מעוניינים בשולי רווח גבוהים? גוונו ההרכב האתני של מצבת כ"א

מחקר חדש של מקינזי העלה כי חברות בעלות צוותי ניהול מגוונים דיווחו על שולי רווח גבוהים יותר מיריבותיהן

אתיופים / צילום: שלומי יוסף
אתיופים / צילום: שלומי יוסף

גיוון אינו רק מחווה תאגידית שנועדה לעורר תחושה טובה. הוא משפר את השורה התחתונה, על פי ממצאי מחקר חדש.

באחד המחקרים הנרחבים ביותר מסוגו, בחנה חברת הייעוץ מקינזי ושות' את נתוניהן הפיננסיים של יותר מ-1,000 חברות גדולות ב-12 מדינות, וכן את ההרכב המגדרי והאתני של מצבת כוח-האדם שלהן. מחקר זה נבנה על ממצאיו של סקר מצומצם יותר שערכה מקינזי ב-2015. המחקר החדש העלה כי חברות בעלות צוותי ניהול מגוונים דיווחו על שולי רווח גבוהים יותר מיריבותיהן, בהשוואה לחברות שבהן קיים גיוון קטן יחסית בדרגים העליונים.

הניתוח העלה כי הקשר בין גיוון אתני לביצועים פיננסיים משופרים חזק יותר מהקשר בין גיוון מגדרי לביצועים פיננסיים משופרים. לחברות שדורגו ב-25% העליונים במונחי התמהיל האתני של צוותי הניהול שלהן היה סיכוי גבוה ב-33% לרשום רווחים גדולים יותר מיריבותיהן מאשר החברות שדורגו ב-25% התחתונים. לחברות בעלות מספר הנשים הרב ביותר בצוותי הניהול היה סיכוי גבוה ב-21% לרשום רווחיות מעל הממוצע, לעומת חברות בעלות מספר קטן יחסית של נשים בתפקידים בכירים שכרוכים בקבלת החלטות.

המחקר מאושש גוף הולך וגדל של ראיות לקיומו של קשר בין רמת הגיוון בקרב מקבלי ההחלטות לבין רווחים גבוהים יותר. אחת הסיבות לכך היא שהגיוון ממריץ את היצירתיות ומאפשר הבנה טובה יותר של מגוון רחב של לקוחות.

מחקר שממצאיו התפרסם אשתקד ושאותו ערכה ספקית המדדים MSCI, העלה כי לחברות אמריקאיות שבמועצות המנהלים שלהן היו שלוש נשים לפחות ב-2011 הייתה תשואת מניות גבוהה יותר ומכפילי רווח טובים יותר בחמש השנים הבאות, בהשוואה לחברות שבמועצות המנהלים שלהן כלל לא היו נשים.

המחקר האחרון של מקינזי היה רחב יותר מהמחקר שנערך ב-2015, והתבסס על מספר רב יותר של חברות ומדדים פיננסיים.

"המחקר מאשש את קיומו של המתאם בין רמות גבוהות יותר של גיוון ושל ביצועים", אמרה שרה פרינס, שותפה במקינזי ואחת ממחברות הדוח.

אך קידומן של נשים ושל בני מיעוטים אתניים במקום העבודה ממשיך להיות איטי. מקינזי מציינת כי מבין 346 החברות שנכללו במחקרה מ-2015, גדל שיעור הנשים בצוותי ניהול ב-2% ל-14%, בעוד ששיעורם של בני המיעוטים האתניים והתרבותיים בצוותי הניהול גדל ב-1% בלבד ל-13%".