מדד הפחד: אי.בי.אי חשופה בכ-44 מ' ש' לפוזיציות של לקוחות

אי.בי.אי: "החברה בוחנת את ההשלכות של האירוע ובשלב זה אינה יכולה להעריך אם צפוי להיגרם לה נזק כתוצאה ממנו ומה עלול להיות היקפו"

ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר
ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר

האם הנפילות בשוקי המניות המובילים בעולם והנסיקה בפחד של המשקיעים יובילו את בית ההשקעות אי.בי.אי להציג הפסד של עד 12.5 מיליון דולר (כ-44 מיליון שקל), כתוצאה מחריגת אשראי של לקוחות פרטיים של פעילות חבר הבורסה שלו ביחס לפעילות באופציות על "מדד הפחד" (VIX), שעוקב אחר התנודתיות במדד S&P 500?

בשל הירידות החדות בשוקי המניות בעולם, זינק שלשום (יום שני) מדד ה-VIX בשיעור אדיר של 115%, ואתמול הוא המשיך לעלות בשיעור דו-ספרתי על רקע התנודות השליליות האדירות בשוקי המניות.

אי.בי.אי, המנוהל על ידי עדו קוק, דיווח היום לבורסה כי "במספר חשבונות המשמשים לקוחות עצמאיים של החברה הבת, אי.בי.אי שירותי בורסה והשקעות, לפעילות מסחר עצמאית, בוצעה פעילות בנגזרים לצורך יצירת פוזיציית חסר (Short) על מדד ה-Vix", שבעקבותיה במהלך שני ימי המסחר הקודמים (5 ו-6 בפברואר) נכנסו חשבונות הלקוחות לחריגת אשראי, שנכון להיום "עומדת על כ-12.5 מיליוני דולר", כפי שמצוין בדיווח לבורסה, שמפרט בנוסף כי בשל כך לאי.בי.אי "חשיפה בסכום חריגת האשראי כלפי צדדים שלישיים".

באי.בי.אי ציינו בדיווח לבורסה כי "החברה בוחנת את ההשלכות של האירוע ובשלב זה אינה יכולה להעריך אם צפוי להיגרם לה נזק כתוצאה ממנו ומה עלול להיות היקפו". מנכ"ל חבר הבורסה של אי.בי.אי הוא ג'וליאן אסוס. מדובר בחוב של הלקוחות הללו כלפי אי.בי.אי, שעלול להפוך לחוב מסופק - מה שיצריך את בית ההשקעות להכיר בהפסד או לנקוט צעדים לצמצומו.

נייר הערך שהלקוחות הפרטיים האמורים, שזהותם לא ידועה, אך הם ככל הנראה לקוחות שפועלים בעצמם, הינו תעודת הסל ProShares Short VIX Short-Term Futures (שסימונה: SVXY). ככל הידוע, אותם לקוחות כתבו אופציות על התעודה, בעיקר פוטים (PUT).

אותה תעודה החלה את יום שני ה-5 בפברואר במחיר של 100 דולר לתעודה (והגיעה למחיר שיא יומי של 107.2 דולר). בסוף אותו יום היא סגרה בירידה ניכרת למחיר של 71.82 דולר והמסחר בה הופסק. למחרת חודש המסחר במחיר של 11.7 דולר - ירידה של כמעט 90%. התפתחויות אלה הביאו את הלקוחות האמורים לשווי שלילי של כ-10.5 מיליון דולר, כשאם שווי הנייר יתאפס לחלוטין, החשיפה שלהם תצמח ל-12.5 מיליון דולר.

עתה הלקוחות הללו חייבים לסגור את החשיפה שלהם למול אי.בי.אי, ואם לא יעשו כן, זו תהפוך לבעיה של אי.בי.אי. במקרה כזה, ואם החוב יהפוך לחוב מסופק, אי.בי.אי יצטרך להכריע אם להפעיל ביטוח או לפתור את החשיפה בכל דרך אחרת. חבר הבורסה של בית ההשקעות מהמובילים בשוק החוץ-בנקאי הניב לבית ההשקעות הכנסות מביצוע של כ-64 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, לאחר שב-2016 ההכנסות הללו הסתכמו בכ-97 מיליון שקל. מניית אי.בי.אי ירדה היום בכ-1.6%.