מי הגיע לקוקטייל של ENEL ושו"ב בוועידת ישראל לעסקים?

בכירי קבוצת ENEL באירוע ההשקה של INFRALAB - מעבדת החדשנות של ענף הבנייה: "ישראל היא וונדרלנד של חדשנות"

בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי
בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהתקיימה בשבוע שעבר בבנייני האומה בירושלים, נערך, בין השאר, אירוע השקה של INFRALAB - מעבדת חדשנות פתוחה, שמטרתה להכניס טכנולוגיות לאתרי בנייה בישראל, מתוך רצון לחולל את מהפכת הטרנספורמציה הדיגיטלית בתחום הבנייה.

במכרז של רשות החדשנות להקמת המעבדה זכו יחד שיכון ובינוי, מקבוצות התשתיות והנדל"ן הגדולות בישראל, שנמצאת בשליטת שרי אריסון, וענקית האנרגיה העולמית אנאל (ENEL) - מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, וספקית החשמל מספר אחת באירופה, שנכנסה בראשונה להשקעה בישראל לפני כשנה וחצי.

מטרת המעבדה לשלב סטארט-אפים בתוך התעשייה המסורתית של בניית תשתיות, אתרי בנייה, מבנים וכבישים. ההשקעה נחלקת באופן שווה בין שתי השותפות, שיכון ובינוי ואנאל, ולפי ההערכות בענף, הן צפויות להשקיע במעבדה 15-20 מיליון שקל. המעבדה תתרכז בתשתיות חשמל חכמות, חדשנות בבנייה וחיבור בין תשתיות וטכנולוגיות תחבורה.

באירוע ההשקה השתתפו כ-70 בכירים מישראל ומהעולם, הפועלים בתחום החדשנות הטכנולוגית, ובהם מנהלים בשיכון ובינוי, בקבוצת אנאל ובסולל בונה, בכירים ברשות החדשנות, האקדמיה והממשלה, ומנהלי סטארט-אפים בעלי טכנולוגיות חדשניות, שעדיין לא נוסו וחלקן יהיו במעבדה. לאירוע הגיעו גם יובל דגים, המנכ"ל החדש של שיכון ובינוי, שהיתה זו הופעתו הפומבית הראשונה בתפקיד; אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה ושותף במעבדה; זיוה אייגר, סמנכ"לית חדשנות במשרד הכלכלה; לוטן לבקוביץ', שותף בקרן Grove; עפרה שטראוס, י"ר קבוצת שטראוס, ואורחים נוספים.

משה לחמני, יו"ר שיכון ובינוי, אמר באירוע: "אנחנו חוגגים את הקמת המעבדה ואת השותפות עם ENEL. אחד האתגרים הגדולים שאנחנו מתמודדים אתם הוא יציבות, ולשם כך יש חשיבות גדולה לחדשנות. לכן, חברנו לחברה בינלאומית".

פאביו טנטורי, מנהל מעבדות החדשנות של ENEL, סיפר: "התחלנו הכל לפני שנתיים, במטרה להיות חברת האנרגיה המובילה בחדשנות בעולם. התחלנו בישראל כי היא וונדרלנד של חדשנות עבורנו, ולכן אנחנו מרחיבים את פעילותנו כאן ומקימים את Infralab. כמו כן, בעקבות הצלחת הפעילות בישראל, אנו מקימים בימים אלה רשת עולמית של מרכזי חדשנות".

אניה אלדן, מנהלת זירת הזנק ברשות החדשנות, ציינה: "התוכנית היא לחבר בין הטכנולוגיה לבין התעשייה המסורתית. המטרה הייתה לייצר מעבדה פתוחה של שיתוף פעולה בין מפתח הטכנולוגיות לבין הצרכים של התעשייה המסורתית".

"בשנתיים האחרונות השקיעה ENEL כ- 100 מיליון דולר בפרויקטים חדשניים במסגרת שיתוף פעולה עם חברות אחרות. עד שנת 2020 תשקיע החברה למעלה מ 5 מיליארד דולר בדיגיטציה. Infralab היא מעבדה לפיתוח חדשנות בתחומי התעשייה ולקידום תשתיות חכמות, ולכן מבחינתנו היא חלק מהאסטרטגיה הגלובאלית של השקעה בחדשנות, ודיגיטציה בפרט״. אמר ערן לוי, מנכ"ל ENEL ישראל. "בשנה וחצי האחרונות פגשנו מאות סטארט-אפים מצוינים מתחומים מגוונים. עם חלקם אנו מקיימים פרויקטים משותפים לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית, כאשר המטרה בסופו של תהליך היא הטמעת הטכנולוגיות ברחבי העולם״, הוסיף ערן לוי. ENEL ושיכון ובינוי ישקיעו כמיליון שקלים בכל סטארט אפ שייבחר למעבדה.

