אפריקה ישראל נתבעת ע"י דיירים בפרויקט שכירות בהרצליה

32 שוכרים טוענים כי הדירות בשכונת גליל ים נמסרו להם באיחור ועם ליקויים ■ אפריקה ישראל: הטענות מועלות רק ע"י קומץ דיירים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

32 שוכרי דירות בפרויקט ההשכרה ארוכת-הטווח של אפריקה ישראל מגורים ואפריקה ישראל נכסים בשכונת גליל ים בהרצליה טוענים כי החברות הפרו את החוזה עימם וכי בדירות ליקויי בנייה. שוכרי הדירות, כולם זכאי תוכנית מחיר למשתכן, הגישו תביעה לבית משפט השלום בהרצליה כנגד החברות ודורשים כי החברה תפצה אותם ב-224.4 אלף שקל.

הפרויקט, "סביוני גליל ים RENT", הוא חלק מהיוזמה הממשלתית לפרויקטים להשכרה ארוכת-טווח. החברות זכו במשותף במכרז שפרסמה המדינה באמצעות החברה הממשלתית דירה להשכיר ובנו את הפרויקט, הכולל 273 דירות להשכרה, 68 מהן במחיר מפוקח. על-פי תנאי המכרז, הזוכה במכרז מנהלת את הנכס, אחראית על התחזוקה בו ומחויבת להשכיר הדירות במשך 20 שנה. נציין כי בפרויקט המדובר רק זכאי מחיר למשתכן יכולים לשכור הדירות, גם במחירי שוק חופשי, זאת בשל תנאי שנקבע בתב"ע.

התובעים, המיוצגים בידי עו"ד אור ירקוני, טוענים כי "הנתבעות הפרו באופן בוטה ורשלני תנאים יסודיים ומהותיים להסכמי השכירות לרבות אי עמידה במועדי מסירת המושכרים וכן מסירת המושכרים תוך שאלו רצופי ליקויי בנייה משמעותיים שחלקם תוקן רק לאחר פניות רבות ולאחר חלוף זמן רב מעת קבלת המושכר. הנתבעות, ברשלנותן והפרת הסכמי השכירות על-ידן, גרמו לתובעים נזקים משמעותיים לרבות היעדר מקום מגורים, הובלות כפולות, הפסדי השתכרות ועוגמת-נפש רבה תוך שנפגעת זכותם החוזית לחזקה ו/או הנאה מן המושכר בעבורו שילמו דמי שכירות מלאים", כך בכתב התביעה.

עוד טוענים התובעים כי מועד מסירת החזקה בדירות נקבע להתבצע ב-15 לנובמבר 2016, זאת על-פי הסכם השכירות הפרטני שנחתם, אולם "נמנעו הנתבעות מלהעביר את החזקה במושכרים לתובעים במועד המוסכם ואחרו במסירה בתקופות משתנות אשר ממוצעו עומד על כ-34 ימי איחור". עוד נטען כי על-פי ההסכם שנחתם מול השוכרים, סוכם כי במצב בו המושכר יימסר באיחור העולה על 15 יום יפוצו השוכרים בשווי 50% משווי כל יום איחור אולם התובעים מציינים בכתב התביעה כי "הנתבעות מסרבות לפצות את התובעים כמסוכם בין הצדדים".

בנוסף, בכתב התביעה מציינים התובעים כי הדירות שנמסרו להם כללו ליקויי בנייה. "המושכרים נמסרו לתובעים כאשר רובם סובלים מתקלות חשמל לרבות נטרול חלקים שלמים מהמושכר מאספקת חשמל, נזקי צנרת ונזילות, ליקויי אינסטלציה, לחות ועובש, היעדר איטום ורובה, סדקים בקירות ובקרמיקה, מזגנים לא מתפקדים, דוד חשמל לא מתפקד - היעדר מים חמים במשך תקופה ארוכה, תקלות בריהוט הקבוע לרבות שיש המטבח, חלונות ופתחים בלתי ניתנים לנעילה, גלאי עשן תקולים, היעדר תשתית תקשורת, עבודות צבע ושפכטל רשלניות, מערכות תריסים לא מתפקדות והיד עוד נטויה...חלק ארי מהליקויים תוקנו רק לאחר תקופת שכירות ארוכה ופניות אינספור, לרבות מכתבי התראה מטעם ב"כ התובעים, זאת על אף שמצב הדברים והליקויים הובהרו מבעוד מועד, עוד במעמד מסירת המושכר".

במקביל טוענים התובעים כי גם התחייבויות שהתקבלו לגבי השטחים המשותפים בפרויקט לא מולאו. בין היתר נטען כי המעליות ומחסומי החנייה פעלו לסירוגין, ניקיון הבניין נעשה בצורה רשלנית והפיתוח האזורי שאינו קרוב לסיום הוביל לכך שכבישי הגישה לפרויקט חלקיים או בלתי מוסדרים.

עו"ד ירקוני המייצג את התובעים מסר ל"גלובס": "התביעה הוגשה לאחר שנה של משא-ומתן מול החברות, שבה נמנעו התובעים מהגשת תביעה".

מהחברות אפריקה ישראל נכסים ואפריקה ישראל מגורים נמסר בתגובה: "סביוני גליל ים for rent הוא פרויקט הדגל של יוזמת הדיור להשכרה ארוכת-טווח, ומציע דירה חדשה במיקום אטרקטיבי, ברמת גמר ומפרט גבוהה, עם שירותי ניהול ובשכר דירה קבוע וידוע מראש. בניגוד למשתמע מתיאור הדברים, דיירי הפרויקט שבעי רצון ומלאי תשבחות, והטענות שבתביעה מועלות על-ידי קומץ דיירים בלבד. אפריקה ישראל נכסים ואפריקה ישראל מגורים דוחות את הטענות מכל וכל ויגיבו עליהן בערכאות המשפטיות".