שתי חברות ביטוח דיגיטליות יתחילו לפעול ב-2018

הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, מקדמת עוד מאוגוסט 2016 כניסה של גופי ביטוח ומוסדיים לפעילות דיגיטלית, ע"י מתן הקלות

אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם

שתי חברות ביטוח דיגיטליות עשויות לקבל אישור ולהתחיל לפעול כבר במחצית הראשונה של 2018. ל"גלובס" נודע כי מדובר בשתי קבוצות נפרדות שמובלות כל אחת על ידי מנכ"לים לשעבר של חברות ביטוח מסורתיות, הפועלות באמצעות סוכני ביטוח: אמיל וינשל, לשעבר מנכ"ל איילון ובכיר במגדל ובהראל באחת מהן, ובשנייה אתי אלישקוב, שניהלה את הכשרה ביטוח וכמעט הייתה גם היא מנכ"לית איילון.

מרשות שוק ההון נמסר בנושא כי "הפחתת ההון תקל על כניסת חברות חדשות לשוק, ואלו צפויות להגביר את התחרות. הרשות מצפה שכבר השנה יתחילו לפעול מיזמי ביטוח חדשניים".

חזון טכנולוגי

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" המתקיימת בירושלים, אמרה שלשום (ד') הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, בין היתר כי "אנו רואים גופים חדשים שרוצים להיכנס לשוק. אני מאמינה שהתחרות תבוא ממודלים חדשים. המיזמים שקיימים כרגע כולם דיגיטליים, ואני חושבת שהמודלים האלה לא ישנו את מבנה השוק, אבל הם יעוררו תחרות - גם אם נתחי השוק שלהם יהיו קטנים". בהמשך היום הוציאו רשות שוק ההון ומשרד האוצר הודעה בדבר "הפחתת ההון הנדרש לקבלת רישיון חברת ביטוח", אשר קיבלה את אישור ועדת הכספים של הכנסת.

לדברי משרד האוצר ורשות שוק ההון, הצעד האמור מוריד חסמים בפני יצירת תחרות חדשה, בדגש על חברות דיגיטליות, מאחר ש"ההון הנדרש היה עד כה אחד החסמים לכניסתן של חברות חדשות לשוק... ביניהן גופים מבוססי חדשנות טכנולוגית, שיתרמו להגדלת היצע המוצרים והפחתת מחיריהם עבור ציבור המבוטחים".

הכנסת חברות ביטוח דיגיטליות לשוק תואמת את החזון הטכנולוגי של סלינגר, שפרסמה עוד בסוף אוגוסט 2016, עוד כשהייתה ממונה באגף במשרד האוצר וטרם שהפכה לראש רשות עצמאית. אז, בניסיון לעודד את חברות הביטוח ויתר הגופים המוסדיים לקדם את ההיבטים הטכנולוגיים בפעילותם, סלינגר פרסמה כי "גופים מוסדיים שיציגו תוכנית אסטרטגית להיערכות לעידן הדיגיטלי ולשיפורים טכנולוגיים, יזכו להקלות בדרישות הון", והבהירה כי הקמת חברת ביטוח דיגיטלית - למי שיתעתד לפעול במתכונת דיגיטלית לחלוטין - תזכה להקלות.

לצד זאת, הרשות הוציאה אתמול גם תזכיר חוק להקמה במסגרת הרשות של מוסד ליישוב סכסוכים, שיברר תביעות של מבוטחים לאחר שתביעתם נדחתה על ידי הגוף המפוקח. ברשות מסבירים כי "מטרת החוק היא לייעל את הליכי יישוב סכסוכים בתחום הביטוח, באופן שיאפשר מיצוי זכויות בתחומים אלה. זאת, בשים לב לפערי הכוחות שבין המבקשים לממש את זכויותיהם לבין חברת ביטוח", ובאופן שגם יוריד עומס מבתי המשפט. עוד מסבירים שם כי הצעד נדרש גם משום ש"קיימת מגמה עקבית של גידול במספר הפניות המתקבלות ברשות כנגד גופים מפוקחים, בנושאי ביטוח וחיסכון פנסיוני".

כיצד מפחיתות התקנות החדשות את דרישות ההון הנדרש
 כיצד מפחיתות התקנות החדשות את דרישות ההון הנדרש