האיש שהביא את הכלכלה לדאבוס: הכירו את קלאוס שוואב

ב-1971 יזם קלאוס שוואב, פרופ' גרמני צעיר לכלכלה, כנס להחלפת דעות עסקיות בעיירת סקי בשווייץ ■ מאז הפך האירוע למפגש של עשירי העולם, פוליטיקאים, זמרים ושחקני קולנוע ■ לשוואב אין בעיה לקבוע 20 אלף דולר דמי כניסה ולהחליט מי מוזמן ומי נשאר בחוץ

קלאוס שוואב / צילום: רויטרס
קלאוס שוואב / צילום: רויטרס

עד המאה ה-20 קמו אגודות סתרים ותנועות הארה מהבונים החופשיים, בני ברית או האילומינטי, ברוח הקודש. מאחורי סמלים, גלימות וחדרים סמויים הסתתרו החזקים והמשפיעים בעולם. שומרים ומשמרים את העוצמה תוך שמדברים שפה שרק הם מבינים. היום המצב שונה להחריד, מה שפעם לא דובר מתקיים היום בפומבי אחת לשנה בעיירת סקי בשווייץ בשם דאבוס.

את האגודה הזו הקים ב-1971, בחור צעיר גרמני, אז פרופסור לכלכלה בן 32. בלי טקסים או לחיצות יד סודיות. לקלאוס שוואב, שבדיוק חזר לשווייץ אחרי שנת לימודים מסנוורת בהארוורד, היה רעיון פשוט: להקים פלטפורמה דרכה מנהלי החברות הגדולות בעולם יוכלו להיפגש וללמוד אחד מהשני, ובעיקר פלטפורמה שבה בעלי עסקים אירופאיים יוכלו להחליף רעיונות ולקדם דיאלוג עסקי עם בעלי עסקים אמריקאים. דאבוס הייתה בחירה רומנטית: היא "ההר הקסום" מספרו של תומס מאן, מקום קטן, בודד אך נגיש, מקום של "הסתגרות, התבוננות והרפיה עם אוויר הרים צלול לאפשר חשיבה בהירה ושיח פתוח וכנה", ציין בזמנו תוך שהוא טובע את המונח שמעולם לא נדבק - רוח דאבוס.

מה שכונה הסימפוזיון הראשון לניהול אירופאי יצא לדרך. הקשרים שרקם שוואב בזמן לימודיו בארה"ב ושווייץ, הניסיון העסקי המגוון שהספיק לצבור לצד אווירת המלחמה הקרה היו הכוח הראשוני ההכרחי שהבטיח התחלה טובה מהצפוי. בסימפוזיון נכחו 450 משתתפים מ-31 מדינות, הנרי קיסינג'ר וג'ון קנת גלבריית ששוואב פגש כשלמד בהארוורד, יהיו לשמות הגדולים המפורסמים הראשונים בפורום. מגמה ששוואב לא ידע אז עד כמה תגדל.

אם אתה לא שם...

אחרי שלוש שנים מוצלחות פתח שוואב רשמית את האירוע גם לפוליטיקאים, והם נהרו בהמוניהם להזדמנות להתחכך עם העילית העסקית. אחרי שלוש שנים נוספות וכבר היו 1,500 משתתפים, חלקם גם ממדינות ערב, שלוש שנים נוספות וסין הצטרפה. בשנות השמונים שוואב החליט שסימפזיון לא מתאר היטב את היקף ועוצמת האירוע ושינה את שמו לפורום הכלכלי העולמי, שעדיין כולם מכנים פשוט - דאבוס. אך לא רק השם השתנה, אלא גם החזון שהציג - כעת המטרה היא לתקן את העולם, להגדיר בעיות בוערות ואף למצוא את הפתרונות. "קהילה של מקבלי החלטות שמנסה לקבוע את האג'נדה העולמית לשנים הבאות".

