המלצה חמה על הדולר של בנק HSBC: הדולר לפני תיקון

היום נסחר הדולר ב-3.44 שקלים בעקבות רכישות מט"ח בהיקפים גדולים ע"י פוטאש הקנדית

בנק HSBC / צילום: שאטרסטוק
בנק HSBC / צילום: שאטרסטוק

בנק HSBC מעריך כי הדולר יחזור לשער של 3.51 שקלים וממליץ ללקוחותיו לרכוש דולרים כנגד השקל. ההמלצה מסמנת תפנית בעמדת HSBC, שהעריך עד כה כי מהלך ההתחזקות של השקל מול הדולר צפוי להימשך. שינוי העמדה מתבסס על הערכה כי בנק ישראל לא יאפשר לדולר להיחלש מתחת ל-3.40 שקלים. "למרות שאין עדיין סימנים שמגמת ההתחזקות של השקל מול הדולר הגיעה לסיומה, אנו סבורים כי בטווח הקצר צפוי תיקון משמעותי לאור השער הנמוך מאוד שאליו הגיע הדולר".

בנייר שהופץ אתמול למשקיעים, כותבים האנליסטים של הבנק כי "הרמה של 3.40 (שקלים לדולר) היא קריטית. אנו מזכירים כי בעבר בנק ישראל הגיב באגרסיביות רבה כשהסתמן שרמת ה-3.40 עומדת להישבר: הוא הפחית פעמיים את הריבית באופן בלתי צפוי ורכש כמויות גדולות של דולרים".

האנליסטים מציינים כי תנאי הפתיחה של היום שונים מאלה ששררו בקיץ 2014, בפעם הקודמת שהבנק נחלץ להגן על שער השקל. אז הדולר התחיל רצף ממושך של עליות וכיום נראה כי הדולר בעיצומה של מגמת היחלשות. גם ריבית בנק ישראל שעומדת כיום על 0.1% לא מותירה בפני הבנק המרכזי תחמושת באפיק הזה.

"להערכתנו, בנק ישראל לא יוכל לשבת בחיבוק ידיים גם הפעם למרות שמרחב התמרון שלו מאוד הצטמצם", כותבים ב-HSBC. האנליסטים מציינים כי בפני הבנק עומדת אפשרות לרכישות מאסיביות של דולרים, כפי שעשה במחצית הראשונה של 2017, אך אפשרות טובה יותר, להערכתם, היא פעולה משולבת יחד עם הממשלה, פעולה שיכולה לכלול שינוי במדיניות גידור החוב המט"חי הממשלתי, צעדים לעידוד ייצוא הון ישראלי לחו"ל או אפילו צעדים כמו רכישות אג"ח במטבע זר.

היום התחזק הדולר ב-1% ונסחר ברמה של 3.44 שקלים לדולר. קיימות שמועות לא מבוססות כי בנק ישראל מתערב במסחר, אולם בבנק לא מתייחסים לשאלות שהופנו בנושא זה. בשוק אומרים כי לא מזהים רכישות של בנק ישראל, למרות השמועות.

לעומת זאת, פעילים בשוקי המט"ח מציינים כי אתמול והבוקר בוצעו רכישות מט"ח בהיקפים גדולים על ידי חברת פוטאש הקנדית, בעקבות העסקה למכירת מניות כיל בהיקף 700 מיליון דולר.