אישום נגד בכיר במשרד השיכון: שוחד ועבירות מס במיליונים

גדי רייבוך, מנהל החטיבה הטכנית במחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון, מואשם כי נטל ונתן כספי שוחד, הלבין הון והשמיט הכנסות בגובה של מיליוני שקלים, הטה מכרז ואף הדיח עדים ■ הפרקליטות ביקשה לחלט לרייבוך נכס בנתניה, 3 נכסים ברעננה, מגרש, רכבים וכספים

גדי רייבוך/ צילום: אמיר מאירי
גדי רייבוך/ צילום: אמיר מאירי

גדי רייבוך, מנהל החטיבה הטכנית במחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון, שנעצר בחודש שעבר בחשד לשחיתות שלטונית ושוחד, מואשם בעבירות שוחד, הלבנת הון, עבירות מס, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הדחת עד ועבירות נוספות.

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה הבוקר (ה') כתב אישום נגד רייבוך המגולל מסכת שחיתות לכאורה שנפרשה על פני מספר שנים, במהלכם נטל ונתן כספי שוחד בגובה של מאות אלפי שקלים, הלבין הון והשמיט הכנסות בגובה של מיליוני שקלים, הטה מכרז ואף הדיח עדים מלמסור הודעות אמת בחקירות המשטרה. על פי כתב האישום, לאחר קבלת השוחד נהג רייבוך להפקיד את הכספים בחשבונות שונים במטרה להסוות את מקורם.

רייבוך נעצר לראשונה ביוני השנה, ומעצרו לפני כחודש בוצע בעקבות התפתחות בחקירה שהתנהלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 של המשטרה ובעקבות מעצרם של מספר חשודים נוספים. מאז מעצרו ביוני הורחק ממשרד השיכון.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עוה"ד אופיר פחימה, עמית לוין ומיכאל סטופ, רייבוך לקח שוחד בגובה עשרות אלפי שקלים מחברה להנדסה אזרחית בעבור בחירתה לביצוע עבודות הנדסיות באתר בנייה בראש העין - פרויקט שעלותו הסתכמה במעל ל-1.2 מיליון שקל. בהמשך, נטען, ובתמורה לסכומי כסף נוספים, חתם על חוזי המשך עם החברה תמורת סכומים שנעו בין עשרות למאות אלפי שקלים.

עוד על פי האישום, רייבוך אף השתתף בוועדת המכרזים המחוזית של המשרד, שדנה בעניין מתן פטור להתקשרות ללא מכרז עם החברה. במקרה אחר, לאחר שגילה עובד המשרד חשבוניות בסכומים גבוהים ביחס לארבעה פרויקטים שאושרו ודווח על כך לרייבוך, הורה לו רייבוך לאשר את החשבוניות "המנופחות" ובכך גרם למשרד לשלם סכום עודף בשיעור של כ-100 אלף שקל לקבלנים. עם אישורן של החשבוניות התייצב רייבוך במספר הזדמנויות במשרדו של אותו עובד והניח במגירתו מעטפות עם כסף בתמורה לאישורו את אותן חשבוניות, בעודו מורה לו לבל ישאל שאלות בנושא זה.

בנוסף, נטען, רייבוך לקח שוחד בגובה 160 אלף שקל לפחות והורה למהנדס שתפקידו היה לוודא כי הקבלנים עובדים בהתאם לתוכנית העבודה ומספקים את הכמויות כמתחייב מתנאי המכרז, לפעול במטרה לסייע לקבלנים להפחית בעלויות עבודתם. עוד, נטען, כי רייבוך סייע ליועץ חיצוני להבטחת איכות לזכות במרמה בהליך בחירת יועץ למתחמי בניה בראש העין.

על פי האישומים נגדו, רייבוך השתמש בקרובי משפחה על מנת להסוות את מקור כספי השוחד. מהאישום עולה, כי רייבוך העביר לקרובתו כסף מזומן בשקלים ובדולרים בסכום השווה ל-870 אלף דולר והיא ביצעה בהוראתו פעולות בכסף אצל נותני שירותי מטבע, תוך הסתרת העובדה שרייבוך הוא הנהנה האמיתי בכסף. עוד נכתב באישום, כי במהלך השנים 2016-2010, העביר רייבוך רכוש אסור בגובה של 5,563,957 שקל במזומן למכריו ולקרובי משפחתו, אשר השיבו את הכספים לחשבונות הבנק שלו, באופן שנחזה להיראות ככסף לגיטימי. פיצול הכסף לחשבונותיו השונים של רייבוך הוביל גם לכך שכספי ההפקדה היו בסכומים שלכאורה אינם מחויבים בדיווח.

