לא רק אי.בי.אי: גם אפסילון נפגע מהשקעה בשורט על ה-VIX

13 קרנות נאמנות של בית ההשקעות של שמואל פרנקל הפסידו שיעור גבוה וחריג משווי נכסיהן בשל השקעה בתעודת סל בשורט על ה-VIX ■ אפסילון: "מדובר בנזק מינורי של 3.7 מיליון דולר"

ג'רי קוטישטנו / צילום: אילן בשור
ג'רי קוטישטנו / צילום: אילן בשור

גם בית ההשקעות אפסילון של שמואל פרנקל נפגע מהמחיקות בבורסות וול סטריט: הערב הודיעה אפסילון קרנות נאמנות כי שורה של קרנות נאמנות בניהולה איבדו כאחוז שלם בתוך יום בגלל מחיקה של כ-96% בתעודת סל Velocityshares inv VIX sh-tm. מדובר באובדן של כאחוז מנכסי כמה מהקרנות, ולדברי בית ההשקעות מדובר בהפסד של כ-3.7 מיליון דולר למחזיקי היחידות.

מדובר ב-12 קרנות נאמנות שאיבדו ברגע בין 0.7% מערכן לכ-1.2% מערכן, ועוד קרן עוקבת אחת שהשילה "רק" 0.2% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. מדובר בקרנות סולידיות מאוד, שעל פניו לא קשורות להשקעה במדד הפחד. מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון הוא ג'רי קוטישטנו.

במה מדובר? קרן אפסילון 20-80 איבדה 1.13% מהשווי הנקי נכסיה, קרן אפסילון 25-75 איבדה 1.17%, ואפסילון מנוהלת איבדה כ-1.22%. מדובר בהפסדים חריגים מאוד ובעיתיים, שנובעים מהשקעה בשורט על הוויקס, שמוכר גם כ "מדד הפחד", ושעוקב אחר התנודתיות במדד המניות בוול סטריט. דוגמא נוספת היא קרן מדינה + 10 שירדה % 1.12 ביום אחד.

באפסילון ניסו לגמד את הפגיעה החריגה הזו, ומסרו בתגובה כי "מדובר בהפסד של 3.7 מיליון דולר מיליון מתוך 2.7 מיליארד שקל, שזה הפסד מינורי. חשוב לציין שבאפסילון אנחנו מסתכלים על השקעות לטווח ארוך ולא המיידי". נציין כי אפסילון התייחסו לסך הנכסים המנוהלים בכל קרנות הנאמנות שלהם, שהינן מכשיר חיסכון לטווח קצר ולא מכשיר חיסכון לטווח ארוך.

מוקדם יותר היום נודע כי בית ההשקעות אי.בי.אי חשוף בכ-12.5 מיליון דולר (כ-44 מיליון שקל) להפסד של לקוחות פרטיים מולו, שהפסידו סכום ניכר הגין כתיבת אופציות על תעודת סל דומה, ושאינם מחזיקים בביטחונות מספקים. באי.בי.אי מדובר בפעילות חבר הבורסה ולא בקרנות הנאמנות.