אורי בן-פורת, סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק בשיכון ובינוי, אמר: "בעצם הזכייה במכרז הזה, הפכנו להיות שער הכניסה הרשמי של טכנולוגיות בתחומי תשתיות ובנייה". לגבי הסטארט-אפים שישתתפו במעבדה, הוא הוסיף: "נרצה לראות איך הם עוסקים בחיבור בין תשתיות לעולם הדיגיטלי". פורת העריך כי המעבדה תשקיע בכשישה פרויקטים בשנה.

בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי
 בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי

ארומה של הצלחה

אנשי ונשות עסקים בוחנים את הדבר הגדול הבא

בשבוע שעבר נאספו יחד ועדות ההשקעה השנתיות של עמותת יוניסטרים, שבראשות היו"ר רוני צארום והמנכ"לית בת שבע משה. העמותה פועלת לשינוי חברתי באמצעות הכשרת בני נוער וצעירים ליזמות.

בין השופטים שהתקבצו במעבדת החדשנות של סיטי ובבנק הפועלים, ניתן היה לפגוש את גיא פרג, יו"ר אספן גרופ; יהודית רקאנטי, מייסדת ויו"רית קבוצת גנדיר; יעל אלמוג, המשנה למנהל הכללי וממונה על חטיבת מחזיקי עניין בבנק הפועלים; מירי אשכנזי, מנהלת פיתוח עסקי בפועלים הייטק; יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק; ארנית שנער, מנהלת סיטי ונצ'רס בישראל; צפריר עטר, מנכ"ל האקסלרטור של סיטי; אהרון גולדברג, סגן נשיא בכיר ומנהל המשרד הישראלי בפדרציה היהודית של לוס אנג'לס; פנחס בוכריס, לשעבר מפקד 8200 ושותף מנהל בקרן state of mind; שרון קדמי, מנכ"ל אלסטום ישראל ואחרים.

במסגרת הוועדות, הציגו החניכים - יהודים, ערבים מוסלמים ונוצרים - את המיזמים ובדקו היתכנות השקעה. תשומת-לב רבה במיוחד משך מיזם בשם Smell Up, שאותו פיתחו בני נוער ממרכז היזמות באור-יהודה הפועל בתמיכת סיטי ובליווי אסף ורהפט, שותף בקרן ההון סיכון ויולה קרדיט, החבר בבורד העמותה. הרעיון: שעון מעורר, שבמקום לצלצל, מפיץ ריחות מעוררים - שפותחו יחד עם מעבדת הריחות במכון ויצמן.

אוהד פלוטניק, ממייסדי אאורטו, המליץ לצוות לפנות לצרכנים האמריקאים, מכיוון שמדובר בלהיט הבא לכריסמס.

פרופ' עודד שריג, לשעבר יו"ר מגדל ופרופסור במרכז הבינתחומי בהרצליה, תהה מה עושים כששני אנשים שישנים במיטה אחת מעדיפים ריחות שונים. הוא גם נתן רעיון לאתגר הבא - קפסולה המסייעת להירדם. חברי הקבוצה הבטיחו לישון על זה.

מירי אשכנזי עודד שריג בת שבע משה פנחס בוכריס וגיא פרג  / צילום: מורג ביטן
 מירי אשכנזי עודד שריג בת שבע משה פנחס בוכריס וגיא פרג / צילום: מורג ביטן

ענת כנפו-תבור מונתה למנהלת קרן הפנסיה באלטשולר שחם

ענת כנפו-תבור, לשעבר משנה למנכ"ל פסגות, מונתה לתפקיד מנהלת קרן הפנסיה וסמנכ"לית תפעול באלטשולר שחם גמל ופנסיה.

לכנפו-תבור (41) ניסיון של 17 שנים במגוון תפקידי ניהול בכירים בבית ההשקעות פסגות, כאשר בשנתיים האחרונות היא שימשה בתפקיד משנה למנכ"ל פסגות וראש חטיבת חיסכון ארוך טווח.

קודם לכן היא כיהנה כמשנה למנכ"ל ומנהלת משאבי אנוש בפסגות, מנכ"לית פסגות פנסיה ה.ע.ל, וסמנכ"לית תפעול בפסגות קופות גמל ופנסיה.

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה, מסר כי: "אנחנו גאים לצרף אלינו את ענת כנפו-תבור. היא מגיעה אלינו עם ניסיון רב בניהול במגוון תחומים של גמל ופנסיה, משאבי אנוש, תפעול, מכירות ושיווק, ואני בטוח שתעזור לנו להמשיך לצמוח".

ענת כנפו   / צילום: משה קרוי
 ענת כנפו / צילום: משה קרוי