קולנוע | "קרא לי בשמך" נבהל מהתשוקה המתפרצת של עצמו

"קרא לי בשמך", הסרט הבולט של הקולנוע הגאה השנה, מגלה את השחקן טימותי צ'למה וגדוש ביופי ויזואלי, אבל גם לא הולך עד הסוף ■ ביקורת

מתוך "קרא לי בשמך" / צילום: א.ד. מטלון ופורום פילם
מתוך "קרא לי בשמך" / צילום: א.ד. מטלון ופורום פילם

בכל שנה ישנו הסרט הלהט"בי שפורץ את גטו פסטיבלי הנישה והארט-האוס, יוצא להקרנות מסחריות רחבות, ואפילו מקבל מקום של כבוד בעונת הפרסים. בשנה שעברה היה זה כמובן "אור ירח", אבל אותו הקדימו "קרול", "גאווה" ו"כחול הוא הצבע החם ביותר". השנה, הסרט הבולט של הקולנוע הגאה הוא "קרא לי בשמך", שהוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדנס, ומשם המשיך לברלין וטורונטו, ועכשיו מגיע לארץ ממש עם כניסתו בשערי האוסקר המוזהבים.

"קרא לי בשמך" המבוסס על ספרו של אנדרה אסימן, מתרחש בעיירה ציורית באיטליה במהלך קיץ אחד, שבו יתאהב נער מתבגר בשם אליו (טימותי צ'למה) באוליבר, סטודנט מקסים (ארמי האמר) שהגיע לבית המשפחה מארצות הברית כדי לעבוד עם אביו הפרופסור של אליו. להפתעתו של הצעיר, אוליבר מחזיר לו אהבה, ובין השניים ניצת רומן ראשון, אבל כזה שמגיע עם תאריך תפוגה. על התסריט חתום ג'יימס אייבורי, שבשנות ה-80 וה-90 היה שם נרדף לדרמות איכות בריטיות, לאחר שביים סרטים כמו "זיכרונות אהבה מפירנצה" ו"שארית היום". מאז, סרטיו לא זכו להצלחה גדולה, אך הנה הוא שב בגיל 89 עם תסריט שהוא כולו רוח נעורים ואהבה ראשונה. את כס הבימוי תפס האיטלקי לוקה גוואדנינו, שהסרט הזה מסמן את החלק השלישי ב"טרילוגיית התשוקה" שלו (אחרי "אני אהבה" ו"גלים גבוהים" הנפלאים). גוואדנינו עשה לעצמו שם בפסטיבלי הקולנוע בזכות סרטיו המרהיבים, העוסקים במיניות ואהבות אסורות, ויכולת בלתי נתפסת לצלם מים. גוואדנינו פשוט לא יכול להפסיק למקם את גיבוריו ליד מקורות מים, בריכות, חופים ואגמים, שהופכים למוטיב המייצג את המיניות המתגברת של גיבוריו.

כמו בשאר סרטי הטרילוגיה, גם "קרא לי בשמך" גדוש ביופי ויזואלי ובמוזיקה נהדרת. עם זאת, מפתיע לגלות שדווקא הפעם, גוואדנינו מייצר סרט עצור באופן יחסי, כזה שלעיתים נבהל מהתשוקה המתפרצת של עצמו ומנסה לרסן אותה. התוצאה היא שעל אף שהסרט עוסק במיניות נעורים כמעט בלתי נשלטת, "קרא לי בשמך" הוא סרט כמעט מבויש, ועל כן מייצר ריחוק רגשי ומרגיש ארוך יותר ממה שהוא. זה בולט ברגע תמוה במיוחד, כאשר הנאהבים נפגשים באישון הלילה לממש את אהבתם לראשונה. זו אחת מהסצנות היפות של השנה, עד הרגע בו השניים סוף-סוף נכנסים למיטה, ואז המצלמה לפתע נעה אל עבר החלון שם עץ מתנפנף ברוח, כאילו היינו בסרט משנות ה-50. במזל גוואדנינו לא חתך לשוט של גלים מתנפצים על החוף.

ועדיין, הצפייה ב"קרא לי בשמך" מומלצת, ולו רק בשביל הופעתו של טימותי צ'למה בן ה-23 בתפקיד אליו. מדובר בתגלית השנה, ולא במקרה הוא מועמד לאוסקר בקטגוריית השחקן הראשי (הסרט מועמד גם בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, התסריט המעובד והשיר המקורי, על "Mystery of Love" של סופיאן סטיבנס). צ'למה לוקח את הגמלוניות ואת חוסר הביטחון של גיל ההתבגרות והופך את אותם לבלט, בורא דמות שאי-אפשר שלא להתאהב בה ולהיעצב כאשר ליבה נשבר. נותר רק לחכות בציפייה דרוכה להמשך הקריירה שלו.