הקמפיין של אילן גילאון: אנשי העבודה שעזבו ובאו למרצ לתמוך

הקמפיין של ח"כ אילן גילאון לראשות מרצ נחשף: גילאון החל ללקט קטעי וידאו שצילמו תומכיו, וביניהם אנשים שהודיעו כי עזבו בחודשים האחרונים את מפלגת העבודה והחליטו לעבור ולהתפקד למרצ כדי לתמוך בו

אילן גילאון / צילום: איל יצהר
אילן גילאון / צילום: איל יצהר

הקמפיין של ח"כ אילן גילאון לראשות מרצ נחשף: גילאון החל ללקט קטעי וידאו שצילמו תומכיו, וביניהם אנשים שהודיעו כי עזבו בחודשים האחרונים את מפלגת העבודה והחליטו לעבור ולהתפקד למרצ כדי לתמוך בו.

גילאון מתחבר לסנטימנט בשמאל בתקופה האחרונה של חוסר שביעות-רצון מן המנהיג החדש של מפלגת העבודה אבי גבאי, אשר לדעת רבים שבר ימינה מדי. רצף של התבטאויות של גבאי לפני מספר חודשים, בנוגע לאי פינוי התנחלויות במסגרת הסדר קבע, פסילה אוטומטית של הרשימה המשותפת, ואמירה מוזרה בנוגע לשמאל ששכח מה זה להיות יהודי, גדשו את הסאה בקרב אנשים שהם חברי מפלגת העבודה או אחרים שתמכו במפלגה והצביעו לה בעבר.

בנוסף, בשבוע האחרון פרץ ריב רשתות בין יו"ר מרצ, זהבה גלאון, לבין ח"כ תמר זנדברג, לאחר שהאחרונה ציינה שמרצ לא צריכה לפסול אף מפלגה, אפילו לא את ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. על אף שנושא הישיבה ביחד עם ליברמן או עם הליכוד נראה לא רלבנטי במסגרת השיח של מפלגה כמו מרצ, גילאון גם הוא התבטא בנושא לפני מספר שבועות כאשר אמר שגם הוא לא היה פוסל ישיבה עם הליכוד.

כעת מסתבר כי הגישה שלו לקמפיין היא שונה. גילאון מתמקד במעבר פעילים ואנשים ממפלגת העבודה למרצ, חלקם מספרים שהם עשו זאת על-מנת לתמוך בגילאון. יצוין כי במרצ אומרים שמספר המתפקדים עלה מעל ל 22 אלף, וזו קפיצה גדולה מאוד במספר המתפקדים החדשים, כיוון שמרצ עמדה על כ 16 אלף מתפקדים ב 2015 וכ 18 אלף מתפקדים בסוף 2017, רגע לפני שהוחלט להעביר את ההחלטה על ראשות מרצ לכלל מתפקדי המפלגה. היזמה לפתוח את השורות הייתה של יו"ר מרצ זהבה גלאון ושל מי שמתמודד גם הוא על הראשות, אבי דבוש. ניתן להתפקד למרצ עד לחודש לפני הבחירות, כלומר עד ל 22 בפברואר.

אחד מאנשי מפלגת העבודה שעבר למרצ כדי לתמוך באילן גילאון הוא ד"ר עמי וטורי המזכיר הארגוני של ארגון כוח לעובדים ומי שהיה ממייסדי הארגון. וטורי הוא מומחה למפלגות סוציאל-דמוקרטיות. בשיחה טלפונית עם "גלובס" הוא אישר לנו שהיה חבר מפלגת העבודה ושהצביע לה בבחירות במהלך השנים, אם כי לא תמך במפלגה באופן אוטומטי בכל מערכות הבחירות בהן הצביע. לדבריו, היה מבין תומכיו של עמיר פרץ. ובפריימריז האחרונים לראשות מפלגת העבודה הצביע לו בשני הסיבובים. אחרי שפרץ הפסיד לגבאי התגבשה אצלו ההחלטה לעצור את התפקדותו בעבודה ולהתפקד למרצ. "חבר אמר לי שאני יכול להישאר עם 75 השקלים ששילמתי כדי להתפקד למפלגת העבודה וכך זהבה גלאון תמשיך להיות יו"ר מרצ או שאני יכול לשלם 80 שקל ולעבור למרצ כדי שאילן גילאון יהיה היו"ר", כך אמר לנו וטורי.

וטורי צילם וידאו ובו הסביר את החלטתו: "אילן גילאון הוא התקווה הטובה ביותר שיש לנו היום להקים מפלגה באמת סוציאל-דמוקרטית מה שמפלגת העבודה אין לה כרגע סיכוי בהנהגתו של אבי גבאי. ואני גם יודע שחברי מפלגת העבודה שרוצים מדינת רווחה אוניברסלית ומפלגה סוציאל-דמוקרטית עוברים בימים אלה למרצ על-מנת להצביע לאילן גילאון". 

מתוך הקמפיין של אילן גילאון / צילום מסך
 מתוך הקמפיין של אילן גילאון / צילום מסך

קבוצה נוספת של פעילים ממפלגת העבודה - ניב פרלנשטיין, בעז גורפינקל ויואב זריצקי- צילמו עצמם בוידאו תמיכה לגילאון תוך שהם מסבירים את דרכם החוצה מן העבודה. פרלשטיין אישר לנו בשיחה שהוא היה חבר במפלגת העבודה, ואף יו"ר תא הסטודנטים של המפלגה באוניברסיטת חיפה וכי הצביעה למפלגת העבודה בעבר.

בווידאו הקצר הוא אומר: "אחרי הבחירות האחרונות לראשות המפלגה שם, וגם בכלל לאורך כל התקופה שהייתי שם, המאבקים שם קשים ומייאשים... ועכשיו התפקדתי למרצ כי יש פה מישהו (גילאון - ט"ש) שאני לא צריך להילחם אתו בשביל שייצג את העמדות שלי".

במפלגת העבודה מודעים לתופעה, אך אמרו לנו שהם מניחים כי מדובר במספרים קטנים ושזו תופעת שוליים. 

קמפיין אילן גילאון / צילום מסך
 קמפיין אילן גילאון / צילום מסך