ועדת הכספים אישרה את העלאת שכר השרים וסגני שרים

שכר שרים יועלה ל-49,554 שקל, ושכר הח"כים יעמוד על 44,223 שקל ■ חברי הכנסת מיקי רוזנטל, יעל גרמן ואילן גילאון התנגדו וציינו כי יש להוציא את הדיון בנושא לגוף חיצוני

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את העלאת שכר השרים וסגני שרים החל מה-16 בינואר 2018. שכר שרים יועלה ל-49,554 שקל, ושכר חברי הכנסת יעמוד על 44,223 שקל. לפי ההחלטה סגני שרים ירוויחו שכר זהה לשכר הח"כים במהלך שנת 2018, ובמהלך שנת 2019 יתוקן שכר לרף הגבוה בדומה לשרים.

ההצעה, שהונחה ביוזמתו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני, נועדה כדי לתקן עיוות הנוצר בשנים האחרונות בעקבות עליית השכר הממוצע במשק, לעומת עלייה בשיעור נמוך יותר של מדד יוקר המחיה. שכרם של הח"כים מוצמד לפי החוק לעליות השכר הממוצע במשק, בעוד שכר השרים הוצמד למדד יוקר המחיה. השינויים בשכר הממוצע בשנים האחרונות הביאו לכך שהח"כים כמעט והשתכרו יותר מן השרים. גפני החליט שיש לתקן זאת.

במהלך ישיבת הוועדה הציגה היועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפק נתונים המראים שבשל ההצמדה לשכר הממוצע, הדברים הגיעו לכך שיו"ר הכנסת משתכר יותר מראש הממשלה, ויו"ר האופוזיציה משתכר יותר מראש הממשלה. לדבריה, עם עדכון השכר הממוצע במשק לחודש ינואר 2018, צפויים חברי הכנסת להרוויח יותר מן השרים.

חברי הכנסת מיקי רוזנטל, יעל גרמן ואילן גילאון התנגדו וציינו שיש להוציא את הדיון בנושא מידיהם של חברי הכנסת לגוף חיצוני.

ח״כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר במהלך הישיבה שאין זה תקין שנבחרי הציבור יקבלו החלטות הנוגעות ישירות לכיסם, תוך ניגוד עניינים. "איפה במשק קיים דבר בלתי נסבל שכזה? זו החלטה שצריכה להתקבל בוועדת ציבורית חיצונית לכנסת. אם כבר מצמידים, יש להצמיד לשכר החציוני. זה המדד שמבטא נאמנה את שכר העובדים במשק".

רוזנטל גם ציין שלפי דעתו חבר ממשלה צריך להשתכר יותר מאשר חבר כנסת, "אבל במקום לבטל את ההצמדה המיטיבה של חברי הכנסת ולבלום את העלאת שכרם, מצ’פרים גם את השרים. חברי הכנסת מסרבים לוותר על הפריבילגיה שלהם, והשרים מרגישים פראיירים. כל החגיגה הזו על חשבון הציבור".

ח״כ יעל גרמן (יש עתיד) ציינה אף היא שהעוול המרכזי בדיון שכר הח"כים והשרים - הוא עצם קיומו. "בואו נחזיר את ההחלטה על שכרנו לוועדה ציבורית". גרמן העלתה הצעת חוק פרטית בנושא, אך הקואליציה הצביעה נגדה לפני כשבועיים. במהלך אותו הדיון במליאה הודה השר יריב לוין שהשיטה בה חברי הכנסת דנים בשכרם ובשכר השרים מצריך תיקון.

חבר ממשלה נוסף שהתנגד ביממה האחרונה להעלאת שכרו, הוא שר התחבורה ישראל כ"ץ. הוא פנה לגפני לפני הדיון ואמר שהוא מבקש להחריג את שכרו. ״בתקופה זו כאשר ציבורים מוחלשים כמו הנכים ואחרים נאבקים על תנאי מינימום למחייה בכבוד, אעדיף כי כסף זה יועבר למטרות חשובות אלה", אמר כ״ץ.

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ (הבית היהודי) תמך בתיקון שכר השרים. לדבריו חברי הכנסת של האופוזיציה "עושים תחרות מי יותר דמגוג. צריך להכפיל את שכר השרים. איך יכול להיות ששרת המשפטים אילת שקד מקבלת הכי פחות בהנהלת משרד המשפטים?".