הפורום של 2018 הוא כבר מפלצת עם 2,500 משתתפים מ-65 מדינות ביניהם (קחו אוויר) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש ממשלת הודו ננרנדרה מודי, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטילוני, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה תרזה מאי, ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הנשיא מאוריסיו מאקרי מארגנטינה, נשיא ברזיל מישל טמר וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. כמובן שאי אפשר בלי קצת מלוכה. המלך עבדאללה השני ולצדו המלכה ראניה של ירדן, אורחים קבועים בדאבוס, יהיו גם השנה. כמו גם המלך פיליפ והמלכה מתילדה מבלגיה, הנסיך אלברט השני ממונקו, המלכה מקסימה מהולנד, הנסיך טורקי אל פייסל מסעודיה, המלך פליפה השישי מספרד, ומבריטניה הנסיכה ביאטריס מיורק. בפינה העסקית אפשר למצוא את שריל סנדברג מפייסבוק, מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדללה, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, ביל גייטס, יו"ר עליבאבא ג'ק מא, ג'ימי דיימון נשיא ומנכ"ל ג'יי פי מורגן, ולויד בלאנקפיין מנכ"ל גולדמן זאקס, ומנכ"ל IBM ג'יני רומטי. תהיה נוכחת גם כריסטיאן לגארד, נשיאת הבנק העולמי, שתוכל להתחכך גם בקייט בלאנשט, אלטון ג'ון וג'ורג' קלוני.

אלה לא סתם שמות מנקרי עיניים. אלה כיסים עמוקים שמסוגלים לעמוד בעלויות שקבע שוואב. ביניהם תשלום דמי חבר שנתיים של 59 אלף דולר, ומחיר כרטיס כניסה שעומד על כ-20 אלף דולר. 79 אלף דולר אולי נשמע הרבה בשביל אירוע חד-שנתי בן חמישה ימים, שאפילו ארוחת הבוקר לא כלולה בו, אבל הוא אפילו לא מגרד את תחתית החבית. לפני בכלל שהתייחסנו לעלויות הנסיעה והלינה האסטרונומיים, צריך להפנות את תשומת הלב לכוכביות שמוצמדות לזכות לרכוש כרטיס. כך, למשל, כדי להיות מוזמן למפגשים פרטיים של התעשייה צריך לרכוש סטטוס בעלות של 137 אלף דולר נוספים, אם רציתם להביא חבר המחיר הזה מזנק ל-263 אלף דולר. יותר משני חברים? זה כבר מעל לחצי מיליון דולר. אם אתה רוצה להביא 5 אורחים, אחת לפחות חייבת להיות אישה.

אירוע מינגלינג?

המספרים הללו לא סתם. גם שמו של שוואב חוזר לאורך הטקסט לא במקרה. שוואב אפוף כוכבים ואליטה כבר מעל ל-40 שנה בעקבות עבודתו בדאבוס. הוא זכה בכ-20 תארי דוקטור של כבוד מאוניברסיטאות ברחבי העולם וכמעט כל תואר כבוד או אבירות שאפשר לתאר. גם אשתו וביתו הן חלק בלתי נפרד מפרויקט החיים שלו ומנהלות פורומים חברתיים ופורומים של מנהיגות צעירה.

הוא הפך את עצמו לשומר סף ריכוזי דרכו תעבור רק קבוצה מסוננת לעילא, תחת ההגדרות שלו. מחוקק, שופט ומבצע. ההגבלות שיצר הן כמובן לא רק כלכליות: לא כל מיליארדר עם מטוס פרטי יכול לקנות כרטיס, אלא שעל המשתתף להיות דמות עסקית או פוליטית פעילה. פרשת - ואתה ג'ף בזוס, האיש העשיר בעולם, או ברק אובמה לשעבר האיש החזק בעולם? אתה לא מוזמן. החברה שלך או שמא אתה עצמך הוגדרתם כפושטי רגל? לא תקבלו כרטיס (אולי להוציא אם הייתם במקרה נשיא ארה"ב המכהן).

הלב של שוואב אולי היה במקום הנכון בשנת 1971, אך מה שהתחיל כארגון שמקדם שיתוף-פעולה פרי יוזמתו של גלובליסט מושבע, נראה היום יותר כמו דרך סלולה לעושר ועוצמה. דוח של אוקספום שפורסם זמן קצר לפני תחילת הפורום הנוכחי מצא כי 82% מהעושר שנוצר בשנה החולפת הגיע לידם של 1%, מרביתו ניתן לשער מבלה בימים אלה בדאבוס. פעם אמר שוואב "מצער" כשנשאל על כל התכניות שנהגות בדאבוס אך לא מתממשות, ורק הזכיר שבעיירת הקייט הזו בעיקר עושים מינגלינג, רכישות ומיזוגים. לא משנים את העולם.