השופט איתן אורנשטיין מואשם כי נהג בעודו מדבר בנייד

אורנשטיין, נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, הוזמן לדיון בבימ"ש השלום לתעבורה - שבמקורו אמור היה להתקיים במחוז בו הוא שופט, ת"א ■ דוברות מערכת בתי המשפט: "כתב האישום - משבחר השופט שלא להודות אלא להישפט; התיק יועבר למחוז שיפוטי אחר"

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

מהעבר האחר של דוכן השופט: נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב מאז מאי 2016 ושופט מחלקת הפירוקים והכינוסים שם, איתן אורנשטיין, הואשם ביום שישי האחרון כי נהג בעודו מדבר בנייד, והוזמן לדיון בבית משפט השלום לתעבורה - שבמקורו אמור היה להתקיים במחוז בו הוא שופט, תל-אביב.

תגובת השופט, שבחר שלא להודות בעובדות העבירה אלא להישפט, נמסרה ל"גלובס" באמצעות דוברות מערכת בתי המשפט, ולפיה: "מדובר בכתב אישום שמקורו בעמדתו של השופט שלא להודות בעובדות העבירה (שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית) אלא להישפט. בהתאם לסעיף 23 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984, לאור סוג העבירה לא נדרש אישור היועמ"ש. התיק יועבר למחוז שיפוטי אחר, כפי שייקבע על-ידי נשיאת בית המשפט העליון".

בבחירתו להישפט נבדל אורנשטיין משופט אחר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שופט המחלקה הכלכלית חאלד כבוב המועמד לעליון, שנתפס נוהג עם טלפון סלולרי בידו. השופט כבוב ניסה לבטל את הדוח דרך מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ולבסוף חזר בו ושילם את הקנס.

סיירת האופנועים הארצית תפסה ב-15 לאוקטובר האחרון את נשיא המחוזי תל-אביב, תושב רמת-גן, נוהג בשעה 3 אחר הצהריים בנתיבי איילון (קילומטר 19.3 מצפון) ברכב אאודי לבן. "נהגת ברכב הנ"ל, ובעת שהרכב היה בתנועה, השתמשת בטלפון שלא באמצעות דיבורית", נכתב בכתב האישום, הנלווה להזמנה לדין שנשלחה ביום שישי האחרון לביתו של השופט אורנשטיין. זאת, "בניגוד לתקנה 28(ב) לתקנות התעבורה".

אורנשטיין הוא מבין המוכרים ביותר בשופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב וידוע באופיו החברותי אך הבלתי מתפשר, שיעור קומתו המשפטי ויחסיו הטובים עם הרוב המוחלט של עמיתיו לבית המשפט המחוזי הגדול בארץ. הוא העניש עברייני פשיעה כלכלית שונים והכריע ברבים מהמשפטים שהסעירו את המשק. בין היתר הכריע בהסדר הנושים של אי.די.בי. בראשות נוחי דנקנר - הסדר שלבסוף העביר את השליטה לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, ובדונו בהסדר של חברת אלביט הדמיה, הורה על פינוי הבעלים מוטי זיסר מביתו.

בין השאר, אורנשטיין הורה על מאסרו של אלי רייפמן בפרשת אמבלייז; דן בפשיטת הרגל של ערן מזרחי, שכונה "מיידוף הישראלי"; ובספטמבר האחרון גזר את דינן של קרן קלע ורוביקון של אמיר ברמלי. הוא מטפל אף בתיק הפירוק של אור סיטי נדל"ן בבעלות היזמת החשודה בפלילים ענבל אור - ולאחרונה אף בהליך הסדר החוב השני של קבוצת אפריקה ישראל.

שופט נוסף - מאותו בית משפט - שנתפס בעבר נוהג עם טלפון סלולרי בידו הוא שופט המחלקה הכלכלית במחוז תל-אביב, חאלד כבוב, שאף נכלל ברשימת מועמדי לשכת עורכי הדין לבית המשפט העליון. כבוב אף הוא שופט ידען וחרוץ, שדן בכמה מהתיקים הכלכליים החשובים ביותר שנדונו בשנים האחרונות במשק, ובראשם תיק נוחי דנקנר. כבוב הרשיע את דנקנר בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות ושלח אותו לשנתיים מאסר (דנקנר עירער לעליון על פסק-הדין, שטרם נתן את פסיקתו).

בחודש מאי 2013 נתפס כבוב נוהג עם טלפון סלולרי בידו. כשהשוטר רשם לו דוח קנס, כבוב התקשר למפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב אהרון אקסול, וביקש לבטל את הדוח. כשכבוב הבין שהניסיון לנצל את מעמדו לביטול הדוח הוא פסול, הוא חזר בו מהפנייה למפקד ושילם את הקנס.

לפי ההערכות, האפיזודה הזאת בעברו של השופט היא אולי בעייתית משהו, אבל לא צריכה למנוע את קידומו של כבוב לעליון.