גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהבנקים המרכזיים משנים כיוון, אי-הודאות עלולה להתגבר

סימנים ראשונים של צמיחה ואינפלציה מביאים בנקים מרכזיים להפסיק את ההמרצה, אבל שינוי מהיר מדי במדיניות עלול לטלטל את השווקים

נגידי הבנקים המרכזיים בעולם / צילום: רויטרס, Kai Pfaffenbach
נגידי הבנקים המרכזיים בעולם / צילום: רויטרס, Kai Pfaffenbach

גל הכסף הקל שחילץ את הכלכלות המתקדמות מן המיתון שלהן ייחלש באמת ב-2018, ויפתח שלב חדש בהתרחבות הכלכלית העולמית.

מפרנקפורט עד טוקיו, ראשי הבנקים המרכזיים מתרשמים מהאינדיקטורים הכלכליים החזקים יותר, כולל סימנים ראשונים לאינפלציה גבוהה יותר, ומאותתים על יציאה ממדיניות ההמרצה האגרסיבית שהושקה אחרי המשבר הפיננסי העולמי. רכישות נכסים פיננסיים על-ידי ארבעת הבנקים המרכזיים הגדולים (הפדרל ריזרב, ה-ECB, הבנק של יפן והבנק של אנגליה) יתכווצו ביותר מ-70% עד סוף 2018, לכ-50 מיליארד דולר בחודש, משיא של 182 מיליארד דולר במארס 2017, כך לפי דויטשה בנק. כמה מהבנקים מתכננים או מאותתים על העלאת ריבית השנה.

הנסיגה המתואמת של קונים מהגדולים ביותר בשוקי ההון העולמיים תעלה את הסיכוי לתנודתיות מוגברת ולתיקון אפשרי במחירי הנכסים. כאילו להוסיף לאי-ודאות, הדור של הבנקאים המרכזיים שניהל את המשבר פורש, ולא ברור אם יורשיו יהיו שותפים לשאיפה שלו להמשיך את המדיניות המוניטרית האגרסיבית שתמכה בצמיחה העולמית.

כמה בנקאים מרכזיים חוששים שמשקיעים אינם מביאים בחשבון את המדיניות החדשה, ועלולים להיפגע קשות. במקביל, ייתכן שיהיו זמנים קשים יותר לעסקים ולצרכנים, שנהנים כעת מעלויות הכסף האולטרה-נמוכות.

"זה באמת מפתיע שהריביות ארוכות-הטווח הן כעת נמוכות ממה שהיו בקיץ, למרות שהצמיחה הכלכלית הפתיעה מאוד לטובה, ותחזיות הצמיחה והאינפלציה מעודכנות כלפי מעלה", אמר איב מרש, חבר מועצת המנהלים של הבנק האירופי המרכזי (שישה חברים), לעיתונאים גרמנים בריאיון שפורסם באתר ה-ECB בסוף דצמבר. "זה ממש לא מסתדר".

צפוי קצב מואץ יותר של העלאת ריבית

ההיפוך במדיניות הבנקים המרכזיים הגדולים מגיע בצמיחה הכלכלית מואצת, והאינפלציה מתחילה להתקרב ליעדים לאחר שנים של פיגור אחר התחזיות. הצמיחה הואצה בכשלושה רבעים מכל המדינות בשנה שעברה, השיעור הגבוה ביותר מ-2010, כך דיווחה קרן המטבע הבינלאומית בדצמבר. בארה"ב נגעה הצמיחה לאחרונה בשיא של שלוש שנים, 3.3%, ומדד האינפלציה המועדף על-ידי הפד עלה ל-1.5% בשנה בנובמבר, מ-1.4% בחודשיים הקודמים.

אינפלציה משופרת בארה"ב היא סיכון עיקרי לשוקי המניות, מפני שהפד יעלה כנראה את הריביות בקצב מואץ מהצפוי כדי לצנן את הכלכלה. היו"ר ג'נט ילן אמרה פעמים רבות שתקופת האינפלציה החלשה צפויה להיות זמנית.

הפד צופה עוד שלוש העלאות ריבית של רבע נקודת אחוז השנה, ועוד שתי העלאות ב-2019, אבל כמה משקיעים חושבים שהבנק יפעל אולי ביותר אגרסיביות מול הצמיחה החזקה, והתנופה שצפויה לכלכלה מקיצוצי המס האחרונים.

