שרדה ניסיון רצח ע"י בעלה אך מרוויחה יפה; בכמה תפוצה?

ביהמ"ש המחוזי קבע כי אובדן ההשתכרות לאישה ששרדה ניסיון רצח יינתן במלואו, למרות הישגיה המקצועיים לאחר אירוע הירי: "הצלחת הקורבן להגיע להישגים למרות האסון שעברה, אסור שתפעל לרעתה" ■ פרופ' עו"ד יפעת ביטון: "פסק דין תקדימי"

פרופסור יעפת ביטון / צילום: תמר מצפי
פרופסור יעפת ביטון / צילום: תמר מצפי

העובדה שאישה ששרדה ניסיון רצח מידי בעלה לשעבר, הצליחה להגיע לרמת השתכרות גבוהה (למרות האירוע הקשה שחוותה), לא צריכה להביא להפחתה בפיצויים המגיעים לה בגין האירוע - כך קבע שלשום (ג') בית המשפט המחוזי בירושלים, שהבהיר כי הצלחת הקורבן להגיע להישגים למרות האסון שעברה, לא צריכה לפעול לרעתה.

פסק הדין התקבל במסגרת ערעור שהגיש מרכז "תמורה" לקידום השוויון לאוכלוסיות מוחלשות על החלטה של בית המשפט לענייני משפחה, שהפחית שליש מהפיצוי בגין הפסד השתכרות בעתיד לאישה שנפגעה, בנימוק שהיא עובדת במשרה מלאה בשירות הציבורי.

"העובדה שהמערערת עובדת כיום במשרה מלאה לאחר שסיימה תואר ראשון, איננה גורעת מהערכת המומחה הרפואי אודות הגריעה הניכרת מכושר ההשתכרות שלה בשל ניסיון הרצח", כתבו השופטים משה סובל, תמר בזק-רפפורט, ומרים אילני. יתר על כן, לדברי השופטים, "הדעת נותנת כי בהינתן התואר שרכשה ועם חלוף השנים, יכולה הייתה המערערת להגיע לרמות שכר גבוהות יותר".

מדובר במקרה שנדון במשך כעשור. תחילתו במערכת יחסים אלימה, בה הנתבע, שוטר במשטרת ישראל, התעלל נפשית ומילולית באשתו. השניים התחתנו ב-1996, וכעבור שנתיים האישה החליטה להתגרש מהתוקף. בשנת 2000 הם חזרו לחיות יחד, תוך שהאישה ספגה במהלך השנים התעללות מילולית ואיומים. מצבה הביא אותה להגיש שתי תלונות במח"ש נגד התוקף, ובמשטרה הוחלט לא לאפשר לו לשאת את נשקו האישי מחוץ לשעות העבודה.

בתחילת ספטמבר הגיע התוקף לבית האישה בשעות הבוקר המוקדמות, ביקש מילדיהם ללכת למכולת וניסה לשכנע אותה לחיות יחד, כאשר הוא מאיים שיתאבד אם היא לא תסכים לבקשתו. משסירבה האישה, שלף התוקף את נשקו האישי, כיוון את האקדח לראשה ולאחר מאבק ירה ופגע בה. לאחר שירה באשתו לשעבר, ניסה התוקף להתאבד וירה לעצמו בראש. האישה נפצעה קשה מאד ופונתה לבית החולים, תוך שהיא מורדמת ומונשמת. ניסיון ההתאבדות לא צלח, והתוקף עבר תהליך שיקומי ארוך.

כנגד התוקף הוגש כתב אישום בגין ניסיון לרצח, אך הוא לא הועמד לדין, כיוון שנמצא בלתי כשיר לנוכח הפגיעה המוחית שהסב לעצמו, וכתב האישום כנגדו בוטל. האישה, ששרדה את ניסיון הרצח, נותרה עם צלקת קשה בצווארה ובנפשה, אך לא זכתה לקבל צדק בבית המשפט בהליך הפלילי.

בדצמבר 2010 הגישה האישה, באמצעות פרופ' עו"ד יפעת ביטון ומרכז "תמורה", תביעה אזרחית-נזיקית נגד התוקף. התביעה נדונה בבית המשפט למשפחה, ולפני כשנה בית המשפט לענייני משפחה בירושלים כי התוקף אחראי לנזקי האישה ופסק לה פיצויים בגובה של כמיליון שקל.

שני הצדדים ערערו על גובה הנזק לפני בית המשפט המחוזי בירושלים. השבוע, כאמור, התקבל ערעור האישה.

פרופ' עו"ד יפעת ביטון, יו"ר מרכז תמורה שבמכללה למינהל, מסרה כי "בית המשפט המחוזי קיבל את הטענה ההגיונית והמתבקשת, לפיה יש ערך ממשי בפיצוי כספי, לאישה שנלחמה, ונלחמת יום-יום, בציפורניה, כדי לא לתת לאלימות שספגה לשבור את רוחה. על אף שהאישה נשארה באותה רמת השתכרות לאחר המקרה, בית המשפט קבע כי היא נפגעה וניזוקה בכך, שכן אלמלא המקרה, הייתה יכולה להצליח הרבה יותר".

לדברי פרופ' ביטון, מרכז "תמורה" מנסה להוביל שינוי תפיסה שהוא נדרש מאוד בדיני הנזיקין בישראל. "כיום לצערנו נזק הנגרם לאישה עשירה מוערך יותר מנזק הנגרם לאישה ענייה, ומי שנאבקת לשרוד לאחר אלימות כלפיה מפחיתה את פיצוייה. דווקא אלה שזקוקות לפיצוי יותר ונותרות ללא רשת ביטחון כאשר חייהן משתנים ברגע, מקבלות פיצוי פחות תחת המשפט בישראל. פסק דין זה הוא עוד צעד בדרך למערכת משפטית שוויונית יותר שפועלת למען המוחלשות בחברה".