“יחס טראמפ לעיתונות – כמו של סטלין; משמש השראה לאסד"

שני סנאטורים רפובליקאים מותחים ביקורת קשה ביותר על הבוז שרוחש טראמפ לתקשורת ול"פייק ניוז" ■ "העיתונות אינה אויב העם כפי שטוען טראמפ" ■ מאוחר יותר יעניק טראמפ פרס "פייק ניוז" לכלי התקשורת הפחות חביבים עליו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שני סנאטורים רפובליקאים מתחו הערב (ד') ביקורת קשה ביותר על יחסו של דונלד טראמפ לתקשורת. סנאטור ג'פרי פלייק, מאריזונה, השווה את טראמפ לעריץ הסובייטי יוסף סטלין ואמר שנשיא ארה"ב משמש מקור השראה לבשאר אסד ולדיקטטורים אחרים. סנאטור ג'ון מקיין, אף הוא מאריזונה, שמתמודד עם סרטן במוח, אמר שבעוד שארה"ב מגנה גילויי אלימות נגד עיתונאים ברחבי תבל, תוקף ממשל טראמפ ללא הפוגה את התקשורת בארצו שלו.

מאוחר יותר צפוי טראמפ להעניק את מה שהוא מכנה "פרסי פייק ניוז" לכלי התקשורת הפחות חביבים עליו, ובהם, קרוב לוודאי, CNN, "וושינגטון פוסט" ו"ניו-יורק טיימס". הפרס הזה הוא כנראה תרגיל שנועד להסיח את דעת הציבור מהאצת קצב החקירה של התובע המיוחד, שחוקר האשמות לשת"פ פוטנציאלי של מטה בחירות של טראמפ עם גורמים רוסיים במאמץ להביס את הילארי קלינטון בבחירות לנשיאות ב-2016.

בנאום במליאת הסנאט אמר פלייק: "ב-2017 היינו עדים לכך שהאמת - האמת האובייקטיבית, האמפירית, האמת שמבוססת על עובדות - נעשתה מטרה להתקפות ולהתעללות יותר מאשר בכל תקופה אחרת בתולדות ארצנו, ומי שאחראי לכך הוא הנשיא עצמו".

"ביסוד הפצת השקרים (של הממשל) נמצאים דחפים ממאירים", אמר הסנאטור. "הם שוחקים את האמון במוסדות חיוניים ומתנים את הציבור לא לתת אמון במוסדות אלה. אי-אפשר להפריז בתיאור ההשפעה הרסנית של ההתנהלות הזו על הדמוקרטיה".

פלייק החליט לא להתמודד שוב על כסאו בבחירות הביניים לקונגרס בנובמבר, כנראה מפני שהעריך שלא יוכל לגבור על מועמדים ימניים קיצוניים תומכי טראמפ שירוצו בפריימריס של המפלגה הרפובליקאית באריזונה. יש הערכות, שנאום פלייק - שהועבר בשידור חי בכל ערוצי החדשות, אפילו פוקס ניוז - מצביע על כוונתו לרוץ לנשיאות ב-2020.

פלייק מיקד את ביקורתו במשפט שטראמפ משמיע בכל הזדמנות אפשרית: "התקשורת היא אויב העם". זו "התבטאות מסוכנת" שהעריץ הסובייטי סטלין הרבה להשתמש בה, אמר הסנאטור.

"ההתבטאות 'התקשורת היא אויב העם' רוויה בזדוניות רבה כל-כך עד שאפילו ניקיטה חרושצ'וב (יורשו של סטלין) אסר להשתמש בה", הכריז פלייק. "חרושצ'וב הודיע למפלגה הקומוניסטית הסובייטית שסטלין השתמש במשפט זה רק כדי לחסל אנשים שחלקו על דעתו של 'המנהיג העליון'".

"זה צריך לשמש מקור בושה למחוקקים בקונגרס, ובמיוחד למחוקקים שנמנים עם מפלגתו של הנשיא", אמר הסנאטור. "זו התבטאות מבישה ודוחה. ההיפך נכון. עריצות היא אויב העם. העיתונות החופשית היא אויב העריץ, ולפיכך העיתונות החופשית היא מגינת הדמוקרטיה. כאשר אדם המחזיק במוסרות השלטון מכנה חדשות שאינן מוצאות חן בעיניו 'פייק ניוז', אדם זה הוא בגדר חשוד, לא התקשורת".

כיום, דיקטטורים במדינות שונות שוב מנהלים מלחמה נגד העיתונות החופשית, והפעם הם משמשים בהתבטאות של טראמפ "פייק ניוז" כאלה שבה הם תוקפים את מתנגדיהם", אמר הסנאטור. וכך:

"בפברואר.. הכחיש בזלזול נשיא סוריה, בשאר אסד, דוח של אמנסטי אינטרנשנל שלפיו כ-13 אלף אנשים נטבחו באחד מבתי-הכלא הצבאיים בסוריה; אסד אמר: 'בימינו אפשר לזייף כל דבר, אנו חיים בעידן של פייק ניוז'".

"נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, קבל שמפיצי 'פייק ניוז' משחירים את דמותו והופכים אותו לשטן. בחודש שעבר, כאשר טראמפ ניצב לצידו, מחייך, אמר דוטרטה שעיתונאים הם 'מרגלים'".

"ביולי אמר נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו... שהעיתונות העולמית 'מפיצה שקרים רבים על ונצואלה... זה מה שמכנים כיום פייק ניוז', לא כן'?"

"אנו לא נמצאים בעידן של 'פייק ניוז', כפי שבשאר אסד אומר; למעשה, אנו נמצאים בעידן שבו דחפים דיקטטוריים מאששים את עצמם וקוראים תיגר על בני חורין ועל חברות בנות חורין", הכריז הסנאטור.

הוא הביא כלשונו משפט שאמר בזמנו ג'ון קנדי: "איננו חוששים לחשוף את העם האמריקאי לעובדות בלתי נעימות, לרעיונות זרים, לפילוסופיות נוכריות, לערכים שמתחרים באלה שלנו. אומה שחוששת להתיר לאזרחיה לקבוע מה אמת ומה שקר בשוק הרעיונות, היא אומה שפוחדת מאזרחיה".

ביקורת קשה במיוחד מתח פלייק על מאמצי טראמפ להציג את המעורבות הרוסית בבחירות כ"פייק ניוז". הוא הדגיש, שממשל טראמפ לא קיים אפילו ישיבת קבינט אחת לדיון בבחישה המתמשכת של רוסיה בבחירות בארה"ב. תיאור המעורבות הרוסית כ"הונאה", כפי שטראמפ אמר לא פעם, זה שקר... מדובר באיום חמור על הריבונות האמריקאית ועל הביטחון הלאומי..."