קנון מכרה את השליטה בקורוס; המניה זינקה ב-27%

לקנון יש אופציית מכר המאפשרת לה למכור את יתרת ההחזקה (24%) בקורוס לבאוננג בתמורה לסכום של כ-480 מיליון דולר בשתי פעימות

בשנים האחרונות זכה המיליארדר עידן עופר לקיתונות של ביקורת ולגלוג על סדרה של השקעות לא מוצלחות שביצעו החברות שבשליטתו. הללו התמקדו בעיקר בכישלונותיו של עופר בתחום הרכב: מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שנסגר לאחר ש"שרף" כ-3 מיליארד שקל מכספי המשקיעים וההשקעה השאפתנית של מיליארדי שקלים נוספים בהקמת חברת הרכב קורוס בסין, שהוקמה לפני 6 שנים והציגה תוצאות מאכזבות עד היום.

אלא שבחודשים האחרונים התמונה השתנתה לטובתו של עופר. לאחר אקזיט מרשים בעסקי תחנות הכוח שלה באמריקה הלטינית, חברת ההחזקות קנון  שבשליטתו דיווחה היום (ג') כי השלימה מהלך עסקי מוצלח נוסף, במסגרתו מכרה את השליטה בקורוס (בה החזיקה 50% מהמניות) לידי קבוצת באוננג הסינית (Baoneng Group).

באוננג, חברת החזקות שבבעלות המיליארדר יאו זנאוהה, שדורג לאחרונה במקום הרביעי ברשימת עשירי סין, תזרים כ-6.6 מיליארד יואן (מיליארד דולר) כנגד הקצאה של 51% מההון של קורוס.

לצד הזרמת ההון לתוך קורוס, תחזיר באוננג את הלוואות הבעלים שחייבת קורוס למייסדיה - קנון והחברה הסינית צ'רי (145 מיליון דולר כ"א), כך שהעסקה משקפת שווי של 650 מיליון דולר לחלקה של קנון בקורוס. בנוסף, לקנון ניתנה אופציית מכר שתאפשר לה למכור את החזקתה המדוללת בקורוס (24%) לבאוננג בתמורה לסכום של כ-480 מיליון דולר בשתי פעימות (12% בתוך 3 שנים והיתרה בהמשך).

קנון והחברה לישראל (שממנה פוצלה קנון לפני שלוש שנים) השקיעו בסך הכל בקורוס סכום עתק של כ-850 מיליון דולר, סכום שכמעט כולו הופחת בדוחותיהן בעבר. נכון להיום רשומה קורוס בספרי קנון בשווי של פחות מ-100 מיליון דולר.

קורוס
 קורוס

מניית קנון הגיבה בזינוק של 27%

מאחר שהעברת השליטה בקורוס צפויה להניב לקנון בסופו של דבר לפחות 650 מיליון דולר, הרי שהרווח הטמון בעסקה עומד כ-550 מיליון דולר. המשקיעים בבורסה אהבו מאוד את העסקה והזניקו את מניית קנון היום ב-27%. בכך השלימה המניה התקדמות של 125% בשנה האחרונה, שמעמידה את שוויה של קנון על 5.3 מיליארד שקל.

קנון תקבל מבאוננג בשלב ראשון של העסקה כ-20 מיליון דולר במזומן ותישאר עם 24% ממניות קורוס (יתרת ההשקעה של באוננג תוזרם לתוך קופתה של קורוס עצמה). בנוסף, קנון תקבל משותפתה צ'רי, כתוצאה ממחיקת ערבויות, כ-20 מיליון דולר נוספים באופן מיידי ועוד 20 מיליון דולר במידה וקנון תחליט לממש את אופציית הפוט. לקנון יש גם ערבות של כ-45 מיליון דולר שתבוטל במקרה שהחברה תחליט לממש את האופציה. קנון מתכוונת להשתמש בחלק מהכספים שיזרמו לקופתה להחזר הלוואה שקיבלה מחברת ההחזקות הפרטית של עופר, אנסוניה, בהיקף של כ-69 מיליון דולר.

