בכירי פריגו ומיילן חוזים שנה מוצלחת - ועוקצים את טבע

הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן: "בזמן שאחרים נאלצים, מסיבות פיננסיות, לקבל החלטות קצרות-טווח, אנחנו מרגישים ברי-מזל שיצרנו לעצמנו את היכולת לקבל החלטות לטווח ארוך"

התר ברש/ צילום:רויטרס
התר ברש/ צילום:רויטרס

מנכ"לי ובכירי חברות התרופות המשיכו אתמול להציג את משנתם בפני משקיעים בכנס הבריאות השנתי של ג'יי.פי מורגן בסן פרנסיסקו. אחרי מנכ"ל טבע , קאר שולץ, שדיבר בכנס שלשום, אתמול נערכו בין היתר מצגות של מנכ"לית ונשיא מיילן, הת'ר ברש ורג'יב מאליק, ושל המנכ"ל הפורש של פריגו, ג'ון הנדריקסון. בשתי החברות, הבכירים הביעו אופטימיות בנוגע לעתיד הקרוב. שתי החברות נסחרות במקביל בארה"ב ובת"א, אם כי מיילן צפויה להימחק ממסחר בת"א בפברואר.

"2018 תהיה שנה נהדרת", אמרה ברש. המילה "יציבות" חזרה על עצמה כמה פעמים בשיחה של ברש ומאליק, עם אנליסט הפארמה של ג'יי.פי מורגן, כריס שוט. זאת, למרות שחיקת המחירים שחוות החברות הגנריות בארה"ב ברבעונים האחרונים והתחרות הגוברת.

לדברי ברש, "הסביבה החיצונית לא תשתנה בקרוב, והשאלה היא שאלה של בידול". השניים נשאלו איך מיילן מושפעת מהחלטות של מתחרות לבצע "רציונליזציה של סל המוצרים שלהן" - כשהכוונה בפרט לטבע, שהודיעה כחלק מתוכנית ההתייעלות שלה, על כוונה לבצע התאמות במחירי חלק מהתרופות הגנריות שלה ולהפסיק אספקה של חלק מהמוצרים, עליהם היא מפסידה. "התחלנו לראות בשוק מחסור בחלק מהתרופות, שהן קומודיטי", אמר מאליק. "לנו יש היצע נרחב, ואם וכאשר יצוצו הזדמנויות מסוג זה, אנחנו יכולים לנצל אותן".

ברש הוסיפה אמירה שיכולה להתפרש כעקיצה כלפי טבע, כשאמרה כי "לפעמים יש מי שמטיל ספק בהשקעות שאנו מבצעים, אבל זה משתלם לנו היום. בזמן שאחרים נאלצים, מסיבות פיננסיות, לקבל החלטות קצרות-טווח, אנחנו מרגישים ברי-מזל שיצרנו לעצמנו את היכולת לקבל החלטות לטווח ארוך". לדבריה, למיילן יש פורטפוליו נרחב ומאוזן שכולל גם מוצרי "קומודיטי" וגם גנריקה מורכבת.

אחד המוצרים המורכבים יותר הוא כמובן הקופקסון של טבע, שמיילן החלה לשווק את הגרסה הגנרית שלו לפני כ-3 חודשים. מאליק וברש ציינו שההשקה מתקדמת היטב, והעריכו שמוצר גנרי נוסף ייכנס לשוק בקרוב. מיילן הודיעה השבוע על השלמת תוכנית רכישה עצמית של מניות ב-1 מיליארד דולר, עליה הודיעה לאחר שנכשלה בניסיון ההשתלטות על פריגו לפני כשנתיים. בחברה ציינו כי כיום מיילן לא מחפשת רכישות גדולות.

פריגו תתחרה השנה במשאף של טבע

עבור מנכ"ל פריגו, הנדריקסון, זה הכנס האחרון בו הוא משתתף לפני שהוא מעביר את התפקיד לאובה רורהוף. הנדריקסון אמר כי מחליפו הוא "המנכ"ל המתאים ביותר לפריגו. בעל חשיבה אסטרטגית וידע בניהול ארגונים מורכבים, כמו פריגו". הוא סיפר שרורהוף יעבור מדיסלדורף (גרמניה) למישיגן (ארה"ב) והוא "יוביל את החברה לשלב הבא", כהגדרתו.

הנדריקסון סיכם את כהונתו הקצרה (פחות משנתיים) ואמר כי "כשמוניתי, היו לנו אתגרים רבים. לקחנו צעד אחורה ובחנו כל חלק של העסק, במטרה לוודא שכל חלק תורם. נפרדנו מכמה חלקים והתמקדנו בעסקי הליבה שלנו - הבריאות לצרכן בארה"ב ובאירופה ותרופות מרשם". לדבריו, כיום יש לחברה מנועי צמיחה מרובים ומאזן המאפשר לה גמישות: "הפחתנו את החוב ב-2.6 מיליארד דולר ב-2017 ואנחנו יכולים לבצע רכישות משלימות".

על שוק הבריאות לצרכן בארה"ב, אמר הנדריקסון כי הוא צומח, אך לא מאוד, ופריגו ממשיכה לקחת בו נתחי שוק; עוד אמר כי עונת הצינון הייתה השנה סבירה. פריגו משווקת תרופות לשוק הצינון והשיעול והנדריקסון צחק כשאמר לקהל שהוא עצמו מצונן ומי שילחץ את ידו, ידאג שעסקיה של פריגו ימשיכו לפעול היטב.

באירופה מצפה פריגו לעליית שיעורי הרווחיות בעתיד. בכל הקשור לתרופות המרשם, הנדריקסון ציין שפריגו לא מתחרה בשוק הגנרי הרחב, אלא בתחומים ספציפיים כמו דרמטולוגיה ומוצרי נשימה. "בתחומים אלה יש חסמי כניסה שמאפשרים תחרות מועטה יותר. לנו יש צבר מוצרים טוב שמאפשר לנו להמשיך לצמוח ולהיות רווחיים", אמר. הוא ציין שהחברה מצפה להשיק השנה את הגרסה הגנרית למשאף ProAir של טבע.

מאז רכישת אלאן לפני מספר שנים, פריגו נחשבת לחברה אירית. הנדריקסון התייחס לרפורמת המס בארה"ב והעריך שלא תהיה לה השפעה משמעותית על החברה, אם כי שיעור המס יעלה במידה מסוימת. "הצבנו את עצמנו במצב משופר ואנו במצב מצוין להמשיך להתפתח בתעשייה", סיכם הנדריקסון.