מחירים של 20 תרופות, בשיעור שבין 2.3% ל-9.4%. בניגוד לשנים קודמות, בהן טבע נהנתה מיכולתה לבצע העלאות מחירים בתרופת הדגל, קופקסון - הרי שהפעם הקופקסון נשארה מחוץ לתמונה, וזאת על רקע תחילת התחרות הגנרית מצד מיילן. לשם השוואה, בתחילת 2017 טבע הקפיצה את מחיר הקופקסון ב-7.9%, ובקיץ האחרון חברי קונגרס בארה"ב הציגו נתונים שמצביעים על כך שמחיר הקופקסון עלה ב-1,002% מאז שהושק בארה"ב ב-1996, ואילו מחיר הקופקסון במינון הכפול (40 מ"ג) עלה ב-26% מאז שהושק ב-2014.

בין התרופות של טבע שמחיריהן עלו בתחילת השנה, אפשר לציין את Amrix לטיפול בכאבי שרירים עם עלייה של 9.4%, וכן אזילקט, תרופה מקורית לטיפול בפרקינסון, עם עלייה של 3%. יש לציין שב-2016 טבע העלתה פעמיים את מחיר האזילקט, ב-9.9% בכל פעם, ובתחילת 2017 המחיר עלה ב-9.4%. ברשת CBS דווח לפני כשנה ורבע שהמחיר הסיטונאי של התרופה עלה מ-205 דולר ל-635 דולר תוך עשור, וטבע מסרה אז בתגובה כי אזילקט משווקת בשוק רווי מתחרים וכי טבע פועלת באופן אחראי בקביעת מחירי התרופות.

בתחום מוצרי הנשימה, טבע ביצעה כמה העלאות מחיר ובהן במוצרים Qnasl (9%), Qvar (8%) ו-AirDuo RespiClick (6%). מחיר התרופה Treanda מתחום האונקולוגיה עלה ב-2.3%, אחרי עלייה של 3% בתחילת 2017 ועלייה נוספת של 4.5% באמצע 2017. תרופה אונקולוגית אחרת היא Synribo, שמחירה עלה בימים האחרונים ב-4.5% אחרי עלייה של 4.9% בתחילת 2017.

בהקשר של התרופות הגנריות, נזכיר שעם הצגת תוכנית ההתייעלות של טבע לפני מספר שבועות, אמר המנכ"ל קאר שולץ שבחלק מהתרופות הגנריות יתבצעו "התאמות מחירים", דבר שהתקבל בספקות מסוימים בשוק בנוגע ליכולת החברה להעלות מחירים באווירה הנוכחית. בינתיים, ב-UBS מפרטים מספר רב של תרופות גנריות של טבע שבהן המחיר הועלה במהלך 2017, אך בתחילת שנה זו לא היה שינוי במחיריהן.

עוד עולה מנתוני UBS, כי גם מיילן העלתה מחירים במספר רב של תרופות שלה, אך תרופת הדגל EpiPen, המיועדת לטיפול באלרגיות חריפות, אינה אחת מהן. כזכור, אפיפן עמדה במוקד סערה כשב-2016 נודע שמחיר התרופה הועלה במאות אחוזים, ומנכ"לית החברה, הת'ר ברש, אף הגיעה לשימוע בנושא בבית הנבחרים האמריקאי.