מחר: תחילת העדויות בייצוגית בגין המחיר המופרז לגז הטבעי

בתביעה הייצוגית הגדולה ביותר שהוגשה אי-פעם בישראל, בהיקף של כ-42 מיליארד שקל, נטען כי השותפות במאגר בגז "תמר" משתמשות בכוחן המונופוליסטי כדי להעלות את מחיר הגז לצרכן

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד יחלו מחר (ד'), באולמה של השופטת אסתר שטמר, דיוני ההוכחות בבקשה לאישור התובענה הייצוגית הגדולה ביותר שהוגשה אי-פעם בישראל, בסך של כ-42 מיליארד שקל, בגין מחיר הגז הטבעי המופרז ממאגר "תמר" לחברת החשמל.

נזכיר כי השותפות "תמר" ערערה לבית המשפט העליון על החלטת השופטת שטמר מנובמבר 2016, אז החליטה שטמר כי יש לדון בבקשה לייצוגית, וקבעה כי "החלטת בג"ץ שפסלה את מתווה הגז לא חסמה את הדיון בהוגנותו של מחיר הגז, ואף הותירה אותו במפורש לדיון במסגרת התובענה הייצוגית".

בספטמבר 2017 אישר הרכב שופטי בית המשפט העליון, בראשות השופטת אסתר חיות, את החלטתה של השופטת שטמר, ופסק גם הוא כי יש להמשיך ולדון בהליך הייצוגי.

בארבעת ימי הדיונים שיתקיימו החל ממחר צפויים להעיד המומחים מטעם שני הצדדים. ראשית יעלו לדוכן העדים מומחי התובע, פרופ' ג'יימס סמית' ורו"ח אילן שגב, ואחריהם יעיד המומחה מטעם מונופול הגז, ד"ר בועז מוסל. המומחים ייחקרו בחקירה נגדית על חוות-הדעת שהגישו. עדותם של 3 רגולטורים שהיו מעורבים באסדרת משק הגז תישמע בחודש מארס.  

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד עוד ביוני 2014. במרכזה של הבקשה עומד החוזה לרכישת הגז הטבעי מ"תמר", שנחתם במארס 2012, ל-15 שנה.

הנתבעות הן מי שהיו תחילה השותפות העסקיות במאגר הגז הטבעי תמר, אשר נמצא במים הטריטוריאליים של ישראל: נובל אנרג'י (32.5%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים, שמוזגה עם אבנר (31.25%), אלון חיפושי גז טבעי (4%) וקרנות השקעה פרטיות (3.5%). לאחרונה הצטרפה להליך חברת תמר פטרוליום, אשר רכשה 9.25% מחלקה של דלק קידוחים במאגר.

התובע הייצוגי, משה נזרי, המיוצג בידי עורכי הדין גלעד ברנע ויצחק יערי, טוען כי המחיר ההוגן של גז טבעי בישראל הוא 2.34 דולר ליחידת חום (MMBTU), בעוד שהשותפות במאגר "תמר" מוכרות אותו לחברת החשמל הישראלית במחיר בסיס של 5.04 דולר.

התובע הייצוגי טוען כי בזמן חתימת ההסכם לאספקת גז טבעי, מאגר "תמר" היה, ועדיין, מונופול מוכרז, אשר עשה שימוש בלתי הוגן בכוחו המונופוליסטי, בניגוד לחוק, והביא את חברת החשמל לחתום על הסכם המקבע מחיר גז מופרז במיוחד. לטענת התובע הייצוגי, מאז חתימת ההסכם בשנת 2012, המחיר המופרז מגולגל לכל לקוחות חברת החשמל, שהם למעשה כמעט כל אזרח או מפעל במדינת ישראל.

לדברי התובע, הנזק שנגרם לציבור נאמד בכ-1,500 שקל בממוצע לכל משק-בית מדי שנה. לבקשה לאישור תובענה ייצוגית צורפה גם חוות-דעתו של המומחה החשבונאי, רו"ח אילן שגב, אשר כימת באמצעות נוסחאות מתמטיות את הנזק שנגרם לכלל הקבוצה המיוצגת על-ידי התובע הייצוגי, שהם כלל צרכני חברת החשמל. רו"ח שגב העריך כי הנזק לציבור עומד על כ-5.8 מיליון שקל ביום, שהם כ-2 מיליארד שקל לכל שנה.