"בנק ישראל החל להפעיל שחקן גדול בשוק המט"ח"

כך מעריך יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ■ "מישהו בונה פה פוזיציה גדולה" ■ על האירועים בצפון: "הם לא ישפיעו על שער הדולר"

יוסי פריימן / צילום :פוטו צפון
יוסי פריימן / צילום :פוטו צפון

"בנק ישראל החל להפעיל שחקן גדול בשוק המט"ח בניסיון להעלות את שער הדולר מעל 3.60 שקל", כך מעריך יוסי פריימן מנכ"ל קבוצת פריקו לשירותי ייעוץ בניהול סיכונים פיננסיים. לדבריו, המהלך נועד גם לשדר מסר לספקולנטים "שאפשר גם להפסיד הרבה כסף משורט על הדולר-שקל, ולא רק להרוויח".

בנק ישראל אינו מתייחס לשאלות בנושא מדיניות התערבותו בשוק המט"ח, אך בשיחה עם "גלובס" אומר פריימן כי בימים האחרונים ניכר שינוי במדיניות זו. "הנחת העבודה שלי שבנק ישראל העביר את העבודה לשחקן גדול בחו"ל. זה יכול להיות בנק גדול בארה"ב או אולי שניים. יש בנק אחד אירופאי ושניים אמריקאים שיודעים לעבוד בשיטה הזאת - ויש כאן טביעות אצבע. זה עבודה של מקצוענים".

- איפה אתה רואה את השינוי לעומת ההתערבות בעבר?

"ההתערבות של בנק ישראל הייתה בדרך כלל נקודתית. לא ראינו התערבות עקבית למשל בשעות הערב, כי זה לא הפריע לבנק שהדולר יורד, נניח מתחת ל-3.40 בשעות שאחרי הפעילות בישראל, אבל למחרת בבוקר עם פתיחת המסחר חוזר למעל 3.40. לא ראינו את בנק ישראל פועל באופן מאסיבי כל כך. בימים האחרונים שמנו לב למשל, שמישהו קונה באופן עקבי בשעות הערב מתחת לרמות של 3.40 ובמצטבר באופן מאוד מאסיבי. ראינו את הנתונים לגבי היקף רכישות המט"ח בינואר, 1.8 מיליארד דולר, שזה נתון מאוד משמעותי לחודש אחד".

- אבל התנודתיות של השקל מול הדולר לא פחתה.

"התנודתיות לא אמורה לרדת. בנק ישראל פועל קודם כל נגד המגמה. כשהוא זיהה שהדולר בעולם מתחזק אבל נחלש בשוק המקומי - ברור שיש לכך סיבה. צריך לציין את ההופעה של קרנית פלוג שהודיעה ואישרה שיש כוחות ספקולטיביים שפועלים בשוק, וזה לא היה בעבר. בנק ישראל נכנס לשוק והתערב. אנחנו רכבנו על זה ועוד שחקנים בחו"ל עשו את זה. כשבנק ישראל פועל נכון אז גם השחקנים הטכניים מתחילים לרכוב על הגל. שחקני המודלים או האלגו מצטרפים למגמה, כך שבעצם נוצר כאן כדור שלג קטן שגדל וגדל - וזה מה שראינו בעשרת הימים האחרונים".

- כלומר השינוי מורגש בעיקר מתחילת החודש?

"בדיוק. ראינו איך ביום שישי הדולר המשיך לטפס כצפוי, הגענו כמעט ל-3.54 (שקלים לדולר). מישהו בונה פה פוזיציה גדולה ולדעתי זה בנק ישראל. אנחנו אומרים שכל יום יש כאן שחקן או כמה שחקנים שקונים, גם בימים שהם ימי היצע גדולים, למשל בתחילת החודש כשהיצואנים מוכרים מט"ח - הוא לא נרתע לרכוש מט"ח. זה מתלבש על המגבלה, ה-Guidline של 34% (שיעור יתרות המט"ח ביחס לתוצר) - שכבר לא קיימת".

- ייתכן שנקבע יעד חדש, נניח 40%?

"לא יפתיע אותי אם זה יהיה אפילו 50%".

- איזו השפעה תהיה לאירועים בצפון?

"אין לזה משמעות. יש משמעות הרבה יותר גדולה לנפילת טבע בניו יורק מאשר לאירועים בצפון. נפילת טבע יכולה להביא קרנות לממש אחזקה ולקנות דולרים כדי להוציא את הכסף החוצה. אירועים בצפון -כבר רגילים לזה, כל עוד אין פגיעה במשהו תשתיתי".