בכירים במשרדים הכלכליים: לא מכירים פנייה להארכת חוק מילצ'ן

עם זאת, ייתכן כי הפנייה נעשתה במעגלים מצומצמים שבין לפיד לנתניהו ■ המשטרה לא פירטה אם יש לה ראיות נוספות בעניין, לבד מעדותו של לפיד

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

מספר גורמים בכירים מאוד במשרדים הכלכליים אומרים ל"גלובס" כי הם לא מכירים שום פנייה שנעשתה בעבר כדי להאריך את תוקף "חוק מילצ'ן", וממילא לא התקיים שום דיון מסודר על כך ברשות המסים, הגורם המקצועי האמון על חוקי המס והטבות המס.

חשוב להדגיש כי בעיתונות הכלכלית לא פורסמה בעבר שום ידיעה על כוונה להאריך את ב-10 שנים נוספות את "חוק מילצ'ן" בתקופתו של יאיר לפיד כשר האוצר, וגם לא התפרסמה שום ידיעה על דיון שהתקיים באוצר או ברשות המסים שדחה את הפנייה הזו, בין אם מראש הממשלה בנימין נתניהו ובין אם באמצעות מקורביו.

עם זאת, חייבים להדגיש: העובדה ששורה של בכירים במשרדים הכלכליים לא מכירים פנייה או דיון בהארכת החוק, לא אומרת שלא התקיים דיון כזה במעגל מאוד מצומצם שבין שר האוצר דאז לפיד לבין ראש הממשלה נתניהו. הודעת המשטרה איננה חושפת את הראיות הנוספות, אם ישנן כאלה, לבד מהפרסומים על עדותו של לפיד.

גורמים בכירים אחרים סבורים כי ייתכן שהניסיונות להאריך את החוק, אם היו כאלה, לא היו בהכרח בהוראה ישירה "מלמעלה", אלא כחלק משיטת הדלתות המסתובבות ברשות המסים, שבה בכירים ברשות עוברים לעבוד במשרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים, שנותנים שירותים למיליארדרים שהיו מעוניינים באופן טבעי בהארכת החוק.

כזכור, חוק מילצ'ן נחקק במהלך 2008 בתקופתו של אהוד אולמרט כראש הממשלה, במסגרת חגיגות ה-60 למדינה וכחלק מהרצון לכאורה לעודד עלייה ולהחזיר ישראלים ארצה. בזמנו תמכה רשות המסים בחקיקת החוק וכמובן הייתה שותפה לגיבושו.

על-פי החוק, תושבים חוזרים קיבלו פטור ממס (אפס מס) למשך 10 שנים על כל הכנסה שמקורה מחוץ לישראל, כולל פטור גורף מחובת הדיווח. החל משנת 2013 הכירה רשות המסים בבעייתיות של החוק וניסתה לבטל את הפטור מחובת הדיווח בחוק ההסדרים (שימו לב: לא ביטול החוק עצמו אלא רק ביטול הפטור מדיווח), אך הדבר לא עלה בידה.

בעבר חשפתי ב"גלובס" כי אחד התומכים הנלהבים ומי שהיה מליץ היושר של חקיקת החוק הוא עו"ד פיני רובין, שאף השתתף בדיוני ועדת הקליטה שדנה בחקיקת החוק, והשתמש בנימוקים פטריוטים כדי לקדם את חקיקת החוק. עו"ד רובין מייצג את השמנה והסלתא של המשק הישראלי.