חח"י תנפיק אג"ח בחו"ל בהיקף של 2.5 מיליארד דולר

על אף הריבית הנמוכה בישראל, חברת החשמל צפויה להנפיק בחו"ל, וזאת בשל החשש שהנפקה בארץ תחריף את ייסוף השקל ■ בין מטרות ההנפקה; פיתוח משק החשמל, מחזור חובות והמשך פעילות שוטפת ■ היקף החוב הפיננסי של החברה עומד נכון להיום על 45 מליארד שקל

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

לאחר ארבע שנים של גיוסים בשוק המקומי בלבד, חברת החשמל מתכוננת להנפקה בחו"ל. ביום חמישי האחרון הופץ אל חברי הממשלה אישור תניות להנפקת איגרות חוב בחו"ל של חברת החשמל בהיקף כולל של עד 2.5 מיליארד דולר. הבקשה תאושר אוטומטית בתוך שבוע אם אף שר לא יגיש את התנגדותו.

עיתוי הגיוס בחו"ל כעת מעורר שאלות לאור הריביות הנמוכות יותר משמעותית בשוק ההון המקומי, מצב שהביא לכך שחברות ישראליות מעטות מגייסות בימים אלה בחו"ל, בעוד שוק ההון המקומי הפך אטרקטיבי עבור חברות זרות. בנוסף עשוי גיוס בהיקף כזה להביא לייסוף נוסף בשער השקל - וזאת אם הכסף שיגוייס במט"ח יומר לשקלים ולא ישמש למחזור חוב במט"ח.

מצד שני גורמים בשוק ההון אמרו הערב ל"גלובס" כי הדולר הנמוך מייצר לחברת החשמל הזדמנות מצוינת לגיוס בחו"ל, זאת מאחר ומדובר בחברה שחלק ניכר מהוצאותיה משולם בדולרים בעוד שמלוא הכנסותיה בשקלים. לדברי אותם גורמים, אם חברת החשמל תגדר את החוב המט"חי בשער הנוכחי ותקבע אותו, המהלך עשוי להיות משתלם ביותר מבחינתה.

באישור תנאי ההנפקה שהועבר לשרים והגיע לידי "גלובס" צוין כי "חברת החשמל נזקקת לגיוסי ההון לצורך המשך פיתוח משק החשמל, מיחזור חובות ועמידה בתוכנית ההשקעות השוטפת וכן לפעילותה השוטפת של החברה".

אשר למיחזור חובות, לחברת החשמל, נכון לדוחות הכספים האחרונים שלה, יש חוב פיננסי של כ-45 מיליארד שקל - שמתוכו היקף החוב העומד לפירעון בשנים 2018-2022 עומד על כ-20 מיליארד שקל. השקעות ההון והחובות העומדים לפירעון עומדים על 7-10 מיליארד שקל מדי שנה, ואילו התמורות ממכירת נכסים הכלולה במתווה הרפורמה המתוכננת צפויות להגיע ל-3-4 מיליארד שקל בפריסה על פני מספר שנים.

כאמור, בשנים האחרונות גייסה חברת החשמל את מרבית החוב שלה בשוק המקומי, וזאת לאחר שהחברה חזרה לשוק הסחיר בישראל אחרי יותר מעשור. מאז 2014, אז גייסה החברה 1.25 מיליארד דולר בחו"ל, חברת החשמל מילאה את צורכי הגיוסים שלה בשוק המקומי בו גייסה חוב סחיר בסך של כ-10 מיליארדי שקל.

חברת החשמל מגייסת בחו"ל במסגרת תוכנית שנקראת GMTN שמטרתה, על פי המסמך שהועבר לממשלה, היא למנוע את תלות חברת החשמל בשוק ההון הישראלי, אשר להערכת החברה אינו מסוגל לספק את כלל צורכי האשראי שלה בתשואה לפדיון סבירה. בנוסף, באמצעות התוכנית, החברה תשמר את נגישותה לשוק ההון הבינלאומי וכך גם תשמור על דירוג האשראי שלה.

תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: איל יצהר
 תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: איל יצהר

מעבר לגיוון מקורות המימון, לא נראה שהחברה תצליח להשיג ריביות אטרקטיביות בגיוס בחו"ל, לאור הריבית הנמוכה בישראל. נוסף על כך, החברה שמגייסת בחו"ל תצטרך גם להמיר את הדולרים לשקלים בארץ, ובכך תפסיד עוד מרווח בדמות מרווח חדרי עסקאות מט"ח. משתנה נוסף שיש להביא בחשבון הוא דירוג האשראי הבינלאומי, שבעטיו לחברה ממשלתית קל יותר לגייס בארץ בריבית נמוכה.

בהתאם לאישור תניות להנפקת אג"ח, כל סדרת אג"ח במסגרת התוכנית תהיה בהיקף של 100 מיליון דולרים לפחות, חברת החשמל תהיה רשאית לרשום את איגרות החוב למסחר בבורסה בתל- אביב.

עוד נכתב כי "נוכח קיומו של מו"מ מתקדם לשינוי מבני בחברת החשמל, ובשל חששות אפשריים של משקיעים מההשלכות הפוטנציאליות של מכירת נכסים מהותיים במסגרת יישומו על פעילות החברה ויציבותה, חברת החשמל כללה התחייבות כי ככל שהתמורה ממכירת נכסים עולה על 100 מיליון דולרים ותתקבל במזומן, החברה צריכה לעשות שימוש בסכום השווה לסכום התמורה לפירעון חובות המובטחים בשעבוד, השקעות הון או השקעות אחרות בנכסים אחרים לטווח ארוך של החברה, וזאת בתוך 365 ימים ממועד קבלת התמורה".