תיק ישראל ביתנו: "קירשנבאום ניצלה את שליטתה בתקציבים"

בא-כוח המדינה: "כתב האישום שבפני בית המשפט מתאר דברים שכמעט ולא הובאו בפניו: כספים חולקו כשוחד לא ע"י לבלר או פקיד אלא ע"י יו"ר המפלגה עצמה"

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

"נתקלנו בעבר במקרים שונים בהם עובד הציבור מואשם בלקיחת שוחד - ראש עירייה נתן היתר בנייה, חברת ועדת מכרזים העדיפה הצעה במכרז, שוטר שחרר נהג עבריין לדרכו. כאן לא מדובר בהיתר, לא מדובר בהתקשרות חוזית, לא מדובר אפילו במינוי. כתב האישום אומר דברים שכמותם כמעט ולא הובאו בפני בית משפט בישראל בתיקי שוחד: נתחים מתקציב המדינה עצמו, חולקו כתמורה לשוחד. לא על-ידי לבלר, לא על-ידי פקיד, לא על-ידי עוזר - אלא על-ידי - המחוקקת עצמה". במלים הקשות הללו תיאר היום (ב') התובע, עו"ד מאור אבן-חן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, את המעשים שבהם מאשימה המדינה את פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר ממפלגת "ישראל ביתנו", המואשמת בלקיחת שוחד ובעבירות רבות נוספות על טוהר המידות.

התובע אמר את הדברים עם הפתח שלב ההוכחות במשפטם של "מקבלי השוחד" בתיק 242 שמתנהל בפני שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ירון לוי.

הנאשמים העומדים לדין לצדה של קירשנבאום ומואשמים כי לקחו שוחד מגופים ועמותות שונים, הם דאוד גודובסקי, לשעבר ראש אגף הארגון במפלגת "ישראל ביתנו", רמי כהן מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, ואשתו, בתיה כהן.

לפי האישום, החל משנת 2006 ועד לפתיחת החקירה בפרשה בחודש דצמבר 2014, פעלו קירשנבאום וגודובסקי במשותף וכל אחד בנפרד כדי לקחת טובות הנאה פסולות עבורם, או עבור בני משפחתם. עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורבים. טובות הנאה שנלקחו בגין התקציבים אותם העבירו, או הבטיחו להעביר לגורמים שונים.

כך לדוגמה טוענת הפרקליטות כי קירשנבאום וגודובסקי דרשו שוחד מעמותת "איילים" שביקשה תקציבים כדי לקדם את פעילות העמותה. באופן דומה נטען כי דרשו השניים שוחד מחל"פ שומרון אשר ביקשה תמיכה כלכלית כדי להחזיר חובות כבדים, מארגון "עזרא" ומגופים נוספים. נזכיר כי במשפט נפרד עומדים לדין "נותני השוחד" ובהם ראשי עמותת איילים ודניאל אלינסון מארגון עזרא. שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב ממפלגת "ישראל ביתנו" הודה במסגרת פרשה זו בהפרת אמונים והוא מרצה עונש של 15 עונשי מאסר בכלא. ב-17 בינואר הורשע אירנה וולדברג, מנכ"לית התאחדות היזמים בישראל לשעבר, במתן שוחד לקירשנבאום במסגרת הסדר טיעון. בין היתר הורשעה וולדברג בכך שמימנה את נסיעת יועץ התקשורת של קירשנבאום לחו"ל "כדי לא לסכל אפשרות שקירשנבאום תיטיב עמה בעתיד". הנאשמים מכחישים את המיוחס להם.

בהמשך נאום הפתיחה שלו ציין היום התובע אבן-חן כי קירשנבאום וגודובסקי קיבלו נתחי תקציב לשליטתם עפ"י ההסכמים הקואליציונים ובאישור הכנסת. לדבריו, "הם לא מואשמים כאן בגלל ההתייחסות המזלזלת שלהם לאחריות הכבדה שנמסרה בידם. הם לא מואשמים כאן בגלל רשלנות במילוי חובתם, או בגלל הפעלת שיקולים זרים, או הפרת כללים. הם מואשמים כאן בכך שעשו את תקציב המדינה קרדום לחפור בו - בגלל שאצלם הקצאת תקציב הושפעה משוחד, שנלקח מגורמים שונים, המשוועים לינוק מתקציב המדינה".

