שיכון ובינוי תקים שדה"ת באוגנדה בהשקעה של כ-309 מ' ד'

בניית שדה התעופה צפויה לקחת 3 שנים ותכלול מסלולי המראות ונחיתות באורך של 3.5 ק"מ ■ הפרויקט ממומן ע"י ממשלת בריטניה ובנק מסחרי

יובל דגים / צילום יוני רייף
יובל דגים / צילום יוני רייף

חברת שיכון ובינוי הנמצאת בשליטת שרי אריסון ומנוהלת על ידי יובל דגים, תבנה שדה תעופה חדש באוגנדה. החברה דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי הסכם בין חברת הבת שלה המבצעת את פעילות הקבלנות הבינלאומית של הקבוצה, SBI, לבין ממשלת אוגנדה, נכנס לתוקפו.

הקמתו של שדה התעופה, שמוקם לצורך תמיכה בפיתוח תעשיית הנפט באזור, צפויה להימשך כ-3 שנים בשטח כפרי, באזור קידוחי הנפט בקרבת העיר HOIMA ואגם אלברט, בצפון מערב אוגנדה.

היקף התמורה המוערכת בגין ביצוע הפרויקט עומד על כ-309 מיליון דולר, אשר צפויים להתקבל לאורך תקופת הביצוע. הפרויקט ממומן על ידי ממשלת בריטניה (UKEF) ובנק מסחרי ו-SBI קיבלה מקדמה בגובה של 10% מהיקף הפרויקט..

העבודות בפרויקט כוללות בנייה של מסלול המראות ונחיתות באורך של 3.5 ק"מ וכן ביצוע עבודות עפר וניקוז, אספלט ובטון, עבודות אלקטרו מכניות, מערכות ניווט ותקשורת, הקמת מבנה טרמינל למטענים, מגדל פיקוח ומבנים נוספים למגורים ושירות.

עוד מציינים בשיכון ובינוי  כי "למיטב ידיעת החברה, בכוונת ממשלת אוגנדה בעתיד, להכשיר את נמל התעופה כנמל תעופה בינלאומי המשרת נוסעים כנמל תעופה שני במדינה".

מניית שיכון ובינוי רשמה היום ירידה קלה. בשנה האחרונה התקדמה המניה ב-9% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-3.4 מיליארד שקל.

יובל דגים, מנכ"ל שיכון ובינוי, ציין כי "הבחירה ב-SBI מוכיחה שוב את האמון הרב שרוחשים מזמיני עבודה במדינות אפריקה ליכולותיה של החברה להקים בהצלחה וביעילות פרויקטי תשתיות הנדסיים מורכבים. פרויקט זה מצטרף לשורה ארוכה של פרויקטים שהחברה ביצעה וממשיכה לבצע לטובת שיפור איכות התשתיות במדינות אילו".

מרבית הפעילות של שו"ב באפריקה מתבצעת בניגריה, שם נרשמה טלטלה גדולה בשנת 2015, על רקע צניחת מחירי הנפט שהביאה לפיחות חד במטבע המקומי, הניירה, ולעצירת ביצוע פרויקטים במדינה במשך תקופה ממושכת.

המשבר בניגריה הביא לירידה של 18% בהכנסות השנתיות של שו"ב ב-2015 לרמה של כ-5.1 מיליארד שקל, על רקע ירידה של כ-163 מיליון דולר (כ-640 מיליון שקל) בהכנסות מביצוע פרויקטים בניגריה. על רקע הירידה בהכנסות, נרשמה התכווצות של 17.7% ברווח הגולמי השנתי לכ-875 מיליון שקל (שיעור הרווחיות הגולמית נותר כ-17%), ירידה של כ-20% ברווח התפעולי לכ-601 מיליון שקל וירידה מינורית של פחות מ-1% ברווח הנקי ל-425 מיליון שקל.

ב-2016 חזרה שו"ב למסלול צמיחה ודיווחה על עלייה של 6.1% בהכנסות שעמדו על 5.4 מיליארד שקל, לצד עלייה של 9% ברווח הנקי שעמד על 480 מיליון שקל.

המשבר בניגריה הפיל את מניית שו"ב בעשרות אחוזים בחצי השני של 2015 אולם במהלך 2016 חלה התאוששות, במקביל לחידוש הפעילות במדינה האמריקאית והמשך צמיחה בשאר הפעילויות, ומניית שו"ב טיפסה לשיא חדש בחודש מאי 2017 (ומאז חזרה לרדת).