על פי האישום, לאחר ששוחרר רייבוך לראשונה ממעצרו, הנחה שניים מהגורמים אשר הפקידו עבורו כספים בחשבונות שונים כי אם יוזמנו לחקירה במשטרה עליהם למסור בכזב כי הכספים נועדו להשקעה עסקית או להוצאות חתונה, ואכן בהתאם להוראותיו מסרו השניים פרטים כוזבים בחקירתם במשטרה ובכך שיבשו חקירה.

כמו כן, רייבוך מואשם בכך שלא דיווח על הכנסותיו הנוספות החייבות במס, וכך צבר סכום שלא פוחת מ-10.6 מיליון שקל. בהמשך הסליק את הסכומים בכספת המצויה בבית הרשום על-שם קרובת משפחתו, וכך גם השתמט מדיווח ותשלום מס על הכנסותיו. באותה הכספת נתפסו כ-4 מיליון שקל במזומן. במסגרת כתב האישום עותרת הפרקליטות לחילוט רכוש של רייבוך בהיקף של מעל 16 מיליון שקל לטובת קופת המדינה.

נכסי נדל"ן, מגרש, מאות אלפי שקלים, דולרים ויורו ומטבעות זהב

בקשת החילוט נגד רייבוך חושפת אילו נכסים צבר, בין היתר במימון כספי השוחד שלכאורה שולמו לו. בין היתר, מבקשת הפרקליטות לחלט נכס של רייבוך בנתניה, 3 נכסים ברחוב סמטת החומה, משה וילנסקי ורחוב רעננה בעיר רעננה, מגרש, 714,400 שקל, 34,215 זלוטי, 903,002 דולר אמריקאי, 50 מטבעות זהב, 130 לירות שטרלינג ו-17,565 אירו.

עוד מבוקש לחלט רכבים מסוג טויוטה יאריס ומיצובישי, ואת יתרות הכספים בחשבונות הבנק של רייבוך.

עו"ד עופר רחמני, ממשרד אודי ברזלי, ועו"ד יוסי פריינטי, סנגוריו של רייבוך, מסר בתגובה: "החקירה החלה כאשר לה"ב 433-יאל"כ הציגו בפני בתי המשפט שדנו במעצר עבירות על טוהר המידות בסכומים אסטרונומיים של עשרות מיליוני שקלים. בהמשך הצטמצמה היריעה הכלכלית עוד ועוד כאשר בסופו של יום אנחנו ניצבים בפני כתב אישום שמתייחס ל-4 אירועים של עבירות על טוהר המידות - שלכולם יש למרשנו הסבר טוב ומניח את הדעת.

"לא בכדי כתב האישום משתרע על פני 14 עמודים, במכוון. את כל החשדות ניתן היה לסכם בשני עמודים. ליבת כתב האישום מתייחסת לעבירות בהיקף של בין 200 ל-300 אלף שקל, בהשוואה לחשדות שהציגה המשטרה בתחילת הליכי המעצר מדובר בסכומים מזעריים. כדי לייצר כתב אישום והליך הלבנת הון בסכומים של מיליונים ללא בסיס מתעלמת הפרקליטות מהסדרים מוצקים של מרשינו להון שצבר בכל מהלך חייו. במקביל, הגישה המדינה כנגד מרשינו גם הליך שומה אזרחי על סכומים מופרכים.

"להבנתנו, זאת דוגמא לאיך יכולה מערכת האכיפה להתיש אדם ולגרוס אותו עד דק גם ללא בסיס, ואני מצפה מכל אחד מהקוראים שיחשוב איך הוא היה מתגונן מול הליך שמצייר אותו בצורה מעוותת ומתעלם מכל ההישגים של אדם ובני משפחתו לאורך עשרות רבות של שנים. אני סומכים על ביהמ"ש שיאפשר לנו להציג את העובדות לאשורן".