מתכנת בבי.די.איי קופאס נאשם בשוחד, זיוף ועבירות מחשב

זיו צורן מואשם, יחד עם מעורבים נוספים, במחיקת נתוני אשראי ממאגרי המידע במחשבי החברה ועקב כך מחיקת מידע שלילי מדוחות אשראי של לקוחות - תמורת תשלום

משפט / צלם: פוטוס טו גו
משפט / צלם: פוטוס טו גו

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') כתבי אישום נגד זיו צורן, בן 47 מנתניה, גל דביר, בן 52 מתל-אביב, שחר דבוש בן 48 מראשון-לציון, ו-4 נאשמים נוספים, בגין עבירות שוחד, זיוף, עבירות מחשב ועבירות נוספות, כל אחד לפי חלקו בכתבי האישום.

לפי כתבי האישום, בין השנים 2009-2013 עבד צורן כמתכנת מחשבים בצוות פיתוח בחברת BDI קופאס בע"מ, שהחזיקה באותה עת רישיון לאיסוף ולמסירת נתוני אשראי על יחידים, לרבות בפעילותם כעוסקים. במסגרת הרישיון החברה הייתה רשאית לקבל ולאסוף נתונים על לקוחות בדבר אי-פירעון חובות, פשיטות רגל וצ'קים ללא כיסוי, וזאת ממקורות מידע שונים, ומבלי להיזקק להסכמת הלקוחות.

לפי האישום, ביולי 2013 נערכה פגישה בראשון-לציון, בה השתתפו, בין היתר, צורן, דביר ודבוש, בה סיפר צורן כי מתוקף תפקידו כאיש מחשבים בחברה יש ביכולתו למחוק נתוני אשראי ממאגרי המידע במחשבי החברה ולגרום למחיקת מידע שלילי מדוחות אשראי של לקוחות.

עוד נטען כי בפגישה סיכמו דביר ודבוש שצורן ימחק נתוני אשראי מדוחות אשראי של לקוחות בתמורה לתשלום בסך 3,000 שקל, שישולמו לו על-ידי דבוש, בעבור כל לקוח שאת נתוני האשראי שלו יתבקש למחוק. בכדי לבדוק את יכולותיו של צורן, מסר לו דבוש את מספר תעודת הזהות של אשתו, לה היה מרשם שלילי במאגרי המידע של החברה, על-מנת שימחק אותם, וצורן עשה כן.

לפי האישום, בהמשך, ובהתאם לתוכניתם, העביר דבוש לצורן שמות ומספרי תעודות זהות של 7 לקוחות על-מנת שימחק את נתוני האשראי שלהם מהמאגר, וצורן מחק את המידע אודותיהם. בחלק מהמקרים, לאחר המחיקה פנו לקוחותיהם לבנקים לאחר מחיקת המידע אודותיהם וביקשו וקיבלו הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים. עוד מואשם צורן בכך שמחק נתוני אשראי שלילי של לקוחות נוספים ובסך-הכול מחק ממאגרי המידע מידע שלילי ביחס ל-18 לקוחות.

בנוסף, נטען, במסגרת עבודתו בחברה, צורן פיתח את האפליקציה ששימשה לניהול ותיעוד העבודה של חברת בי.די.איי כגוף מתאם לקרן לעסקים קטנים. באמצעות האפליקציה תועדו בין היתר גם דחיות של בקשות לסיוע.

לפי האישום, במהלך 2013 פנה צורן לדביר והציע לו להעביר אליו, בתמורה לעמלה, מידע על לקוחות שפנו באמצעות החברה לקרן לעסקים קטנים ובקשתם לסיוע נדחתה, וזאת על-מנת שדביר יעשה שימוש במידע זה לצרכיו המסחריים ולאיתור לקוחות פוטנציאליים שנזקקים לסיוע בהגשת בקשה חוזרת לקבלת הלוואה מהקרן. בהמשךף נטען, העביר צורן מעת לעת מידע ונתונים על עסקים שפנו לבקשת סיוע לקרן ועל הטיפול בבקשתם, ובסך-הכול העביר כ-500 רשומות מידע.

החקירה נפתחה על-ידי הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ונוהלה במשותף עם משטרת ישראל.

כתב האישום הוגש על-ידי עוה"ד חופית שרים וטפת מויאל-רוטשילד מפרקליטות מיסוי וכלכלה.