גשמי זעם: החקלאים מדווחים על נזקים בעשרות מליוני שקלים

מערכות הגשמים מהחודש האחרון הסבו נזקים לחקלאים בהיקף של עשרות מליוני שקלים ■ בשנת 2017 התקבלו 10,000 דיווחים על נזקי טבע בהיקף כולל של 180 מליון שקל

שדה חקלאי / צילום: שאטרסטוק
שדה חקלאי / צילום: שאטרסטוק

מערכות הגשם ומזג האוויר הסוער בשבועיים האחרונים הסבו לחקלאים בכל רחבי הארץ נזקים בהיקף כולל של יותר מ-20 מיליון שקל, כך על פי הערכת הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנט). רוב הנזק נגרם מרוחות עזות שהגיעו למהירות של עד 120 קמ"ש וגרמו לנשירת פירות, הצפות בשדות חקלאיים ופגיעות של ברד בגידולים.

לפי נתוני קנט, בשבועיים האחרונים התקבלו בחדר המצב של הקרן יותר מ-500 דיווחים על נזק לגידולים חקלאיים, מהם 180 דיווחים בענף פרי ההדר, כ-160 בקרב מגדלי הירקות וכ-60 דיווחים על נזק בקרב מגדלי אבוקדו. הברד והרוחות החזקות פגעו ביבולי אבוקדו בכל רחבי הארץ ורבים מהם נפסלו לשיווק.

נזקים נוספים דווחו בידי מגדלי תפוחי אדמה, עגבניות, פלפלים, מלפפונים, תבלינים, תותי שדה, צנון ועוד. בחלק מן המקרים, הגידולים ניזוקו כשחממות גידול קרסו או נפרצו בעקבות הרוחות החזקות, נחשפו לגשמים העזים- והוצפו: "בלי ביטוחים כאלה, תוך השתתפות משמעותית מצד המדינה בעלותם, נהיה עדים לקריסה של משקים חקלאיים רבים", אמר היום מנכ"ל קנט, שמואל תורג'מן.

המדינה מסבסדת 35% מעלויות הביטוח שעושים חקלאים מפני נזקי טבע. במהלך 2017 התקבלו בקרן כ-10,000 דיווחים על נזקי טבע שנגרמו לחקלאים וזאת בהיקף כולל של כ 180 מיליון שקל.