לדברי התובע היום, החקירה חשפה פעולה שיטתית ומאורגנת של לקיחת שוחד בגין העברת תקציבי מדינה. התובע אמר כי "אנחנו נראה במהלך פרשת התביעה כי הייתה כאן למעשה שיטה שחזרה על עצמה אל מול גורמים שונים: בשלב הראשון - הגורם פונה ומבקש תקציב, תמיכה או סיוע. בשלב השני - קירשנבאום או גודובסקי מבהירים לפונה שבתמורה לתקציב יהיה עליו להעביר אליהם ישירות, או באופן עקיף חלק מהכסף. דרישת השוחד נעשתה במקרים אלה ללא פחד וללא בושה, השניים הציגו את דרישת השוחד כפעולה לגיטימית המהווה תנאי להעברת תקציבי מדינה".

עוד הזכיר התובע כי לפי הטענה השוחד התקבל במספר דרכים, נוספות, בין היתר בקידום מטרות פרטיות של קירשנבאום או של מפלגת ישראל ביתנו, אשר הוצגו כלפי חוץ באופן מטעה כמטרות של אותם גופים; מתן שירותים עבור המפלגה או העסקת מקורבים לקירשנבאום או למפלגה.

לדברי התובע: "קירשנבאום וגודובסקי לא היססו לפנות לגופים ועמותות שרצו להעצים את עשייתם (המבורכת, כשלעצמה) באמצעות תקציבי מדינה שיועברו אליהם, ודרשו מהם שוחד. חלק מאותם אנשים וגופים איבדו את הגבולות המוסריים וחשבו שהמטרה הטובה, מקדשת את אמצעי השוחד ולכן נענו לבקשות של קירשנבאום וגודובסקי".

התובע התייחס בנאום הפתיחה שלו היום גם לשני הנאשמים המוכרים פחות, הזוג רמי ובתי כהן. רמי כהן היה ממקימי מפלגת ישראל ביתנו, שימש בה כפעיל עד לשנת 2002 והיה מצוי בקשר חברי עם ראשי המפלגה. בתקופה הרלוונטית ועד לחודש מאי 2013, עסק כהן במתן ייעוץ עסקי לגופים שונים במשק ואילו אשתו סייעה לו בעניינים טכניים שונים.כהן מואשם בעבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה, זיוף, ועוד. לדברי התובע, "בין קירשנבאום ובין רמי כהן התקיימה מערכת יחסים כספית של תן וקח. במסגרת מערכת יחסים זו, נתן כהן לקירשנבאום טובות הנאה פסולות. בעקבות כך, בהזדמנויות שונות, היטיבה קירשנבאום עם כהן במסגרת מילוי תפקידיה כעובדת ציבור. זאת תוך הפניית תקציבי מדינה למטרות שהיטיבו עמו, או הפניית כספי שוחד לטובתו".

הפרקליטות: לא נסתמך אך ורק על עדות עדי המדינה | חן מענית

התובע ציין כי הפרקליטות תעיד מספר עדי מדינה נגד הנאשמים שאסור לחשוף את שמם. עם זאת, אבן-חן הדגיש כי הפרקליטות לא מתכוונת להסתמך אך ורק על עדותם של עדי המדינה. זאת, למרות שלפי החוק בעבירות השוחד אין צורך להידרש לתוספת ראייתית לעדותו של עד מדינה. עוד אמר התובע כי: "אנו רואים חשיבות רבה בעצם גיוסם ועדותם בבית המשפט של עדי מדינה במיוחד בפרשות שחיתות שלטונית. אמנם נכון עדי המדינה מעצם הגדרתם הם שותפים לביצוע העבירות, חלקם אף עברו בעצמם עבירות נוספות, אולם יש להם חשיבות גדולה במסגרת המאבק בשחיתות השלטונית".

אבן-חן חזר על דברים שאמר פרקליט המדינה, שי ניצן, בוועידת "גלובס" שנערכה ב-11 בינואר 2018. "חתימה על הסכמים עם עדי מדינה מעבירה מסר חד משמעי: יידע כל מי שעומד לבצע עבירה - לעולם לא תוכלו לסמוך על איש מהשותפים שלכם, על איש מהעוזרים שלכם, או הקרובים לכם ביותר, שלא יסגירו אתכם באחד הימים. ברגע האמת, כל אדם שעבר עבירות יחד איתכם, או שהיה מודע למעשים שלכם - ותמיד יש אנשים כאלה - יכול להפוך לעד מדינה נגדכם".

התיק מנוהל בידי עורכי הדין ד"ר מאור אבן-חן, ד"ר יונתן קרמר, נטלי קוקוי ומשה עקירב.