גורם משמעותי נוסף בעסקה הוא ההתחייבות של באוננג לרכוש מקורוס כ-100 אלף מכוניות בשנה לטובת החברות שבשליטתה בשלוש השנים הקרובות (לעומת קצב מכירות נוכחי של כ-15 אלף מכוניות בשנה) - התחייבות שמשמעותה לדברי מקורבים לעסקה היא הכנסות מובטחות לקורוס של כ-1.5 מיליארד דולר בשנה.

באוננג, שמרכזה בעיר שנזן, נוסדה ב-1992 וכיום בבעלותה כ-40 חברות בתחומי הנדל"ן והמסחר, לוגיסטיקה, מימון, חינוך והשכלה, ביטוח ובריאות. על רקע ההתפתחות המואצת של שוק הרכבים החשמליים בסין, בכוונתה להשתמש בקורוס כפלטפורמה לכניסה לתחום.

קורוס, שהקימו קנון וצ'רי בסין, עסקה בתחילת דרכה בפיתוח ובשיווק מכוניות בעלי מנועים רגילים, ולאחר מספר שנים לא מוצלחות, נכנסה לפעילות בתחום הרכבים ההיברידיים והחשמליים בשוק הסיני ובעולם. החברה צברה עד היום הפסדים בהיקף קרוב ל-1.6 מיליארד דולר. זאת, למרות מספר ניסיונות של "שינוי כיוון" עסקי בשנים האחרונות, הצגת דגמים חדשים וכניסה לתחומי פעילות נוספים, כמו פיתוח, ייצור ושיווק רכב חשמלי.

נזכיר כי בתחילת החודש קנון השלימה מכירה מוצלחת מאוד של פעילות תחנות הכוח שלה באמריקה הלטינית שהיו בבעלות החברה הבת איי.סי פאואר (ICP) לידי קרן התשתיות הבינלאומית I Squared Capital, תמורת כ-1.3 מיליארד דולר. לאחר החזר הלוואות, תשלומי מס והוצאות עסקה, יישאר בידי קנון סכום נטו של 619 מיליון דולר, שאמור לשמש בחלקו לתשלום דיבידנד מיוחד לבעלי מניותיה.

כעת, לאחר השלמת עסקאות ICP וקורוס, נותרה קנון עם החזקה של 32% בחברת הספנות צים, שרשמה שיפור ניכר בעסקיה בשנה האחרונה, והחזקה של 75.8% מההון של חברת או.פי.סי אנרגיה, שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל.

העלאת דירוג והמלצת "קנייה"

בתגובה להודעת קנון מהיום העלה האנליסט נעם פינקו מפסגות את המלצתו למניית קנון מ"החזק" ל"קנייה" ומקפיץ את מחיר היעד למניה מ-78 ל-112 שקל, גבוה ב-13% ממחיר המניה לאחר הקפיצה היום.

לדבריו, "הרוכש הסיני אמנם עשה את הונו בתחום הנדל"ן, אך נכנס בשנים האחרונות חזק מאוד לתחום הרכב והוא רואה בקורוס רכישה אסטרטגית. ייתכן ובקורוס כן יש, בסופו של דבר, פוטנציאל צמיחה והצלחה. עם רמות מכירות כאלה, היא אמורה להערכתנו לעבור לראשונה לפסים של רווחיות ואולי באמת לייצר ערך נוסף בעתיד". בשורה התחתונה, אומר פינקו, "מדובר בעסקה מדהימה לקנון, בעיקר כשלוקחים בחשבון את ההיסטוריה של קורוס ואת חוסר היכולת שלה להגדיל מכירות. העסקה יוצרת גם אפסייד נוסף בעתיד, בנוסף לערך המיידי.