פלאפון רוצה למכור מכשירי סמסונג - הנציגות חוששת

פלאפון הכריזה על מהלך חדש בשוק שייקרא "פלאפון בעיר", שבו תמתג חנויות פרטיות ותמכור דרכן טלפונים בשוק החופשי ■ סמסונג מודאגת מכיוון שמסרה את ההפצה באופן בלעדי לסאני

רן גוראון / צילום: יונתן בלום
רן גוראון / צילום: יונתן בלום

חילוקי דעות התגלעו בין חברת פלאפון לחברת סמסונג ישראל. הסיבה - פלאפון החלה לשווק טלפונים בשוק החופשי, דבר שמפריע ככל הנראה לסאני, שהיא המפיצה הרשמית של סמסונג בשוק החופשי. על רקע כוונתה של פלאפון להרחיב את מערך ההפצה שלה באמצעות עשרות חנויות תחת המותג "פלאפון בעיר", עלה העימות מדרגה, וכרגע לא ברור איך הוא יסתיים.

בין פלאפון לסמסונג אין הסכם הפצה כפי שהדבר בא לידי ביטוי במסגרת מערכת היחסים של המפעילים עם אפל למשל. גם ליתר המפעילים אין הסכמים עם סמסונג ישראל, אך היא זו שחילקה את השוק בין מכירות למפעילים שאת זה היא עושה באופן ישיר ובלעדי, לבין המכירות לשאר השוק, שאת זה היא עושה באמצעות סאני.

מול אפל יש הסכם חד וברור וכל שוק מנוהל לפרטי פרטים. לכן מפעיל סלולרי לא יוכל למכור דרך חנויות פרטיות אם אין לו שם עמדה משלו ואיש מכירות משלו שימכרו את מוצריו. במידה ומפעיל יפיץ את מוצרי אפל ישירות לחנויות, הדבר צפוי להיתקל בהתנגדות של המפיצים של אפל בארץ כגון איי דיגיטל למשל, שהם המוסמכים הבלעדיים למכור בשוק החופשי. מעבר לכך, אין אף גורם שמתעסק עם אפל והיא זו שמכתיבה את תנאי השוק והסחר ולכן אירוע כמו שקורה בין סמסונג לפלאפון אינו יכול להתרחש במקרה שלה.

השוק בישראל מתחלק פחות או יותר באופן שווה, בין המכירות של המפעילים והמכירות בשוק החופשי. סמסונג מאד דומיננטית בשני השווקים, והיא ככל הנראה החברה שמוכרת הכי הרבה מכשירים בסך הכל.

פלאפון רואה את הצורך בהרחבת מערך ההפצה שלה יעד אסטרטגי. החברה דוגלת במדיניות של נתח שוק בסלולר, אך היא משקיעה הרבה מאמצים בתחום ציוד הקצה, שמכירותיו היום מפצות על הירידה ברווחיות מכירת החבילות.

"פלאפון בעיר" הוא מהלך שמתחרה ראש בראש מול סאני ויוצר קושי לסמסונג שחשבה שהשוק יישאר מחולק ולא צפתה את הבעיה. במסגרת המהלך פלאפון ממתגת חנויות פרטיות ומציבה עמדות משלה עם המותג "פלאפון בעיר", ושם היא מוכרת טלפונים ואביזרים נלווים. לחברה יש היום 35 נקודות בחנויות והיא מתכוונת להגיע לכ-100 חנויות.

בסמסונג ובפלאפון סירבו להתייחס לידיעה.