במרחב האירו, ה-ECB אותת ב-11 בינואר שהוא עשוי לפעול מוקדם מהצפוי לצמצם את קניות האג"ח הענקיות שלו, והפתיע בכך את שוקי ההון ושיגר את האירו לעלייה. שינוי המסלול בא על רקע מפנה חד בכלכלת מרחב האירו, עם אמון עסקים וצרכנים ברמה הגבוהה ביותר ב-17 שנים. האינפלציה הממוצעת, 1.4% בדצמבר, נשארה חלשה מכדי שה-ECB יוכל להעלות ריביות, אך היא צפויה להמשיך לטפס באיטיות בחודשים הקרובים, ובגרמניה היא רשמה לאחרונה שיא של חמש שנים.

תשואת אג"ח האוצר הגרמניות לעשר שנים התחילה לטפס מאז מחצית דצמבר, וזו אולי בשורה מוקדמת לריביות גבוהות יותר בשוק.

בבריטניה, הבנק אוף אינגלד העלה את הריביות בנובמבר לראשונה בעשר שנים, בתגובה לאינפלציה מוגבהת, ודוברי הבנק אותתו שייתכנו העלאות נוספות. אפילו ביפן האינפלציה מטפסת. מדדי הליבה של המחירים לצרכן, שאינם כוללים מחירי מזון תנודתיים, עלו ב-0.9% בנובמבר, בהשוואה שנתית, לעומת 0.8% באוקטובר. הנגיד היפני הרוהיקו קורודה אומר שהוא מצפה לכך שהחברות יתחילו בקרוב לגלגל על הצרכנים את התייקרות עלויות העבודה, שנובעת מהמחסור בעובדים.

עשו הכול כדי להרים את האינפלציה

"זו הפעם הראשונה מאז סוף שנות ה-90 שרואים התפתחויות חיוביות כאלה ביפן", אמר קורודה בנאום בציריך בנובמבר. "שוק העבודה הדוק מאוד, למעשה בתעסוקה מלאה, והאינפלציה ללא מזון טרי ואנרגיה חיובית במשך כארבע שנים".

הבנקים המרכזיים הגדולים אמנם עשו כל שביכולתם כדי להרים את האינפלציה בשנים האחרונות, אך הזדקרות פתאומית שלה עלולה לאלץ אותם לשנות כיוון במהירות, מה שעלול לערער את יציבות שוקי ההון וכלכלת העולם.

"מה שלא עולה על הדעת כעת זה אינפלציה גבוהה בארה"ב ובאירופה, וזה מה שמפחיד אותי יותר מכל דבר אחר", אומר בכיר ב-ECB. "השווקים יגיבו לכך בעצבנות רבה".

חשש נוסף הוא שוק האג"ח. בתגובה לתשואות אולטרה-נמוכות, הנפקת אג"ח על-ידי חברות וממשלות רשמה שיא ב-2017, וחברות אמריקאיות ואירופיות היו פעילות במיוחד.

אבל בצד הביקוש, הרכישות של הבנק המרכזי האירופי במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית הענקית שלו פחתו החודש במחצית, וזרימת הכסף הזו עלולה להסתיים לגמרי באוקטובר. במקביל, הפד מצמצם בהדרגה את המאזן שלו, 4.5 טריליון דולר, והבנק של יפן האט את רכישת הנכסים שלו והוא מאותת על יציאה ממדיניות הכסף הקל.

כל זה מעלה את הסבירות ל"אי-התאמה ענקית בין ההיצע לביקוש" בשוקי החוב העולמיים השנה, לפי טורסטן סלוק, כלכלן בדויטשה בנק בניו יורק.

בכירי הבנקים המרכזיים מקווים שמאגר הנכסים הגדול שהבנקים מחזיקים יגרום לכך שריביות השוק יעלו רק בהדרגה. אבל כמה משקיעים חוששים מתיקון חד על רקע אי-ההתאמה הגדולה בין ההיצע והביקוש לאג"ח, בייחוד מפני שהשווקים מסתגלים עד כה באיטיות רבה לכיוון החדש של הבנקים המרכזיים. "יש חילופי משטר, זה מה שהבנקים המרכזיים מנסים לומר לנו", אומר סלוק. "סנטימנט המשקיעים עלול להשתנות בפתאומיות".

סופו של עידן

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגדולה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס