עם עזרה קטנה מחברים: אהוד אולמרט שוב יוצא צח

החברים שוב התגייסו להוציא את החבר הוותיק מצרה ומצאו את האשם האמיתי בפרשה - השב"ס, שחשף את הברחת המסמכים ■ פרשנות

וכך קרה, שוב, שאהוד אולמרט יוצא צח. עו"ד חנינא ברנדס גם הוא מחליק החוצה, וכמוהם "גורמים נוספים", שאינם מורשים להיחשף לסודות ביטחוניים מסווגים, ושנוכחותם נרמזת במסמך ששלח השבוע פרקליט המדינה שי ניצן, שכותרתו "החלטה בעניין הבדיקה בעניינו של מר אהוד אולמרט בנוגע להעברת ידיעות סודיות לגורמים בלתי מוסמכים".

מי בכל זאת נמצא אשם בכל הפארסה הזו, שבה אולמרט, אז אסיר במעשיהו, הוציא מהכלא בכיסי/תיקי עורך/עורכי דינו "סודות ביטחוניים... רגישים מאוד שחשיפתם עלולה לפגוע ביכולות ואמצעים של מדינת ישראל... אודות יכולות מבצעיות ופעולות מבצעיות של יחידות מיוחדות וכיו"ב" - השב"ס!.

רק שירות בתי הסוהר אשם. רק הוא ננזף. השב"ס, שחשף את המעשים וגם חקר ותפס "על חם" את האסיר המיוחס דאז אולמרט ואת עו"ד ברנדס, ואשר יידע את הצנזורה הצבאית ואת הממונה על הביטחון. השירות שפרץ את תיבת הפנדורה הזו, שבה עברו המערכת המשפטית והחברים לדום מתוח, לטובת רווחים וסגירת חשבונות בספרו של אולמרט.

בלי לכתוב זאת במפורש, משרד המשפטים משדר את המסר הבא: יידעו השב"ס וראשת השב"ס רב-גונדר, עופרה קלינגר, את מקומם. שיותר לא יעזו להקפיד לעשות את עבודתם ולפעול על-פי הוראות החוק, כך שחלילה לא ייפגע קצה ציפורניהם של בעלי הכוח וההשפעה - בעיקר אם הם עורכי דין מכובדים, שליבו של משרד המשפטים חם ונדיב אליהם. ראי קלינגר, הוזהרת!

ואיך בכל זאת יצא שהשב"ס אשם? הנה, סעיף 13 במסמך ניצן - "כן הבאתי בחשבון (בהחלטה לא לפתוח בחקירה פלילית. סק"ל) את העובדה שוועדת השחרורים, אשר עמדו בפניה חלק מממצאי הבדיקה ואשר החליטה להורות על שחרורו המוקדם של מר אולמרט, מצאה כי הטיפול של הגורמים המוסמכים בסוגיית שמירת החומרים המסווגים שכתב מר אולמרט לא היה מיטבי".

ראוי לשים לב לוועדת השחרורים. זו הוועדה שידעה שאולמרט הוזהר מראש שלא להוציא חומרים אל מחוץ לכתלי בית הסוהר ואשר קראה את הודעת דובר השב"ס מיום 21.5.17, שדיווח כי "ביום רביעי האחרון הבחין זקיף באגף, כי במהלך פגישה עם עורך דינו של אולמרט לצורך ייעוץ משפטי, קיבל לידיו עורך הדין מעטפה של חומרים שאינם משפטיים, ועלה החשד כי המעטפה כוללת גם חומרים מסווגים... המעטפה הועברה משב"ס לבדיקת גורמי הביטחון, נערך חיפוש בתא, ונמצאו חומרים נוספים החשודים כמסווגים. האירוע כולו דווח לגורמי הביטחון וכן לגורמים משפטיים".

זאת אותה הוועדה שבכל זאת מצאה לנכון לשחרר שחרור מוקדם את אולמרט, ראש הממשלה לשעבר שקיבל שוחד, והיא זו ש"מצאה שהטיפול של הגורמים המוסמכים בסוגיית שמירת החומרים שכתב מר אולמרט, לא היה מיטבי".

"הגורמים המוסמכים" - זה השב"ס. לפיכך, חברי ועדת השחרורים, כדי לחמוק מחלקם בעלילה, מצאו את מי להאשים ופרקליט המדינה, כדי לנמק את סגירת האירוע, מצא על מי להישען. האם רק עו"ד ברנדס העביר חומרים? ייתכן שלא, אבל רק הוא נתפס על חם. הרי עד שקלינגר האמיצה מהשב"ס עצרה את זה, את אולמרט ביקרו בכלא קרוב ל-30 עורכי דין, שטענו כי הם נכנסים אליו לצורך "ייעוץ משפטי". אבל הם ככל הנראה לא תושאלו.

אם לא די בזה שאולמרט וחבריו עורכי הדין ידעו גם ידעו על האיסור בעברת חומרים פנימה והחוצה מהכלא, הם גם ידעו בבירור על הסיכון בהעברות הללו ועל הפיתרון שהוצע לו בעניין. כותב ניצן: "מחומר הראיות עלה כי מר אולמרט הונחה על-ידי גורמי הביטחון בנוגע לרגישות החומר והסיכון לביטחון שעלול להיגרם אם ייחשף, וכן הונחה על-ידם בנוגע לאופן שמירת החומר ובנוגע לאיסור להוציא חומר זה מהכלא ולהעבירו לגורמים לא מוסמכים. כאמור, הובטח לו שאנשי מלמ"ב יעבירו עבורו את המסמכים ישירות לצנזורה, במקרה שיבקש".

אבל אולמרט לא ביקש - הוא עשה מה שבא לו. והפרקליט ויתר לו.

עוד תמיהה. מהמסמך של ניצן עולה כי מי שליווה ובחן את מכלול הנתונים שנאספו היא המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. הנה הגדרת תפקידה על-פי אתר הפרקליטות: "... מתמחה בטיפול בעבירות 'צווארון לבן'. עיקר עיסוקה הוא בתיקי שחיתות שלטונית ובפשיעה כלכלית הפוגעת בגופי המשק המרכזיים ובתשתיות הלאומיות. המחלקה גם עוסקת בפרשות הונאה כלכלית מתוחכמת... פועלת נגד עברייני 'צווארון לבן' תוך שימוש באמצעי אכיפה משולבים - פליליים, מינהליים, משמעתיים ואזרחיים... נועדה להרתיע ולפגוע במקורות ההכנסה הלא חוקיים ובתמריצים המניעים עבריינים אלה לבצע עבירות".

ולמרות כל זאת לא תיפתח חקירה פלילית?