הכלכלן הראשי: המשקיעים קנו 1,500 דירות בנובמבר 2017

מהסקירה של אגף הכלכלן הראשי באוצר לרבעון השלישי של 2017 עלה כי סך רכישות המשקיעים הוסיף לרדת ברבעון השלישי של 2017 והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז 2003

אזורים זכתה במכרז לבניית 284 דירות להשכרה באור יהודה / צילום: קרדיט הדמיה: 3DESIGN
אזורים זכתה במכרז לבניית 284 דירות להשכרה באור יהודה / צילום: קרדיט הדמיה: 3DESIGN

אחת המשימות הראשונות שבהן אוחז בשתי ידיים נלהבות שר טרי האחראי על שוק הדיור, היא סילוק המשקיעים משוק הנדל"ן. היה זה שר השיכון אריאל אטיאס, אחריו שר השיכון אורי אריאל ושר האוצר יאיר לפיד, ובארבע השנים האחרונות זהו שר האוצר משה כחלון.

המשימה, מסתבר, אינה קשה במיוחד. המשקיעים הם הראשונים להגיב לשינויים בשוק הנדל"ן, בין אם מדובר בסיסמה לא מבושלת של כוונה להטיל מס דירה שלישית, בין אם בהעלה ממשית של מס רכישה (8% לפחות) וביטול הפטור ממס שבח. זאת בניגוד לזוגות צעירים ומשפרי דיור, שהתנהגותם פחות נתונה לשינויים מטעמים של "חוסר ברירה".

הירידה החדה ביותר נרשמה בצפון (נצרת), בשיעור 44%

בסקירה של אגף הכלכלן הראשי באוצר לרבעון השלישי של 2017, עלה כי סך רכישות המשקיעים הוסיף לרדת ברבעון השלישי של 2017 והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז 2003. עסקאות המשקיעים היוו 18% מסך העסקאות שבוצעו נכון לרבעון השלישי של 2017, ובחודש נובמבר הגיעו לשפל של 16.5% מכלל הרכישות בשוק, כ-1,500 דירות בסך-הכול.

בסך-הכול נרשמה בשנה החולפת ירידה של 26% ברכישת דירות על ידי משקיעים. זאת כשברקע, נבלמה העלייה בריבית על המשכנתאות בשני הרבעונים האחרונים. בפילוח גיאוגרפי, הירידה הגדולה ביותר ברכישת דירות להשקעה בשנה החולפת, בשיעור של 44%, נרשמה באזור נצרת, לאחר מכן באזור המרכז שרשם ירידה של 37%. באוצר מציינים כי הירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים באזור המרכז הביאה לרמה ההיסטורית הנמוכה ביותר של רכישות משקיעים באזור זה. אזור שהיה במשך שנים פופולרי בקרב משקיעים - באר שבע - רשם גם הוא ירידה בשיעור זהה.

ירידה בשיעור של 35% ברכישת דירות להשקעה בשנה החולפת נרשמה גם בחדרה, וירידה של 32% באזור נתניה. באזורים ירושלים ותל-אביב נרשמה ירידה בשיעור של 20% ברכישת דירות להשקעה בשנה החולפת. מעניין כי באף אזור בארץ לא נרשם גידול בדירות להשקעה בשנה החולפת, אך האזור שרשם את הירידה המתונה ביותר בשיעור רכישת הדירות להשקעה הוא אזור רחובות (השפלה), שם נרשמה ירידה של 0.7% בלבד. המגמה החריגה ברחובות (אזור שרשם עלייה של 27% ברכישת דירות להשקעה ברבעון השלישי), מייחסים באוצר למבצע מכירות שהיה במהלך התקופה של מועדון חבר, בשיתוף גינדי החזקות.

גלי קסטל אפל, מנכ"לית תיווך דיור פלוס ברחובות, מציינת שמרבית הפרויקטים החדשים בעיר הסתיימו, וההיצע קטן. "היצע הדירות החדשות נספג בשוק הקיים ויש גידול ברכישת דירות על ידי משתמשי קצה - זוגות צעירים ומשפרי דיור. צריך לזכור שברחובות אין מחיר למשתכן".

חיובי מס רכישה ירדו ב-33% לעומת 2016

במחוז נתניה נרשמה ירידה של 32% ברכישת דירות להשקעה בשנה החולפת. לדברי זכיינית אנגלו סכסון בנתניה ענת ריזנברג, "את הנכסים הקטנים והזולים, שפעם משקיעים ישראלים היו אוהבים לקנות, ישראלים היום פחות רוכשים, וקונים אותם למגורים צרפתים שמחפשים דירות סביב 1.5 מיליון שקל. מדובר בצרפתים מבוגרים יחסית, לעתים אין להם רכב, והם מחפשים קירבה למרכז העיר. צריך לזכור שאת תושבי החוץ האוצר מחשיב כמשקיעים גם אם זו דירתם היחידה בישראל, גם אם רכשו אותה למטרת מגורים".
הירידה המתמשכת ברכישת המשקיעים מוצאת ביטוי גם בחיובי מס רכישה מדירות להשקעה. כך, סך חיובי המס מדירות אלו ברבעון השלישי של 2017 עמד על 485 מיליון שקל בלבד, ירידה חדה של 28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ואחת הרמות הרבעוניות הנמוכות בשנים האחרונות.
במצטבר מתחילת השנה הסתכמו חיובי מס רכישה על דירות להשקעה במיליארד וחצי שקל, ירידה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 

סך דירות שנרכשו להשקעה
 סך דירות שנרכשו להשקעה