הרפורמה בחב' חשמל: שטג מסתערת על תחנות הכוח

אחרי סימנס וחברת החשמל הצרפתית, גם שטג רוצה לרכוש מתקנים שיוצעו למכירה במסגרת הרפורמה ■ נציג החברה: "נשמח לחבור לשחקנים נוספים"

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

חברת שטג הגרמנית (STEAG) נכנסת לשוק הישראלי במטרה לרכוש תחנות כוח שצפויות להימכר במסגרת הרפורמה בחברת החשמל, כך נודע היום (ד') ל"גלובס".

שטג פתחה בשבועות האחרונים נציגות רשמית בישראל בשם IEPT, ומצטרפת לרשימה המתארכת של רוכשים פוטנציאליים לתחנות הכוח המשמשות את חברת החשמל, בינתיים רובם זרים.

ההסכמות העקרוניות על יציאה לרפורמה בחברת החשמל הושגו לפני יותר מחודש, אך מאז לא חלו התקדמויות משמעותיות בנושא: המהלך עוד ממתין לאישור הממשלה, שמתעכב בשל התנגדות ראש הממשלה בנימין נתניהו למשיכת העתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ.

שטג הגרמנית היא החברה הרביעית בגודלה בגרמניה, שמפעילה מערך לייצור חשמל בהספק של כ-11 אלף מגה-ואט, וגודלה דומה לזה של חברת החשמל הישראלית. היא עוסקת בהפקת חשמל באמצעות מגוון רחב של טכנולוגיות ובהן גז, פחם, ביו-מסה, ביו-גז, סולארי, רוח, אגירת חשמל ושריפת פסולת. היא מעסיקה כ-6,000 עובדים ופעילה בכ-30 מדינות ברחבי העולם.

נציג שטג בישראל, דניאל רוזנר אמר היום ל"גלובס" כי "אנחנו רואים במכירה עתידית, ככל שתהיה כזאת, הזדמנות עסקית עבורנו מכמה סיבות, וזאת תוך ניצול היתרון הגדול שבבעלות על אתר ייצור קיים שכולל את כל התשתיות - על פני פיתוח של אתר ייצור חדש בישראל, הליך שיכול להמשך שנים ארוכות בשל ההליכים הסטטוטוריים הכרוכים בכך. שטג תשמח לחבור לשחקנים אחרים בישראל שמגלים גם כן עניין ראשוני בהפרטת תחנות הכוח של חברת החשמל, ויש להניח שנעדיף חבירה לשחקן מקומי נוסף".

רוזנר הוסיף ואמר כי "בכל מקרה, אם אכן ניכנס לנושא, זה יהיה בכפוף לבדיקה מקיפה של התחנות ולהסדרה הרגולטורית שתיעשה בתחום. המחיר יצטרך לקחת בחשבון את גיל התחנה, מצב הציוד, חוזה הגז של חברת החשמל, היבטים הקשורים לתפעול ועוד".

שטג הגרמנית היא לא החברה הזרה היחידה שמגלה עניין ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל שיוצעו למכירה במסגרת הרפורמה המתהווה: ענקית תעשייה נוספת, גם היא מגרמניה, שהביעה באחרונה את נכונותה לרכוש תחנות כוח של חברת החשמל היא סימנס: "נשמח לקחת חלק בהפרטת חברת החשמל", אמר מנכ"ל סימנס בישראל, ד"ר שמואל פלדל ל"גלובס": "בתחום האנרגיה, אנחנו בונים שלוש תחנות כוח בישראל, אלון תבור ורמת גבריאל ומקווים להתחיל בקרוב בבניית תחנה שלישית בבאר טוביה. אנחנו מסתכלים גם על מיזמים נוספים".

בישראל מתאים מציאות אחרת

לפני כשבועיים חשף "גלובס" כי גם ל-EDF הצרפתית יש כוונות דומות לגבי משק האנרגיה הישראלי. EDF היא חברת החשמל הלאומית בצרפת, והיא מפעילה כ-20 חברות בנות ברחבי העולם. לדברי מנכ"ל הזרוע הישראלית של החברה, אילון וניש "זה רעיון טוב להביא את הניסיון שלנו כשחקנים בינלאומיים בתחום יצור החשמל הקונבנציונאלי- לישראל. בהחלט שנתעניין באפשרות לרכוש תחנות כוח שיועמדו למכירה, אולי בשילוב עם שחקנים מקומיים וזה יעשה טוב לכולם", אמר ל"גלובס".

אל מול מה שנראה נהירה מצד החברות הזרות אל משק האנרגיה הישראלי, גופים מקומיים שהתעניינו ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל ואף החלו לקיים בנושא בדיקות כדאיות מתארים תמונה אחרת: "רוב התחנות שיוצעו למכירה הן תחנות מיושנות שיש לשדרג. בנוסף, הרוכשים יקבלו תחנות כוח עם מצבת של עובדי חברת החשמל לתקופה של חמש שנים, עם כל התנאים הנלווים. יוצא שנקבל תחנות כוח בעלות ניצולת נמוכה- ועם החובה לכבד הסכמי עבודה שמונהגים בחברה, כך שלא ברור כיצד נוכל להתחרות על תעריפים אטרקטיביים", תוהה גורם ישראלי שהתעניין ברכישה.

מועמדים פוטנציאליים ישראליים לרכישת תחנות הכוח של חברת החשמל הם יצרני חשמל פרטיים, אך רשימה זו מוגבלת, כי הגדולים שבהם לא יוכלו לרכוש תחנות כוח נוספות בשל חוק הריכוזיות המשקית והענפית.

כך, עידן עופר שעל פי פרסומים מהתקופה האחרונה התעניין ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל, ידרש לאישור מצד רשות ההגבלים העסקיים לקראת מהלך כזה. כזכור, הוועדה לצמצום הריכוזיות בראשותה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מנעה לפני כוחצי שנה מעופר להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל. זאת, לאחר שהמליצה לרשות החשמל לא להעניק לחברת איי.סי פאואר שבשליטתו רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות שליד קרית גת, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל.

נוסף על כך, מצביע גורם ישראלי שהתעניין ברכישת תחנות כוח על בעייתיות נוספת שעלולה לגרום לגופים מקומיים לפרוש מההליכים לרכישת תחנות הכוח: "כל שינוי שנרצה לעשות, גם אם מדובר בתוספת 20 מגה-וואט, ידרוש מאיתנו להתחיל את התהליך בוועדות התכנון השונות. מדובר בתהליכים שיכולים להימשך שנים. המדינה מתכוונת ליישם את הרפורמה רק ב-2019 ולפרוש את מכירת תחנות הכוח על תקופה של 8 שנים - והסיכוי לממש את הדבר הזה פשוט לא קיים", אמר הגורם.

שווי האתרים
 שווי האתרים