חברת מערכות ההשקיה אירי-אלטל יוצאת להנפקה בטורונטו

בלעדי: החברה, שבבעלות המנכ"ל אוהד הבר, תמוזג לשלד בורסאי ותנסה לגייס 5-10 מיליון דולר קנדי לפי שווי של כ-15 מיליון דולר קנדי "לפני הכסף"

אוהד הבר / צילום פרטי
אוהד הבר / צילום פרטי

חברת האגרו-טק הישראלית אירי-אלטל (IRRI-al-Tal), הפועלת מקיבוץ רמת דוד, פועלת לגיוס של 5-10 מיליון דולר קנדי בבורסת טורונטו - כך נודע ל"גלובס". הגיוס של אירי-אלטל אמור להתבצע לפי שווי חברה של כ-15 מיליון דולר קנדי "לפני הכסף" (כ-12 מיליון דולר ארה"ב), והיא תיסחר לאחר ההנפקה בבורסת טורונטו לחברות יזמיות (TSXV).

קודם למהלך הרישום למסחר, מתכננת אירי-אלטל לבצע בימים הקרובים הנפקה פרטית, בעיקר למשקיעים קנדיים, ובה היא תגייס כ-600 אלף דולר קנדי, שישמשו אותה בעיקר לתשלום עבור הוצאות ההנפקה. לאחר מכן, היא צפויה להתמזג עם השלד הבורסאי הקנדי Sagittarius, באמצעות הקצאה של 95% ממניות סאגיטאריוס לבעלי המניות של אירי-אלטל.

בשלב הבא, כאמור, החברה מתכננת לגייס 5-10 מיליון דולר קנדי (4-8 מיליון דולר ארה"ב) באמצעות הנפקת מניות במחיר של 50 סנט קנדי למניה. עד סוף מארס אמורה החברה להשלים את התהליך ולהתחיל להיסחר בטורונטו. ההנפקה תלווה על ידי חטיבת בנקאות ההשקעות של אלוני האפט, בניהולו של רוני יגרמן ויועץ ההנפקות עו"ד יניב ברסלר.

אירי-אלטל נוסדה ב-2004 על ידי אוהד הבר (60), יזם ותיק בתחום החקלאות והמים, המשמש גם יו"ר ומנכ"ל החברה ומחזיק במלוא הבעלות עליה. לפני הקמת החברה כיהן הבר כמה שנים בתפקיד מנהל שיווק בחברת דן ממטירים (כיום נען-דן ג'יין). כיום מעסיקה אירי-אלטל 15 עובדים.

החברה פועלת בתחום האגרוטק ומייצאת מערכות השקיה וכן מתכננת ובונה פרויקטים של השקיה במדינות רבות בעולם, ובעיקר במדינות "העולם השלישי" - סין, אפריקה ואמריקה הלטינית - משלב התכנון ועד לשלב ההתקנה.

בימים אלה מפתחים בחברה מערכת השקיה מהפכנית, שמטרתה להביא לחיסכון משמעותי במים באמצעות השקיה מדויקת. המערכת, שתמוקם בענן ממוחשב, אמורה לשפר את איכות היבולים לצד הורדה משמעותית בעלות הגידול.

ההכנסות זינקו ב-86% ב-2017

בשנת 2017 הסתכמו הכנסותיה של אירי-אלטל בכ-13.8 מיליון דולר קנדי - צמיחה של 86% לעומת 2016. הרווח הגולמי של החברה הוכפל בשנה שעברה לרמה של כ-2.4 מיליון דולר קנדי, ובשורה התחתונה, הציגה רווח נקי של 967 אלף דולר קנדי - קפיצה של 364% לעומת 2016. הונה העצמי הסתכם בכ-985 אלף דולר.

בשיחה עם "גלובס" אומר הבר: "בקנדה מנסים לעודד חברות ישראליות, בעיקר חברות הפועלות בחזית של תחומי הייטק שונים, כמו טכנולוגיות מים, להגיע לשם ולהנפיק".

הצמיחה החזקה תימשך ב-2018?

"לגבי 2018 יש לנו תחזית צמיחה של כ-25% לפחות, כשיותר ממחצית ההכנסות הצפויות כבר נסגרו בחוזים להקמה של פרויקטים חכמים".

אירי-אלטל פועלת בענף שכבר הוציא מישראל לא מעט חברות מצליחות, הפועלות בעולם, שרובן ככולן התפתחו בתעשייה הקיבוצית, ובהן נטפים, נען-דן ג'יין, ריווליס (לשעבר פלסטרו-גבת), ברמד, עמיעד וחברות נוספות.

אתם מרגישים את התחרות מצד החברות הישראליות האחרות?

"כן, אבל כל חברה מוצאת לבסוף את הנישה הייחודית שלה. בינתיים העולם מספיק גדול, ויש הרבה עבודה לכולם. אגב, לצד התחרות אנחנו גם משתפים מדי פעם פעולה עם החברות הישראליות האחרות".

אגרוטק הוא אחד התחומים ה"לוהטים" בעולם, על רקע ההתחממות הגלובלית והמחסור במים במדינות רבות, לצד גידול באוכלוסייה ובצורכי החקלאות. לראיה, הזינוק במניותיה של חברת אגרוטק ישראלית אחרת, רוטס (Roots), שביצעה בדצמבר האחרון הנפקה ראשונה באוסטרליה וגייסה 5 מיליון דולר אוסטרלי.

מאז ההנפקה זינקו מניות רוטס, של היזם בועז וכטל (מייסד מפלגת עלה ירוק), בכמעט 200%, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-34 מיליון דולר אוסטרלי (כ-90 מיליון שקל).

בשנים האחרונות הונפק מספר דו-ספרתי של חברות ישראליות בבורסה של אוסטרליה, בעיקר חברות סטארט-אפ בעלות פוטנציאל התרחבות מהיר (מה שעשוי להביא כמה מהן בהמשך לרישום בבורסות הגדולות יותר, כמו נאסד"ק או לונדון).

בשתי הבורסות של טורונטו (הבורסה הראשית והבורסה ליזמיות) נסחרות כיום מניות של שש חברות ישראליות, אבל בשלוש השנים האחרונות לא ביצעו חברות ישראליות הנפקה שם.

אירי-אלטל

נוסדה: 2004

תחום פעילות: תכנון מערכות השקיה והקמת פרויקטים בתחום

בעלים, מנכ"ל ויו"ר: אוהד הבר

מיקום: קיבוץ רמת דוד

מספר עובדים: 15

הכנסות ב-2017: 13.8 מיליון דולר קנדי

רווח נקי ב-2017: 967 אלף דולר קנדי