כיסאות מוזיקליים בביטוח: דרושים שני מנכ"לים, יידרשו עוד?

הודעתו של רביב צולר על עזיבתו את כס מנכ"ל איי.די.איי ביטוח בתום כהונה של 10 שנים מהווה הזדמנות טובה לבחון את מפת המנכ"לים בענף

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

לפני ימים אחדים הודיע רביב צולר על כוונתו לסיים את כהונתו הארוכה והמוצלחת כמנכ"ל איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כביטוח ישיר, בתום כ-10 שנים. מדובר במהלך משמעותי עבור חברת הביטוח שבשליטת משפחת שנידמן, שעכשיו כבר עמלה על מציאת מחליף.

פרישתו של צולר, שנכנס לתפקידו במאי 2008, ושיעזוב קבוצה ששווה כיום כ-3.4 מיליארד שקל, מהווה אתגר לקבוצת צור שמיר של השנידמנים, אבל גם מהווה הזדמנות טובה לבחינה של מפת המנכ"לים בחברות המרכזיות והציבוריות בענף הביטוח, שמתאפיינת בוותק רב יחסית.

אז מה יש לנו? בקבוצת הראל, ששווה יותר מ-5.5 מיליארד שקל, נראה שהמצב לא רק טוב, אלא גם יציב, תחת היו"ר יאיר המבורגר. מישל סיבוני משמש כמנכ"ל הראל ביטוח (עיקר הקבוצה) מאז אוגוסט 2009, והוא מנהל את הקבוצה להובלה ברורה של הענף.

תחת הובלתו של סיבוני הפכה הראל לקבוצת הביטוח בעלת שווי השוק הגבוה בענף, וזו עדות ישירה להצלחתו בתפקיד. הראל החליפה, יחסית לא מזמן, את הצוות שמוביל את פעילות בית ההשקעות שלה, הראל פיננסים, שמנוהל כיום על-ידי טל קדם.

האיש החזק בהפניקס

גם קבוצת הביטוח השנייה בגודלה בענף במונחי שווי שוק מתאפיינת ביציבות ניהולית. אייל לפידות מנהל את הפניקס מאז יוני 2009, והחברה מציגה רווחיות נאה מאוד - ביחס לעצמה ובעיקר ביחס לענף - והיא נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-5 מיליארד שקל. המעמד של לפידות יציב, והקבוצה נמצאת בשליטת קבוצת דלק.

עם זאת, כבר כמה חודשים מרחפת באוויר עסקה למכירת השליטה בהפניקס לסיריוס הזרה, שבעצמה מצויה בשליטה סינית. אם וכאשר תאשר הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, את העסקה (דבר שרחוק מלהיות מובן מאליו), ייתכן שיהיה שינוי לגבי לפידות. בינתיים אין ספק מי האיש החזק בהפניקס.

עוד חברה שנמצאת על המדף ואמורה להימכר היא כלל ביטוח, שמניות השליטה בה שייכות לקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, אך הסמכויות בגינן נמצאות בידי הנאמן משה טרי, שמונה על-ידי הרגולציה. בכלל ביטוח יש מנכ"ל עם ותק בענף: איזי כהן, שמכהן כמנכ"ל החברה מאז אוקטובר 2012.

בעבר היה כהן מנכ"ל מגדל, ובכלל ביטוח הוארכה במהלך 2017 הכהונה שלו בשנתיים נוספות.

בכל אופן, על פי הערכות, הקשר של כהן, שהינו מנכ"ל דומיננטי, עם אלה שמעליו, ובעיקר עם אלשטיין עצמו, ידע ימים טובים הרבה יותר. אלשטיין שלח בעבר הלא רחוק מכתב חריף נגד התוצאות הלא מרשימות של כלל ביטוח תחת כהן. כיום שווה כלל ביטוח קצת פחות מ-3.5 מיליארד שקל.

מנכלים
 מנכלים

המנכ"לים של מנורה

מה עם מנורה מבטחים? שם יש כמה תפקידי מנכ"ל מרכזיים: מנכ"ל הקבוצה האם הציבורית, ארי קלמן הוותיק מאוד, שבעבר ניהל שנים רבות את חברת הביטוח של החברה, ולצדו יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח מאז קיץ 2017, וגיא קריגר, שמנהל את מנורה מבטחים פנסיה ממועד מאוחר במקצת.

במנורה מבטחים, שאותה מוביל גם היו"ר ערן גריפל, חלו תמורות פרסונליות חשובות וניכרות בשנה שעברה, עם עזיבתו של מנכ"ל הביטוח דאז מוטי רוזן, ואילו כיום המצב נראה יציב. שווי קבוצת מנורה מבטחים עומד כיום על כ-2.9 מיליארד שקל.

עוד קבוצת ביטוח ציבורית היא איילון, שתמונת הניהול בה עוברת שינויים אדירים, שנראה שלא הגיעו עדיין לרגיעה מוחלטת. כל זאת, בצד תהפוכות עסקיות ניכרות, בעוד שהחברה מתרכזת בביטוח - לאחר שיצאה מתחומי השירותים הפיננסיים (מכרה את חלקה באיילון בית השקעות), ומכרה את הניהול הישיר בתחומי הפנסיה והגמל למיטב דש (ועדיין מחזיקה במניות שם). איילון גם רוכשת את הפעילות של פסגות ביטוח. איילון, נציין, שווה הרבה פחות ממתחרותיה הגדולות בהרבה - ושווי השוק שלה עומד על כ-449 מיליון שקל.

כך או כך, מנכ"ל הפעילות של החברה הוא אריק יוגב, שנכנס לתפקידו כשבגרעין השליטה של איילון היה גם יונל כהן, חברו ומנהלו של יוגב מהעבר.

יוגב מכהן בתפקידו כשנתיים, הגם שבעבר נראה היה שהוא בדרך החוצה, כשבעל השליטה באיילון, לוי רחמני, רצה להחליפו באחרת (אתי אלישקוב).

בגלל כמה התפתחויות בריאותיות התוכנית של רחמני לא התממשה, ויוגב המנוסה עדיין מחזיק בתפקיד. יו"ר איילון, ומי שעמד בראש כמה מהלכים שביצעה לאחרונה, הוא שלמה גרופמן.

מי יחליף את אליהו?

ומה לגבי קבוצת הביטוח הגדולה ביותר בשוק עד לא מזמן, קבוצת מגדל, שכיום שווה כ-3.9 מיליארד שקל? שם מחפשים מנכ"ל, וזה ידוע. בעל השליטה שלמה אליהו כבר יצא במהלך שנועד להביא להחלפת בנו עופר, שמכהן כמנכ"ל פעילות הביטוח של מגדל.

לפי שעה לא ידוע מי יחליף את עופר אליהו, והערכות בשוק גורסות כי אליהו האב, שרצה לשוב לתפקיד יו"ר הקבוצה, מתקשה למצוא מחליף לבנו, וגם מתקשה לקבל את הסכמתה העקרונית של הממונה למינויו שלו עצמו כיו"ר. לאחרונה קצב עופר אליהו את תקופת החיפושים למנכ"ל שכיר בחברה המשפחתית, עד עזיבתו.

כעת, מנכ"ל מגדל ומנכ"ל איי.די.איי ביטוח הם שני התפקידים הבוערים שעל הפרק, אבל לא מן הנמנע שיהיו עוד כמה בעתיד הנראה לעין, ולו רק בגלל הוותק של כמה מהמנכ"לים, וגם לאחר שהיו כמה חילופי תפקיד בולטים, וגם חדשים יחסית, באחרות.