הסכם במפעל המשאפים של טבע בי-ם; העבודה תחודש מחר

180 עובדי מפעל המשאפים יסיימו את עבודתם באתר טבע ירושלים עם סגירת המפעל בסוף 2019, ועד 60 עובדים יסיימו עבודתם עד סוף פברואר 2018 ■ העובדים שהעסקתם תסתיים יזכו למענקי הכשרה ולחבילות מיטיבות המעניקות משקל מוגבר לוותק ולגיל העובד

הסכם בין ההסתדרות, טבע והוועד במפעל המשאפים בירושלים / צלם: שחר סמוראי, דוברות ההסתדרות
הסכם בין ההסתדרות, טבע והוועד במפעל המשאפים בירושלים / צלם: שחר סמוראי, דוברות ההסתדרות

חברת התרופות טבע ממשיכה בקידום תוכנית ההתייעלות שלה. אחרי הסכם הפרישה שנחתם עם עובדי המטה בפתח תקווה בשבוע שעבר, היום נחתם הסכם עם עובדי מפעל המשאפים של החברה בירושלים. בשני המקרים, העובדים מיוצגים על ידי ההסתדרות הכללית.

בהודעה משותפת, נכתב כי "בתום משא ומתן ממושך ואינטנסיבי, ותוך דיאלוג פתוח, הגיעו טבע, ועד העובדים במפעל המשאפים בירושלים וההסתדרות הכללית להסכמות באשר לאופן סגירת מפעל המשאפים בירושלים, תוך סיומו המיידי של סכסוך העבודה".

הצדדים הסכימו שגל הפיטורים הראשון יבוצע ברבעון הנוכחי, אך הוא צומצם בהסכמה לכ-60 עובדים. כ-180 עובדים ימשיכו לעבוד באתר עד לסגירתו הסופית בדצמבר 2019. גם במפעל השני של טבע בירושלים, מפעל הטבליות, הוסכם על דחיית פיטורי שליש מהעובדים ל-2019 - הסכמה שהביאה להפסקת העיצומים במפעל לפני כשבועיים.

הצדדים גיבשו תוכנית המעניקה, לדבריהם, "מעטפת פרישה מיטבית והגונה". התוכנית כוללת מענקי סיום העסקה מעבר לדרישות החוק, המייחסים משקל לגיל העובד, לוותק ולסיכויי ההשתלבות בשוק התעסוקה הפריפריאלי. למפוטרים יוענק ליווי הכולל ייעוץ, סדנאות והכשרות מקצועיות, וטבע תחבר מעסיקים פוטנציאליים לכוח האדם שיסיים את עבודתו בחברה. כמו כן תעניק החברה ייעוץ פנסיוני בגין הפרישה.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, מוציאה לפועל תוכנית התייעלות אגרסיבית הכוללת פיטורי 14 אלף עובדים ברחבי העולם - יותר מ-25% ממצבת כוח האדם של טבע. בישראל יפוטרו כ-1,700 עובדים, במטרה לחסוך הוצאות של 3 מיליארד דולר בשנה. הצורך בהתייעלות נובע מהחוב העצום במאזן של טבע, 34.7 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון השלישי (סכום שצפוי לרדת לכ-32 מיליארד דולר בסוף 2017 על רקע מכירת נכסים). רוב החוב נוצר כתוצאה ממימון רכישת אקטביס בשנת 2016, בעסקה של קרוב ל-40 מיליארד דולר.

טבע מתכננת למכור גם את מפעל מיגדה בקריית שמונה, אתר טבע באשדוד וחברת ההפצה ס.ל.א. תוכנית ההתייעלות לא נוגעת למפעלי החברה בכפר סבא ובנאות חובב, שבהם כבר בוצעו פיטורים בקיץ האחרון.

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א לפי שווי של 19.7 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 23% במניה מאז פרסום תוכנית ההתייעלות אך ירידה של 37% מאוגוסט האחרון.